NO och teknik i praktiken väcker elevers intresse

NYHET Publicerad

NATURVETENSKAP Elevers intresse för naturvetenskap och teknik kan öka med entreprenöriellt lärande. Lärare som anammat detta behöver stöd från skolledning och kollegor för att kunna skapa förändring, konstateras i en avhandling. Men kollegiet kan både hjälpa och stjälpa, även om läraren stöds av rektor.

Helena-Sagar-m-elev
Foto: Ayla Irebring

Genom att forska och samtidigt vara verksam som NO- och tekniklärare ökar chanserna att vara trovärdig som forskare, menar Helana Sagar, här tillsammans med en elev.

Forskaren Helena Sagar disputerade förra året vid Göteborgs universitet, Naturvetenskapliga fakulteten, med sin avhandling som handlar om vad lärare behöver för att utveckla sin undervisning och i högre grad samverka med omvärlden. Läs mer och hitta avhandlingen här

De senare åren har hon via enkäter intervjuat ett sjuttiotal lärare samt djupintervjuat fem grundskolelärare. Lärarna har dessförinnan deltagit i en akademisk kurs om hur man skapar en entreprenöriell lärmiljö för eleverna.

Resultaten visar att lärarna efterlyser skolledningens stöd samt tid och kompetensutveckling för att komma vidare i sina ambitioner att förändra sin undervisning. Men även med skolledningens stöd kan det vara svårt om kollegiet inte hänger på.

– Stöttande kollegor betyder mycket för den enskilda lärarens möjlighet att arbeta entreprenöriellt. I motsatt fall kan kollegialt motstånd förhindra utveckling. Även om skolledningen stöder den lärare som vill åstadkomma förändring, finns den starkaste kraften inom kollegiet, säger Helena Sagar. Därför menar hon att det kan vara klokt att inte stirra sig blind på ämneskunskaper när lärarlag som ska driva skolutveckling ska sättas samman.

– Kollegors helhetssyn på kompetens, förhållningssätt och att de själva är entreprenöriella, är ännu viktigare, säger Helena Sagar.

Höjer elevers motivation

Genom studier av befintlig forskning, artiklar samt av egen erfarenhet har Helena Sagar kommit fram till att om elever får arbeta både praktiskt och teoretiskt med NO- och teknikuppgifter blommar deras intresse upp. De blir mer engagerade om undervisningen tar upp verkliga exempel och anknyter till vardagen.

– I en entreprenöriell lärmiljö uppmuntras eleverna att komma på egna lösningar, gärna i grupp, till verkliga problem som de kan möta i arbetslivet eller i samhället. Elevernas självkänsla växer när de känner att deras tankar och idéer har betydelse, säger Helena Sagar, som själv är NO-lärare i sjuan på Kullaviksskolan i Kungsbacka kommun och sedan i höstas lektor. Här kan hon verka som hon lär.

– Jag jobbar väldigt mycket med omvärlden. Teknik måste visas i ett verkligt sammanhang.

Under hösten har hennes elever bland annat deltagit i tekniktävlingar; Tekniska samfundets Tekniktävling och Universeums Framtida transporter. Ytterligare ett exempel är när hon och flickorna i klassen fick en spontan inbjudan till ett tekniskt konsultföretag, som ledde till att klassens flickor för att träffa kvinnliga ingenjörer. Helena Sagar anlitar även Föreningen Transfers föreläsare.

Är det svårt att arbeta entreprenöriellt?

– Nej, bara väldigt, väldigt roligt, svarar Helena Sagar. Men hon medger att det tar tid att bottna i arbetssättet. Själv är hon glad att ha haft en likasinnad kollega vid sin sida när hon började för drygt tio år sedan. Nu vill hon använda sin forskning för att vara med och påverka att skolan går i en mer verklighetsanknuten riktning.

– Intresset för NO och teknik dalar. För att vända utvecklingen måste vi förändra undervisningen – och entreprenöriellt lärande är en möjlig väg.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Explosion av unga entreprenörer i Bromma

UNG FÖRETAGSAMHET Bromma gymnasiums satsning på entreprenörskap det senaste året har lett till att mer än dubbelt så många elever driver UF-företag. Främst beror framgångarna på att fler program än bara ekonomi ingår, enligt Carl Kronberg, förstelärare på skolan.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten har flyttat till Företagskällan

SKOLMATERIAL Företagsamheten har i många år berättat om svenska uppfinnare, entreprenörer och deras företag. Nu har allt innehåll på sajten flyttat över till skolsajten Företagskällan.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap ännu högre upp på schemat

GYMNASIESKOLAN Thoren Business School vill utveckla framtidens stjärnor i affärsvärlden. För att ytterligare stärka affärsgymnasiets koncept kliver nu Forza of Sweden in ett samarbete för att spetsa utbildningarna.
NYHET Publicerad:

Bryssel nästa för Locker room talk UF

UNG FÖRETAGSAMHET 70 idrottsklubbar och 15 skolor. Så många har hittills fått besök av killarna bakom Sveriges bästa UF-företag 2017. Med föreläsningar om jämställdhet för unga pojkar vill Locker room talk UF få till justare samtal i omklädningsrummen.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskapet sitter i skolans väggar

UF-VINNARE ProCivitas i Helsingborg är den gymnasieskola i Sverige som är bäst på att jobba med entreprenörskap. Det stod klart när SM i Ung Företagsamhet igår avgjordes på Stockholmsmässan i Älvsjö.
NYHET Publicerad:

IT-support för seniorer duvning inför arbetslivet

GYMNASIESKOLAN Nyligen avslutade elever på IT-Gymnasiet i Helsingborg ett projekt med en IT-supportgrupp för äldre. ”Det har känts oerhört nyttigt att låta eleverna få sitta och diskutera tekniken med de äldre”, säger Mickey Missler som undervisar i IT-ämnen på skolan.
NYHET Publicerad:

Årets studentföretagare brinner för bokföring och integration

ENTREPRENÖRSKAP Grattis, Vera Antonov, till utmärkelsen Årets studentföretagare 2017! "Tack, det var väldigt roligt att få Tillväxtverkets pris. Jag tror inte att jag hunnit landa än."
NYHET Publicerad:

UF attraktiv erfarenhet för arbetsgivare

ENTREPRENÖRSKAP "Bäst med att driva ett UF-företag är att allt är möjligt. Det är verkligen en chans att prova sina vingar och se vad man går för." Det säger Ebba Bauer Zetterblom, vd Städarna i Katrineholm AB. Erfarenheten var ett skäl till att hon gick direkt till vd-jobbet på Städarna.
NYHET Publicerad:

Äldre elever lär yngre att programera

KODNING En ny vinkel på matte och teknik. I Örebro samarbetar IT-gymnasiet med grundskolan om programmering och kodning. Det har gett både sjätteklassare och gymnasister nya tankar om yrkeslivet.
NYHET Publicerad:

Malin hjälper ungdomar att fatta galoppen

TEKNIK Chalmersstudenten och ryttaren Malin Ramne ville öka intresset för tekniska ämnen hos ungdomar. Med ambitionen att visa hur man har nytta av skolkunskaperna i det verkliga livet, inte minst i stallet, startade hon Facebook-sidan IQuusen.
NYHET Publicerad:

"Otroligt utvecklande driva UF-företag"

ENTREPRENÖRSKAP Filip Printzell gick direkt från gymnasiet till att bli VD för Städarna i Motala AB. "Jag har haft extremt mycket nytta av UF-tiden. Den gav mig möjligheten att utmana mig själv på ett nytt sätt och samtidigt se hur det funkar i företagsvärlden", säger han.
NYHET Publicerad:

Städarna anställer gärna tidigare UF-elever

ENTREPRENÖRSKAP Hälften av medarbetarna i ledande position på Städarna Sverige AB har bakgrund som UF-företagare. Senaste tillskottet är bara 19 år. ”Vi vill jobba med duktiga entreprenörer och ge dem en chans. Det vinner alla på”, säger vd Christoffer Sjögren.
NYHET Publicerad:

Boostar chansen till eget företag efter UF

ENTREPRENÖRSKAP Läsåret 2016/2017 driver fler än 5100 gymnasieelever i Stockholms län ett UF-företag genom Ung Företagsamhet. Nu inleder organisationen ett nytt samarbete med Start-Up Stockholm i syfte att få fler unga entreprenörer att ta sina idéer vidare efter UF-året.
NYHET Publicerad:

Ny högstadieturné ger unga Framtidskoll

SKOLVAL Nu lanserar Ung Företagsamhet Stockholm grundskolesatsningen Framtidskoll.nu, en temadag tillsammans med Swedbank och Arbetsförmedlingen. Under pilotomgången får 1200 elever på 12 skolor i 6 Stockholmskommuner ett besök.
NYHET Publicerad:

Hon hjälper nyanlända starta företag

ENTREPRENÖRSKAP En kurs i entreprenörskap underlättar för nyanlända att etablera sig i samhället. Resultatet är 40 nya företag. En av initiativtagarna är Sandra Magnusson. "Orimligt att det ska ta tio år att bli självförsörjande", anser hon.
NYHET Publicerad:

"Sverige behöver fler entreprenörer"

HALLÅ DÄR ... Lottie Olsson Norrsén, ansvarig för externa relationer vid Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship, som i veckan anordnade en ny mässa i Lund i samarbete med VentureLab.
NYHET Publicerad:

Elever vinner på entreprenörskap i skolan

ENTREPRENÖRSKAP Läraren Karin Ekelund tvekar inte: ”Entreprenörskap är en av skolans framgångsfaktorer – en av nycklarna till högre måluppfyllelse.” Nyligen utnämndes hon till en av Sveriges främsta lärare i entreprenörskap.
NYHET Publicerad:

"Entreprenörskap triggar våra elever"

ENTREPRENÖRSKAP Entreprenörskapet cementerat i skolans väggar. Det är målet för årets vinnare av priset Sveriges främsta lärare i entreprenörskap. I många år har de arbetat entreprenöriellt i syfte att skapa en stabilitet och långsiktighet, som håller även när de inte är drivande.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskapet inspirerar stort i Bromma

UF På Bromma gymnasium kommer läsåret 2016/2017 att gå i företagsamhetens tecken. Skolan storsatsar på entreprenörskap och har vikt en heltidstjänst åt Ung Företagsamhet. ”Det är jätteroligt att få göra den här resan med eleverna, otroligt inspirerande”, säger Carl Kronberg, nytillträdd förstelärare.
NYHET Publicerad:

Från UF-företag till aktiebolag

FÖRETAGSAMHET Pico är ett lysande exempel på ungas företagsamhet som har lett till framgångsrikt entreprenörskap, från UF-företag på gymnasiet till aktiebolag på bara några månader.