NYHET7 juli 2016

Så behöver konfliktreglerna förändras

Kollektivavtalen behöver moderniseras, inte minst när det gäller konfliktreglerna, framhöll Almega under ett seminarium och fick medhåll av flera. "Vi behöver proportionalitet för stridsåtgärder så att vi inte får de här orimliga konflikterna, som inte bara skadar det berörda företaget utan hela Sveriges konkurrenskraft", sade Swecos vd Tomas Carlsson.

På ett seminarium som Almega arrangerade i Almedalen diskuterades morgondagens kollektivavtal. Den svenska tjänstesektorn är satt under stenhård press. Det finns en helt ny typ av företag som är snabbfotade och som undrar vad de ska ha kollektivavtal till. Kollektivavtalen måste därför moderniseras för att kunna överleva, annars kommer allt färre företag vilja teckna kollektivavtal, konstaterade Almegas vd Anna Karin Hatt under seminariet.

Tomas Carlsson, vd Sweco, framhöll vikten av märket och en proportionalitetsregel för en stabil utveckling på arbetsmarknaden.

– Jag har varit orolig när märket har utmanats under senare år. Vi konkurrerar på en global marknad. Jag skulle vilja ha mer flexibilitet i avtalen och vi behöver proportionalitet för stridsåtgärder så att vi inte får de här orimliga konflikterna, som inte bara skadar det berörda företaget, utan hela Sveriges konkurrenskraft.

Tomas Carlsson sa också att ute i världen möter han ofta en tveksamhet till fackföreningar, men Sverige lyfts ofta fram som ett avvikande exempel där fackförbunden har tagit ansvar.

– Det där håller vi på att tappa. Det är viktigt att vi inte tappar bort det, utan kommer tillbaka till ansvarstagande relationer mellan arbetsgivare och fack.

Martin Linder, förbundsordförande för Unionen, underströk vikten av att man hanterar konfliktreglerna ansvarsfullt.

– Det finns alltid situationer som bygger på att vi agerar ansvarsfullt och att arbetsgivarsidan reagerar ansvarsfullt. Olika fackliga organisationer får tala för sig själva. Jag kan bara tala för det jag kan styra och vi försöker agera ansvarsfullt. Det är ganska sällan vi har varslat i avtalsförhandlingar.

Men Anna Karin Hatt, vd för Almega, påpekade att idag är risken stor att utsättas för stridsåtgärder trots att företaget omfattas av kollektivavtal och ska kunna vänta sig arbetsfred.

– Den här våren har vi kunnat se att företag som redan slutit sitt kollektivavtal och som därmed omfattas av fredsplikten faktiskt har utsatts för sympatiåtgärder. Medlingsinstitutet mäter antalet utbrutna konflikter och de är väldigt få. Men den relevanta siffran är hur många varsel som läggs, för kostnaderna är enorma för företagen redan vid ett varsel. Kunderna kan försvinna blixtsnabbt. Balansen är ett bekymmer och leder till att vi inte får den avtalsrörelse som vi skulle behöva.

Nils Karlson, vd för näringslivets forskningsinstitut Ratio, menade att det är små mansdominerade fackförbund på den inhemska marknaden som är problemet. Därför bör de ansvarstagande fackförbunden göra upp med arbetsgivarsidan och för resten av fackförbunden behövs det kompletterande lagstiftning.

Kommunals nyvalde ordförande Tobias Baudin höll dock inte med.

– Vi har samordning i LO, sa Tobias Baudin och menade att det därför inte behövs vare sig nya avtal eller ny lagstiftning.

Men moderatorn Cecilia Garme påpekade att samordningen inom LO sprack i höstas inför årets avtalsrörelse.

Jag är helt övertygad om att vi kommer ha samordning i LO snart. Det är där vi lovar att hålla oss till det märke som vi kommit överens om. Vi börjar direkt efter sommaren att hitta en ny samordning, sa Tobias Baudin under seminariet.

AlmedalenKonfliktreglernaAvtalsrörelsen