Få kommuner sätter upp mål

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Av 290 kommuner har 120 satt upp ett mål för sitt företagsklimat och synliggör det på sin webbplats. Det visar en kartläggning från Svenskt Näringsliv. ”Att sätta konkreta mål som sedan följs upp kontinuerligt är viktigt för att åstadkomma förändring”, säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.

Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv.

Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer på Svenskt Näringsliv.

Ruben Trossmark

Ruben Trossmark är studentmedarbetare på Svenskt Näringsliv.

Majoriteten av kommunerna i Sverige brister när det gäller att kommunicera sina mål för företagsklimatet enligt Ruben Trossmark, studentmedarbetare på Svenskt Näringsliv, som gjort undersökningen. Han har granskat samtliga 290 kommuners hemsidor.

– Jag har försökt göra undersökningen med ett ”företagaröga”, vilket innebär att jag har letat efter målen översiktligt och inte gått ner alltför mycket i detaljer. Om jag hittat målet med några få klick utan att behöva gå in i dokument så har jag bedömt det som lätt. Svårt är det när det krävs flera klick på hemsidan, att dokument behöver öppnas eller att man måste söka efter målen i sökrutan, förklarar Ruben Trossmark.

Att kommuner saknar mål behöver inte innebära att de saknar en vision. Flera av dem skriver utförliga program där företagsklimatet nämns som ett prioriterat område och även vilka delar som ska förbättras.

– Det finns kommuner som har angett mål som är svåra att följa upp. Ett exempel på det är Varberg som i kommunfullmäktiges mål- och inriktningsdokument skriver att ett prioriterat mål är ”ett gott företagsklimat där fler uppmuntras till företagande”. Det är ett tydligt exempel på när målet enkelt skulle kunna konkretiseras genom att sätta upp Svenskt Näringslivs ranking eller någon annan undersökning som en metod för att mäta om målet uppfylls, säger Ruben Trossmark.

Varför är det viktigt att sätta mål?
– Många kommuner jobbar aktivt med att förbättra det lokala företagsklimatet. Att sätta konkreta mål för arbetet som sedan kontinuerligt följs upp har många fördelar. En diskussion om vilka mål som ska väljas och hur de ska formuleras tvingar fram en prioritering. En kontinuerlig uppföljning av målen ger en tydlig fingervisning om förändringsarbetet ger resultat. Om målet även kommuniceras på ett tydligt och konkret sätt kan det också innebära en bredare förankring av arbetet, säger Christer Östlund.

Läs mer om lokalt företagsklimat här

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Korta vägar mellan kommun och näringsliv i Hofors

FÖRETAGSKLIMAT Resultatet i årets enkät om det lokala företagsklimatet vittnar om att samarbetsandan mellan näringsliv och kommun i Hofors är bra, något som bekräftas av företagaren Johanna Grönlund och kommunstyrelsens ordförande Linda-Marie Anttila, S.
NYHET Publicerad:

Kompetensförsörjningen ett växande problem

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Med ett medelvärde på 2,71 hamnar frågan om tillgång på medarbetare med relevant kompetens längst ned i årets enkät om det lokala företagklimatet. "Det är stora utmaningar att få tag i rätt kompetens", säger Johan Olsson på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Kommuner konkurrerar ut privata företag

KONKURRENS Nästan 20 procent av företagen svarar ja på frågan om de upplever att kommunen eller kommunens företag driver verksamhet som de själva skulle kunna driva i eget bolag. Samtidigt finns det mycket att göra för att upphandlingsförfarandet ska fungera bättre. "Lösningen är en god dialog", säger jurist Birgitta Laurent.
NYHET Publicerad:

Rättviks kommun förstår företagen

ENKÄT Rättvik får högst betyg av alla kommuner på frågan om vägledning vid tillstånd, tillsyn och kontroll. Det är ingen överraskning för företagaren Linda Thorslund Leandersson. "Jag är inte alls förvånad. Kommunen har varit jättestöttande i vårt projekt", säger hon.
NYHET Publicerad:

Munkfors bäst på företagande

ENKÄT Med 4,6 i medelbetyg hamnar Munkfors högst upp i det sammanfattande omdömet om företagsklimatet. "Alla känner att kommunen bryr sig och uppmärksammar företagen", säger Pernilla Melén, vd på Munkforssågar, ett av ortens större företag.
NYHET Publicerad:

Kommuner måste lyssna på lokala företagare

KOMMENTAR Trenden är tydlig. Det lokala företagsklimatet blir bättre. ”Vårt bästa råd till kommuner som vill fortsätta att utvecklas är att lyssna på företagen och låta sig inspireras av de kommuner som presterar bättre", skriver Christer Öhlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Allt bättre företagsklimat

ENKÄT Det lokala företagsklimatet fortsätter att förbättras. I år får rekordmånga kommuner betyget ”bra” i sammanfattande omdöme.  Allra högst betyg får Munkfors i Värmland. "Vi har sett en positiv utveckling under de senaste åren", säger Christer Östlund, ansvarig för kommunrelationer.
NYHET Publicerad:

Gilla Jobbskaparna bjöd på företagssafari

FÖRETAGSSAFARI Under april har kampanjen "Gilla Jobbskaparna" drivits av Svenskt Näringsliv runt om i landet. I Lekebergs kommun, Närke, arrangerades företagssafari och flera av kommunens företagare fick chans att visa vad de gör.
NYHET Publicerad:

Företagen står för hälften av Älvdalens intäkter – politiker ser inte sambandet

VÄLFÄRDSAVTRYCK Ett 40-tal företag arbetar gemensamt för att få kommunens politiker att förstå hur viktiga företagen är för Älvdalens välfärd. "Det är frustrerande att de inte förstår, säger Johanna Petersson", initiativtagare och ägare till Backlunds Skor på orten.
NYHET Publicerad:

HD-dom ger utländska studenter upprättelse

KOMMENTAR HD:s dom ger den amerikanska studenten Connie Dickinson pengarna tillbaka för en utbildning som inte höll måttet. En välkommen upprättelse, skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation.
NYHET Publicerad:

Dags att ta temperaturen på företagsklimatet

KOMMUNRANKNING "Företagsklimatet blir gradvis bättre. Vi vill tro att det bland annat är för att Svenskt Näringsliv för upp frågan på den kommunala agendan. Många kommuner sitter på helspänn och inväntar resultatet, säger Annie Widerberg, projektledare.
NYHET Publicerad:

Öppnar ungas ögon för ingenjörsyrket

TEKNIK Under veckan har Högskolan i Skövdes ingenjörsstudenter träffat 1200 åttondeklassare från hela Skaraborg. Möjligheternas Värld har arrangerats för femte året i rad.
NYHET Publicerad:

Brott mot butik var 15:e sekund – Nu ska alla anmälas

BROTT Fyra stölder i minuten. Sex miljarder kronor. För landets handlare har brott blivit vardagsmat – och bara två procent av brotten polisanmäls. Nu uppmanas handlare att anmäla brott under en vecka i april. ”Brottsligheten har ökat och det har blivit ett tuffare klimat”, säger Ica-handlaren Andreas Bylger.
NYHET Publicerad:

"Myndighetsutövningen behöver bli mer rådgivande"

REGELKRÅNGEL ”Om vi vill att fler ska starta verksamheter i Sverige så måste vi göra regelverken mer användarvänliga. Att fortsätta producera blanketter som ska fyllas i kommer inte att ge högre tillväxt”. Det säger Markus Svensson och Martin Clarstedt från Tillväxt & Tillsyn.
NYHET Publicerad:

Digitalisering nödvändig för att klara välfärden

FÖRETAGSKLIMAT ”Ta ett aktivt beslut och gör en tidsplan för hur ni i kommunerna ska digitalisera ert arbete. Då frigör ni resurser och klarar välfärden." Det är Per Mossebys, expert på digitaliseringsfrågor, råd till kommunala politiker och tjänstemän som vill förbättra företagsklimatet för offentlig sektor.
NYHET Publicerad:

Munkfors hyllat för sitt samarbete med företag

UTMÄRKELSE Munkfors kommun mottog priset Årets Inspiration under Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Göteborg. "Det här är ett bevis på att vi jobbar på rätt sätt och har en god samverkan med våra företag", säger Birgitta Svensson, turism- och näringslivschef i kommunen.
NYHET Publicerad:

Att hjälpa företagen ledde till stor succé

FÖRETAGSKLIMAT Det blev stora rubriker när Rättviks kommun slutade ta betalt av företagen för tillsyn som aldrig gjordes. Samtidigt började kommunen skifta fokus, från att enbart bestraffa företag som gör fel till att försöka hjälpa till. ”Företag i dag vill göra rätt”, sade Markus Svensson, hållbarhetsstrateg på Rättviks kommun. Han var en av föreläsarna på Svenskt Näringslivs inspirationsdag i Hässleholm, där ett 80-tal politiker och tjänstemän samlades för att lära sig mer om hur man kan skapa bättre förutsättningar för företagande.
NYHET Publicerad:

En Motalafrukost utan gränser

INTEGRATION Det bjuds på frukost i Motala en solig tisdag i mars och det är inte vilken tisdagsfrukost som helst – det är Gränslös Frukost. Kompetenssökande företag och nyanlända med spetskompetens samlades för en morgon fylld med kontaktskapande och match-making.
NYHET Publicerad:

Samarbete högt på kommunernas agenda

FÖRETAGSKLIMAT När Svenskt Näringslivs inspirationsdag för ett förbättrat företagsklimat hölls i Umeå var det fullsatt med inbjudna politiker och tjänstemän. Föreläsningar och workshops stod på programmet. ”Under 2017 började vi arbeta med företagsklimatet på ett annat sätt i Åsele. Nu är det mer tydligt att vi gör det här tillsammans”, säger Linnea Lindberg, kommunalråd Åsele kommun.
NYHET Publicerad:

Förenkla regelverket och turismsatsningar

FÖRETAGSKLIMAT För att små företag ska ha en rimlig chans att leverera till det offentliga måste det till förenklingar i upphandlingarna. Det var en av de frågeställningar som företagare i Ronneby framförde när de på ett 9-möte mötte politikerna i dialog om den lokala näringslivsutvecklingen.