NYHET19 oktober 2016

”Högre ingångslöner leder till färre jobb”

LO-förbunden ställer gemensamma lönekrav inför avtalsrörelsen 2017, bland annat ställs krav på höjda ingångslöner. Peter Jeppsson, vice vd för Svenskt Näringsliv, är positiv till samordningen, men kritiserar kravet på höjda ingångslöner. ”LO fortsätter med detta krav att bygga murar runt arbetsmarknaden.”

Under LOs representantskap enades förbunden om gemensamma lönekrav inför nästa års avtalsrörelse.

– Det är visserligen positivt att LOs medlemsförbund beslutat sig för att samordna sig inför avtalsrörelsen, det borgar för ordning och reda under förhandlingarna. Men LO-förbundens krav på extra höjningar av ingångslönerna skapar oklarheter om deras syn på den internationellt konkurrensutsatta sektorns märkessättande roll, säger Peter Jeppsson.

– Dessutom innebär kravet att LO fortsätter blunda för det växande utanförskapet på svensk arbetsmarknad. Högre ingångslöner leder till färre jobb. LO fortsätter med detta krav att bygga murar runt arbetsmarknaden.

– Parterna har att förhålla sig till det märke som sätts av industrin. Det ska gälla för alla andra branscher och är ett kostnadstak. Allt som innebär kostnadsökningar ska rymmas inom märkets ram. Denna centrala princip för svensk lönebildning kommer Svenskt Näringsliv och våra medlemsförbund inte att rucka på, säger Peter Jeppsson.

Avtalsrörelse och förhandlingArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen