NYHET12 april 2017

Orimliga skillnader mellan kommunerna

”Handläggningstider och avgifter kan skilja sig åt väldigt mycket mellan kommuner, ibland är de rent av orimliga. Vi måste prata mer om hur man tolkar regler." Det säger August Liljeqvist, sakkunnig på Näringslivets Regelnämnd.

En snabb och effektiv handläggning samt låga avgifter för tillstånd är grundläggande för ett gott näringslivsklimat i kommunen och borde vara prioriterat enligt August Liljeqvist.

Det var när Näringslivets Regelnämnd, NNR, fick signaler om att företag upplevde att det fanns skillnader mellan kommuner vid tillämpning av samma regler som man startade en undersökning om regeltillämpning på kommunal nivå. En företagare som mycket väl visste hur alkoholtillståndet fungerade i sin kommun, kunde vid en expansion i en annan kommun till sin förvåning upptäcka att det inte alls fungerade på samma sätt.

– Tyvärr är skillnaderna anmärkningsvärt stora. Det är upprinnelsen till att vi undersöker problemet, säger August Liljeqvist som är författare till alla rapporterna.

Huvudsyftet med projektet är att kommunerna ska se över sin tillämpning av regler, praxis och service som styr tillsyn och avgiftsuttag gentemot företagen. I denna tredje undersökning, tidigare har man gjort undersökningar 2010 och 2012, har man granskat områden som handlar om företagslots, offentlig upphandling, serveringstillstånd, bygglov, livsmedelskontroll och miljöfarlig verksamhet. Nytt för denna gång är att offentlig upphandling blivit ett område som inlemmats i projektet.

August Liljeqvist som nyligen varit på turné i Sverige och besökt kommuner för att prata om hur de kan förändra sin regeltillämpning och underlätta för företagen ser att det görs förbättringar, flera kommuner börjar få upp ögonen för att deras tillämpning faktiskt påverkar företagen och företagsklimatet.

– Sundsvalls kommun arbetar aktivt med garantier. Exempelvis har man en servicegaranti som innebär att kommunen garanterar att ett möte mellan företagaren och samtliga berörda kommunala förvaltningar kommer att hållas inom 14 dagar från första kontakttillfället. För att kallas garanti behövs också en påföljd. För Sundsvalls del är påföljden att företagarens avgift för samtliga inblandade tillstånd sänks med 50 procent om garantin inte uppfylls. Och i Örebro har man förtydligat sin bygglovstaxa avsevärt i samband med att man utarbetade en ny taxa i enlighet med SKLs nya malltaxemodell, berättar August Liljeqvist.

En kommun som kapat sin bygglovstid rejält enligt undersökningen är Skellefteå. Från att ha haft handläggningstider på 14-15 veckor är Skellefteå nu nere i tre. Genom att bedöma ärenden mer tillsammans har man fått säkrare beslut och på så sätt kortat tiderna. Dessutom har man sänkt den årliga avgiften för serveringstillstånd från 6000 kronor till 1500 kronor. Läs mer om hur Skellefteå har gjort i artikeln Så kapade kommunen bygglovstiden.

En snabb och effektiv handläggning samt låga avgifter för tillstånd är grundläggande för ett gott näringslivsklimat i kommunen och borde vara prioriterat tycker August Liljeqvist. Att 38 procent av kommunerna har lyckats korta handläggningstiden för serveringstillstånd sedan förra undersökningen visar att det faktiskt är fullt möjligt att effektivisera verksamheten menar han.

– Rapporterna lyfter fram goda exempel och ska i första hand ses som en inspiration till kommunerna. Men vi har även kontakt med företag som kan ta våra goda exempel vidare till sin kommun och ställa frågor om skillnader som är svåra att motivera, säger August Liljeqvist.

Läs mer om företagsklimat här.

OM NNR

NNRs uppgift är att förespråka och verka för effektivare och mindre kostsamma regler samt en minskning av företagens uppgiftslämnande i Sverige och EU. NNR handlägger ca 300 ärenden per år och granskar i stort sett alla nya eller ändrade förslag till företagsregler, oavsett bransch. Man granskar och kommenterar problem- och konsekvensanalyserna i remisser från myndigheter, statliga utredningar och regeringskansliet. Myndigheterna är dessutom skyldiga att samråda med företagens organisationer, i detta fall NNR, innan de beslutar om eller ändrar uppgiftslämnande för företagen.

Läs mer här.

Skriven avJenny Stiernstrand
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist