NYHET21 februari 2017

”Förenkla regler och rutiner inom EU”

Momsproblem, stopp för försäljning i vissa geografiska områden, tung administrativ börda. Det gnisslar på vissa områden av EUs inre marknad. Men trots det är svenska företag positiva till EU.

På EUs inre marknad ska det inte finnas några hinder. Personer och varor, tjänster och kapital ska behandlas lika oberoende av vilket EU- eller EES-land de kommer ifrån. Den inre marknaden är också en viktig anledning till att svenska företag generellt är mycket positiva till EU.

Men fungerar den som tänkt? Inte friktionsfritt, om man lyssnar på Anna-Lena Bohm, som är VD på Uniguide AB och ordförande för Svenskt Näringslivs SME-kommitté, samt också vice ordförande för BusinessEurope’s Entrepreneurship and SME Committee. I den sistnämnda egenskapen höll hon i ett seminariepass om SME och digitalisering på BusinessEuropes konferens i Bryssel nyligen. Där valde hon att koncentrerade sitt anförande på några viktiga policyfrågor, bland annat moms och geoblockering. EU består som bekant av sina medlemsländer och det är inte alltid de kommer överens om gemensamma regler och rutiner – vilket påverkar hur den inre marknaden fungerar.

Just momsen är något som ger många företagare huvudvärk. Nya tider föder nya produkter och det finns många som är något mitt emellan en tjänst och en produkt – eller kanske både ock. Att veta vilken momssats som ska användas då är inte det enklaste att reda ut. Speciellt inte för ett mindre företag. Anledningen är att medlemsländerna alla styr över sina skatter och momssatser och än så länge finns det inget heltäckande förslag om gemensamma regler på det här området.

- Det måste bli enklare för små och medelstora företag att kunna betala rätt moms på rätt sätt, oavsett i vilket av länderna på den inre marknaden som de gör affärer i. Idag är det fullständigt omöjligt att administrera för ett företag som inte har en stor mängd experter på ekonomi. Till exempel är det svårt att veta var i EU som slutkonsumenten bor. Dessutom måste ditt företag hantera momsen för varje enskilt land – vi talar alltså om fler än 80 momsskattenivåer! Detta tillsammans med nya betalningsmetoder, som t ex PayPal där man inte vet var kunden finns, försvårar hela säljprocessen ännu mer.

Geoblockering är ett begrepp som används i e-handelsammanhang och det handlar om olika tekniker som kan hindra försäljning i ett visst geografiskt område via webben. Idag är geoblockering tillåtet men det finns förslag att förbjuda det inom EU. Tanken att e-handel ska vara fritt inom EU kan tyckas god. Men, då detta innebär att en företagare måste sälja sina varor till alla inom EU som vill köpa dem, måste företagaren ha koll på konsumentlagar, skatter eller dylikt i alla medlemsländerna. För ett storföretag är detta oftast inget större problem, men för ett mindre företag kan administrationen bli mycket tung.

- Den inre marknadens syfte är utmärkt och i den finns potential för SME-företag att nå 500 miljoner konsumenter. Men, ska det fungera som tänkt behöver medlemsländerna komma överens om att förenkla och göra standardiserade regler och rutiner. Tas geoblockeringen bort riskerar många små och medelstora företag att drabbas av en rejäl ökning av regelbördan, då det är synnerligen svårt – och dyrt! - för små och medelstora företag att ha koll på alla de olika regler som finns i länderna för att göra rätt.

Susanne Ydstedt

Den inre marknaden
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist