Entreprenörskap i skolan boostar motivation

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP Nu finns det svart på vitt; entreprenöriellt lärande och samverkan med omvärlden kan ge högstadieelever kraftigt ökad motivation. Det är en av slutsatserna i en ny studie. Att arbeta med verkliga uppdrag, och skapa värde för någon annan, påverkar elevernas ansvarstagande starkt.

Radioprojekt
Foto: Framtidsfrön

Klart för sändning. Projektet ”Radio-Aktiv” förutsätter att eleverna arbetar i grupper över en längre sammanhängande tid.

Carin Savetun

Carin Sävetun

Att mäta det omätbara heter studien av författarna Carin Sävetun, verksamhetsledare på FramtidsFrön i Väst samt Martin Lackéus, doktorand sedan 2009 i entreprenöriell utbildning på Chalmers Tekniska Högskola (Chalmers School of Entrepreneurship).

Carin Sävetun är inte förvånad över att entreprenöriellt lärande, och då inte minst samverkan med omvärlden har en så positiv effekt på elevernas motivation.

– Flera positiva erfarenheter som lärare beskrivit av att arbeta på detta sätt har vi nu också fått bekräftade av eleverna i vår studie, säger hon.

Vilken är poängen med att göra en studie som visar det som man redan tror sig veta?

– Entreprenöriellt lärande ifrågasätts hela tiden från olika håll. Belägg i forskning kan ge större tyngd och trovärdighet för att entreprenörskap i skolan kan ha positiva effekter på elevernas lärande.

Testa ny mätmetod

Studien genomfördes under oktober 2013- januari 2014 i syfte att testa en ny mätmetod för att se effekter av entreprenöriellt lärande i grundskolan. Den metod som använts i studien har tidigare utformats och testats av Martin Lackéus på studenter på Chalmers Entreprenörsskola. Mer info här.

Han och Carin Sävetun har nu följt sju högstadieelever på två olika skolor i två västsvenska kommuner då eleverna har medverkat i FramtidsFröns projekt ”Radio-Aktiv”. Eleverna skulle producera och sända egna live-radioprogram i Göteborgs Närradio 103.1.

Samverkan skapar värde

Det som sticker ut i undersökningen, och är väldigt tydligt, är att regelbunden samverkan med omvärlden skapar värde i undervisningen.

– När eleverna känner att de kan bidra till något eller någon utanför klassrummet blir skolarbetet på riktigt. De vet att allt annat är konstruerat, säger Carin Sävetun.

– Att ge eleverna denna chans är så viktigt att den inte bara är en skolfråga, utan en samhällsfråga, menar hon.

Projektet ”Radio-Aktiv” förutsatte att eleverna arbetade i grupper över en längre sammanhängande tid.

– Då händer det saker. De teamar ihop sig när det blir tydligt att de måste jobba ihop, säger Carin Sävetun.

Skarpt läge

Att producera ett eget radioprogram var en mycket mer komplex uppgift än vad många elever tidigare träffat på i skolan. Målet var att få så många nöjda lyssnare och reklamköpare som möjligt.

– Detta gjorde att eleverna kände att det blev ett mer skarpt läge – mer på allvar. Nu krävdes samarbete för att lösa kunskaps och färdighetsluckor. Dessutom fanns det en absolut deadline som inte gick att bortse ifrån, vilket har gjort att många skärpte sig lite extra, säger hon.

Av studien framgår att det är många kompetenser som utvecklas hos eleverna. Förutom det ökade ansvarstagandet, innebar konflikter i gruppen ökad självinsikt och att eleverna lärde sig att kommunicera tydligare. Flera elever uttryckte också att de fått lättare att göra sin röst hörd. De har dessutom fått öva upp sitt mod i olika situationer. Eller som en elev uttrycker det: ”Jag har lärt mig att jag kan, jag är ganska blyg, men jag kan prata med olika människor ändå.”

Länk till rapporten

esbri.se

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Explosion av unga entreprenörer i Bromma

UNG FÖRETAGSAMHET Bromma gymnasiums satsning på entreprenörskap det senaste året har lett till att mer än dubbelt så många elever driver UF-företag. Främst beror framgångarna på att fler program än bara ekonomi ingår, enligt Carl Kronberg, förstelärare på skolan.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten har flyttat till Företagskällan

SKOLMATERIAL Företagsamheten har i många år berättat om svenska uppfinnare, entreprenörer och deras företag. Nu har allt innehåll på sajten flyttat över till skolsajten Företagskällan.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap ännu högre upp på schemat

GYMNASIESKOLAN Thoren Business School vill utveckla framtidens stjärnor i affärsvärlden. För att ytterligare stärka affärsgymnasiets koncept kliver nu Forza of Sweden in ett samarbete för att spetsa utbildningarna.
NYHET Publicerad:

Bryssel nästa för Locker room talk UF

UNG FÖRETAGSAMHET 70 idrottsklubbar och 15 skolor. Så många har hittills fått besök av killarna bakom Sveriges bästa UF-företag 2017. Med föreläsningar om jämställdhet för unga pojkar vill Locker room talk UF få till justare samtal i omklädningsrummen.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskapet sitter i skolans väggar

UF-VINNARE ProCivitas i Helsingborg är den gymnasieskola i Sverige som är bäst på att jobba med entreprenörskap. Det stod klart när SM i Ung Företagsamhet igår avgjordes på Stockholmsmässan i Älvsjö.
NYHET Publicerad:

IT-support för seniorer duvning inför arbetslivet

GYMNASIESKOLAN Nyligen avslutade elever på IT-Gymnasiet i Helsingborg ett projekt med en IT-supportgrupp för äldre. ”Det har känts oerhört nyttigt att låta eleverna få sitta och diskutera tekniken med de äldre”, säger Mickey Missler som undervisar i IT-ämnen på skolan.
NYHET Publicerad:

Årets studentföretagare brinner för bokföring och integration

ENTREPRENÖRSKAP Grattis, Vera Antonov, till utmärkelsen Årets studentföretagare 2017! "Tack, det var väldigt roligt att få Tillväxtverkets pris. Jag tror inte att jag hunnit landa än."
NYHET Publicerad:

UF attraktiv erfarenhet för arbetsgivare

ENTREPRENÖRSKAP "Bäst med att driva ett UF-företag är att allt är möjligt. Det är verkligen en chans att prova sina vingar och se vad man går för." Det säger Ebba Bauer Zetterblom, vd Städarna i Katrineholm AB. Erfarenheten var ett skäl till att hon gick direkt till vd-jobbet på Städarna.
NYHET Publicerad:

Äldre elever lär yngre att programera

KODNING En ny vinkel på matte och teknik. I Örebro samarbetar IT-gymnasiet med grundskolan om programmering och kodning. Det har gett både sjätteklassare och gymnasister nya tankar om yrkeslivet.
NYHET Publicerad:

Malin hjälper ungdomar att fatta galoppen

TEKNIK Chalmersstudenten och ryttaren Malin Ramne ville öka intresset för tekniska ämnen hos ungdomar. Med ambitionen att visa hur man har nytta av skolkunskaperna i det verkliga livet, inte minst i stallet, startade hon Facebook-sidan IQuusen.
NYHET Publicerad:

"Otroligt utvecklande driva UF-företag"

ENTREPRENÖRSKAP Filip Printzell gick direkt från gymnasiet till att bli VD för Städarna i Motala AB. "Jag har haft extremt mycket nytta av UF-tiden. Den gav mig möjligheten att utmana mig själv på ett nytt sätt och samtidigt se hur det funkar i företagsvärlden", säger han.
NYHET Publicerad:

Städarna anställer gärna tidigare UF-elever

ENTREPRENÖRSKAP Hälften av medarbetarna i ledande position på Städarna Sverige AB har bakgrund som UF-företagare. Senaste tillskottet är bara 19 år. ”Vi vill jobba med duktiga entreprenörer och ge dem en chans. Det vinner alla på”, säger vd Christoffer Sjögren.
NYHET Publicerad:

Boostar chansen till eget företag efter UF

ENTREPRENÖRSKAP Läsåret 2016/2017 driver fler än 5100 gymnasieelever i Stockholms län ett UF-företag genom Ung Företagsamhet. Nu inleder organisationen ett nytt samarbete med Start-Up Stockholm i syfte att få fler unga entreprenörer att ta sina idéer vidare efter UF-året.
NYHET Publicerad:

Ny högstadieturné ger unga Framtidskoll

SKOLVAL Nu lanserar Ung Företagsamhet Stockholm grundskolesatsningen Framtidskoll.nu, en temadag tillsammans med Swedbank och Arbetsförmedlingen. Under pilotomgången får 1200 elever på 12 skolor i 6 Stockholmskommuner ett besök.
NYHET Publicerad:

Hon hjälper nyanlända starta företag

ENTREPRENÖRSKAP En kurs i entreprenörskap underlättar för nyanlända att etablera sig i samhället. Resultatet är 40 nya företag. En av initiativtagarna är Sandra Magnusson. "Orimligt att det ska ta tio år att bli självförsörjande", anser hon.
NYHET Publicerad:

"Sverige behöver fler entreprenörer"

HALLÅ DÄR ... Lottie Olsson Norrsén, ansvarig för externa relationer vid Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship, som i veckan anordnade en ny mässa i Lund i samarbete med VentureLab.
NYHET Publicerad:

Elever vinner på entreprenörskap i skolan

ENTREPRENÖRSKAP Läraren Karin Ekelund tvekar inte: ”Entreprenörskap är en av skolans framgångsfaktorer – en av nycklarna till högre måluppfyllelse.” Nyligen utnämndes hon till en av Sveriges främsta lärare i entreprenörskap.
NYHET Publicerad:

"Entreprenörskap triggar våra elever"

ENTREPRENÖRSKAP Entreprenörskapet cementerat i skolans väggar. Det är målet för årets vinnare av priset Sveriges främsta lärare i entreprenörskap. I många år har de arbetat entreprenöriellt i syfte att skapa en stabilitet och långsiktighet, som håller även när de inte är drivande.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskapet inspirerar stort i Bromma

UF På Bromma gymnasium kommer läsåret 2016/2017 att gå i företagsamhetens tecken. Skolan storsatsar på entreprenörskap och har vikt en heltidstjänst åt Ung Företagsamhet. ”Det är jätteroligt att få göra den här resan med eleverna, otroligt inspirerande”, säger Carl Kronberg, nytillträdd förstelärare.
NYHET Publicerad:

Från UF-företag till aktiebolag

FÖRETAGSAMHET Pico är ett lysande exempel på ungas företagsamhet som har lett till framgångsrikt entreprenörskap, från UF-företag på gymnasiet till aktiebolag på bara några månader.