Vill avdramatisera entreprenöriellt lärande i skolan

NYHET Publicerad

ENTREPRENÖRSKAP Lärare tycker att det är svårt att komma igång med entreprenöriellt lärande. De vet inte hur man gör, samtidigt som viljan finns, menar läraren Fredrik Bernelf, som därför skrivit en inspirationsbok i ämnet.

Fredrik-Bernelf

Fredrik Bernelf

Han är lärare i ekonomi och juridik på Mikael Elias gymnasium i Karlskrona. Han har länge arbetat med entreprenörskap i skolan. 2014 fick han utmärkelsen Årets UF-insats för sitt arbete med att engagera alla elever i att driva företag genom organisationen Ung Företagsamhet. De erfarenheterna vill han gärna dela med sig för att entreprenöriellt lärande ska få bättre fart i skolan.

– Jag hoppas att min bok ska kunna bli en språngbräda för osäkra lärare. Därför beskriver jag teorier, mina tankar och konkreta tips på hur man kan jobba entreprenöriellt, säger han

– Jag vill visa att det är enkelt. Man gör samma saker som idag, fast på ett annat sätt.

Vilka slutsatser har du kommit fram till efter att skrivit boken?

– Det är spännande att det inte är så svårt att komma igång med entreprenöriellt lärande i alla ämnen, säger Fredrik Barnelf, som anser att det kan göras både ämnesövergripande och i enskilda ämnen.

Skälet till att det tar tid att få entreprenöriellt lärande att rota sig rejält, tror han är att skolan som helhet är trög. Men att viljan finns, är hans erfarenhet.

– Det skrämmer lärare att känna att de inte längre har kontrollen när eleverna ska coachas, snarare än undervisas. Det finns inte något färdigt facit utan resan fram till resultatet är ofta det mest intressanta.

Men att tro att lärarens betydelse minskar med entreprenöriellt lärande, är långt ifrån sanningen.

– Det är snarare tvärt om, det blir tuffare att hålla koll.

Utgå från verkligheten

Att interagera med omvärlden är enligt en del forskare det som är karaktäristiskt för entreprenöriellt lärande. Fredrik Bernelf vill tona ner detta.

– Det är klart att det bästa är att utgå från verkligheten, men jag ser det mer som en krydda. Om man säger att allt entreprenöriellt lärande måste innefatta samverkan med omvärlden blir det tufft för lärare, eftersom det tar mycket tid.

Fredrik Bernelf anser att entreprenöriellt lärande utgår från elevens intresse och att de sedan arbetar inom en ramuppgift. Han liknar det vid att flyga drake, läraren står på marken och ser till att eleven håller sig i luften utan att dra iväg för långt.

För att entreprenöriellt lärande ska komma igång i en skola krävs en öppen skolledning, som ger tid att ändra arbetssätt. Det kräver också kunskap.

– Det viktiga är att få fler lärare att se vinster med entreprenöriellt lärande. Och där tror jag att de fortbildningar som erbjuds på högskolor kan hjälpa till, säger Fredrik Bernelf.

– Med engagerade elever sparar man dessutom tid eftersom man inte behöver jaga in uppgifter.

Mer info och hur du kan beställa boken

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Explosion av unga entreprenörer i Bromma

UNG FÖRETAGSAMHET Bromma gymnasiums satsning på entreprenörskap det senaste året har lett till att mer än dubbelt så många elever driver UF-företag. Främst beror framgångarna på att fler program än bara ekonomi ingår, enligt Carl Kronberg, förstelärare på skolan.
NYHET Publicerad:

Företagsamheten har flyttat till Företagskällan

SKOLMATERIAL Företagsamheten har i många år berättat om svenska uppfinnare, entreprenörer och deras företag. Nu har allt innehåll på sajten flyttat över till skolsajten Företagskällan.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskap ännu högre upp på schemat

GYMNASIESKOLAN Thoren Business School vill utveckla framtidens stjärnor i affärsvärlden. För att ytterligare stärka affärsgymnasiets koncept kliver nu Forza of Sweden in ett samarbete för att spetsa utbildningarna.
NYHET Publicerad:

Bryssel nästa för Locker room talk UF

UNG FÖRETAGSAMHET 70 idrottsklubbar och 15 skolor. Så många har hittills fått besök av killarna bakom Sveriges bästa UF-företag 2017. Med föreläsningar om jämställdhet för unga pojkar vill Locker room talk UF få till justare samtal i omklädningsrummen.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskapet sitter i skolans väggar

UF-VINNARE ProCivitas i Helsingborg är den gymnasieskola i Sverige som är bäst på att jobba med entreprenörskap. Det stod klart när SM i Ung Företagsamhet igår avgjordes på Stockholmsmässan i Älvsjö.
NYHET Publicerad:

IT-support för seniorer duvning inför arbetslivet

GYMNASIESKOLAN Nyligen avslutade elever på IT-Gymnasiet i Helsingborg ett projekt med en IT-supportgrupp för äldre. ”Det har känts oerhört nyttigt att låta eleverna få sitta och diskutera tekniken med de äldre”, säger Mickey Missler som undervisar i IT-ämnen på skolan.
NYHET Publicerad:

Årets studentföretagare brinner för bokföring och integration

ENTREPRENÖRSKAP Grattis, Vera Antonov, till utmärkelsen Årets studentföretagare 2017! "Tack, det var väldigt roligt att få Tillväxtverkets pris. Jag tror inte att jag hunnit landa än."
NYHET Publicerad:

UF attraktiv erfarenhet för arbetsgivare

ENTREPRENÖRSKAP "Bäst med att driva ett UF-företag är att allt är möjligt. Det är verkligen en chans att prova sina vingar och se vad man går för." Det säger Ebba Bauer Zetterblom, vd Städarna i Katrineholm AB. Erfarenheten var ett skäl till att hon gick direkt till vd-jobbet på Städarna.
NYHET Publicerad:

Äldre elever lär yngre att programera

KODNING En ny vinkel på matte och teknik. I Örebro samarbetar IT-gymnasiet med grundskolan om programmering och kodning. Det har gett både sjätteklassare och gymnasister nya tankar om yrkeslivet.
NYHET Publicerad:

Malin hjälper ungdomar att fatta galoppen

TEKNIK Chalmersstudenten och ryttaren Malin Ramne ville öka intresset för tekniska ämnen hos ungdomar. Med ambitionen att visa hur man har nytta av skolkunskaperna i det verkliga livet, inte minst i stallet, startade hon Facebook-sidan IQuusen.
NYHET Publicerad:

"Otroligt utvecklande driva UF-företag"

ENTREPRENÖRSKAP Filip Printzell gick direkt från gymnasiet till att bli VD för Städarna i Motala AB. "Jag har haft extremt mycket nytta av UF-tiden. Den gav mig möjligheten att utmana mig själv på ett nytt sätt och samtidigt se hur det funkar i företagsvärlden", säger han.
NYHET Publicerad:

Städarna anställer gärna tidigare UF-elever

ENTREPRENÖRSKAP Hälften av medarbetarna i ledande position på Städarna Sverige AB har bakgrund som UF-företagare. Senaste tillskottet är bara 19 år. ”Vi vill jobba med duktiga entreprenörer och ge dem en chans. Det vinner alla på”, säger vd Christoffer Sjögren.
NYHET Publicerad:

Boostar chansen till eget företag efter UF

ENTREPRENÖRSKAP Läsåret 2016/2017 driver fler än 5100 gymnasieelever i Stockholms län ett UF-företag genom Ung Företagsamhet. Nu inleder organisationen ett nytt samarbete med Start-Up Stockholm i syfte att få fler unga entreprenörer att ta sina idéer vidare efter UF-året.
NYHET Publicerad:

Ny högstadieturné ger unga Framtidskoll

SKOLVAL Nu lanserar Ung Företagsamhet Stockholm grundskolesatsningen Framtidskoll.nu, en temadag tillsammans med Swedbank och Arbetsförmedlingen. Under pilotomgången får 1200 elever på 12 skolor i 6 Stockholmskommuner ett besök.
NYHET Publicerad:

Hon hjälper nyanlända starta företag

ENTREPRENÖRSKAP En kurs i entreprenörskap underlättar för nyanlända att etablera sig i samhället. Resultatet är 40 nya företag. En av initiativtagarna är Sandra Magnusson. "Orimligt att det ska ta tio år att bli självförsörjande", anser hon.
NYHET Publicerad:

"Sverige behöver fler entreprenörer"

HALLÅ DÄR ... Lottie Olsson Norrsén, ansvarig för externa relationer vid Sten K Johnson Centre for Entrepreneurship, som i veckan anordnade en ny mässa i Lund i samarbete med VentureLab.
NYHET Publicerad:

Elever vinner på entreprenörskap i skolan

ENTREPRENÖRSKAP Läraren Karin Ekelund tvekar inte: ”Entreprenörskap är en av skolans framgångsfaktorer – en av nycklarna till högre måluppfyllelse.” Nyligen utnämndes hon till en av Sveriges främsta lärare i entreprenörskap.
NYHET Publicerad:

"Entreprenörskap triggar våra elever"

ENTREPRENÖRSKAP Entreprenörskapet cementerat i skolans väggar. Det är målet för årets vinnare av priset Sveriges främsta lärare i entreprenörskap. I många år har de arbetat entreprenöriellt i syfte att skapa en stabilitet och långsiktighet, som håller även när de inte är drivande.
NYHET Publicerad:

Entreprenörskapet inspirerar stort i Bromma

UF På Bromma gymnasium kommer läsåret 2016/2017 att gå i företagsamhetens tecken. Skolan storsatsar på entreprenörskap och har vikt en heltidstjänst åt Ung Företagsamhet. ”Det är jätteroligt att få göra den här resan med eleverna, otroligt inspirerande”, säger Carl Kronberg, nytillträdd förstelärare.
NYHET Publicerad:

Från UF-företag till aktiebolag

FÖRETAGSAMHET Pico är ett lysande exempel på ungas företagsamhet som har lett till framgångsrikt entreprenörskap, från UF-företag på gymnasiet till aktiebolag på bara några månader.