Orimliga väntetider skadar vårdföretaget

NYHET Publicerad

FÖRETAGSKLIMAT Vårdföretaget Misa måste alltid söka tillstånd hos Socialstyrelsen när de ska anställa en chef eller skaffa nya lokaler. Men Socialstyrelsens långa handläggningstider hämmar verksamheten. "Vi tvingas alltid vänta minst ett halvår innan vi får besked, ibland dröjer det mer än ett år", säger Stefan Lahti, vd på Misa.

När företag inom daglig verksamhet ska anställa en verksamhetschef, starta en ny enhet eller skaffa nya lokaler måste de alltid söka tillstånd hos Socialstyrelsen. Myndighetens handläggningstider drar ofta ut på tiden och hindrar företagen från att starta eller växa.

– Vi tvingas alltid vänta minst ett halvår innan vi får besked, ibland dröjer det mer än ett år, säger Stefan Lahti, vd på vårdföretaget Misa.

Socialstyrelsens sega ärendehantering innebär att det kostar Misa mellan 800 000 – 1,2 miljoner kronor att anställa en verksamhetschef, och den kostnaden innefattar enbart perioden innan personen har fått tillstånd att börja arbeta.

– Vi måste ju anställa personen innan vi får söka tillstånd. Under tiden som de utreder ärendet tvingas vi betala lön, även om personen inte kan arbeta. Det har hänt att vi har fått avslag efter ett år och alltså tvingats betala ut en årslön helt i onödan, säger han.

Ett annat fall var när företaget skulle ersätta en person som skulle gå på mammaledighet och sökte tillstånd hos Socialstyrelsen.

– Innan vi fick svar från Socialstyrelsen hade personen hunnit komma tillbaka från sin mammaledighet. När de väl svarade ville de att vi skulle komplettera med ytterligare uppgifter. Vi tvingas betala för verksamhetschefer och lokaler som vi inte kan använda, medan de ska vända på ett papper, säger han.

Men myndigheten har inga specifikationer över vilka personer som de anser lämpliga som chefer. Företaget måste helt enkelt anställa chefer på chans och hoppas att Socialstyrelsen senare godkänner tillstånden, anser han.

– Det är godtyckligt vad och vilka de godkänner, det beror på vilken handläggare som utreder. Det enda krav som finns dokumenterat är att chefen ska vara lämplig och helst ha två till fem års erfarenhet. Man får inga förhandsbesked och de svarar aldrig på frågor.

De utdragna ansökningstiderna gör att det är svårt för nya och mindre företag att etablera sig på marknaden. Man kan inte tala om någon konkurrens, anser Stefan Lahti.

– Du behöver mellan 50-100 miljoner kronor för att kunna starta, det är bara de större företagen som klarar det. Konsekvensen blir att man ersätter ett kommunalt monopol med ett privat monopol.

Stefan Lahti har tillsammans med flera andra privata aktörer försökt få till en dialog med Socialstyrelsen, men utan resultat.

– Efter tio månaders tjat fick vi äntligen komma och besöka dem. Men de svarade inte på några frågor utan sade bara att de lyssnade och tog till sig. Men det har inte märkts någon förbättring överhuvudtaget, snarare tvärtom, säger han.

Stefan Lahti kommer fortsätta att ligga på Socialstyrelsen, men har insett att han inte kommer längre den vägen.

– Nu måste vi börja ligga på departementen. För det är bråttom om det inte ska gå åt pipan med allt, säger han.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Regeringen har mycket att lära av kommunpolitiker”

FÖRETAGSKLIMAT Fler kommuner än någonsin får riktigt höga betyg av företagen på det lokala företagsklimatet och färre får underkänt. Samtidigt får det nationella företagsklimatet rekordlågt betyg.
NYHET Publicerad:

Markaryd slår rekord i årets mätning

HALLÅ DÄR... Bengt Germundsson (KD), kommunstyrelsens ordförande i Markaryd, ni har det högsta betyget i det sammanfattande omdömet som någon kommun har uppnått sedan Svenskt Näringsliv började mäta det lokala företagsklimatet. Hur lyckas ni hålla en så hög nivå?
NYHET Publicerad:

Ökad dialog ger fler anbud i Boden

UPPHANDLING I Boden prioriteras dialog med näringslivet för att skapa bra affärer för både kommunen och leverantörerna. ”Vi upplever många fördelar med att vi pratar mer med företagen, bland annat får vi fler anbud och bättre konkurrens”, säger Theresa Hägglund, upphandlingschef för Bodens kommun.
NYHET Publicerad:

Här finns jobben!

KOMPETENSFÖRSÖRJNING En av Sveriges största näringar har stort behov av kompetens, men svårt att hitta rätt. Inom hotell- och restaurangbranschen ser många en anställning som ett genomgångsjobb, samtidigt som den erbjuder stora utvecklingsmöjligheter och karriärvägar. "Branschen kan bli bättre på att tydliggöra och kommunicera karriärmöjligheterna för att höja statusen, men främst saknas relevant utbildning som är attraktiv för både blivande arbetstagare och arbetsgivare", säger Lotta Boman som driver Sigtunahöjden Hotell & Konferens.
NYHET Publicerad:

Nytt tänk får Hällefors att lyfta

FÖRETAGSKLIMAT ”Kommunens näringslivsutvecklare tänker som en entreprenör och det har gjort susen för företagsklimatet.” Det säger företagaren Mia Spendrup om Hällefors som i årets enkät når sitt högsta betyg någonsin.
NYHET Publicerad:

Höör visade upp sina företag

FÖRETAGSAMHET ”Syftet med detta är att visa Höörborna det fina näringslivet vi har här och den mångfald av olika butiker och verksamheter som finns”, säger Peter Wollin, utvecklingschef i Höörs kommun.
NYHET Publicerad:

Företagare: Pappersarbetet är byråkratikaos

FÖRETAGSAMHET Snårigt regelverk stjäl kraft och tid för redan ansträngda småföretagare. Det administrativa pappersarbetet beskrivs av många företagare som tidskrävande byråkratikaos. "Ett förenklat regelsystem och regelverk skulle  innebära att jag fick mera tid till att utveckla min verksamhet", säger Ingela Johansson som driver Bottnansmåla Gård i Blekinge.
NYHET Publicerad:

Svårt för småföretag att konkurrera om rätt kompetens

FÖRETAGSKLIMAT Concept AB tillverkar produktionsutrustning till tillverkningsindustrin men har svårt att hitta rätt kompetens. Konkurrensen med större företag är ofta svår att matcha. Även de höga arbetsgivaravgifterna är ett gissel.
NYHET Publicerad:

Skola på näringslivets villkor

YRKESHÖGSKOLA Utbildningarna som är praktiskt och teoretiskt uppbyggda ger möjlighet att möta arbetslivets behov av kompetens. Karin Wirdheim, verksamhetsansvarig på Växjö Yrkeshögskola, beskriver att arbetslivet kan beställa och utforma utbildningar och genom det kan näringslivet utvecklas ytterligare av individer med rätt kompetens.
NYHET Publicerad:

Multijätten fann en pärla i Vidsel

FÖRETAGSAMHET Kom inte och säg att det inte går att driva och utveckla företag i glesbygder! Delikatessfabriken i lilla Vidsel med 500 invånare har bearnaisesås som huvudprodukt vid sidan av ett 15-tal andra kalla såser. Företaget är ett utmärkt exempel på hur man kan växa bara man vågar satsa, tror på det man gör och har en bra affärsidé.
NYHET Publicerad:

Bra lokalt företagsklimat är ”gôtt mos”

GILLA #FÖRETAGSAMHET Året var 1954 då Ove Wester köpte en kasserad pressbyråkiosk från skroten för 50 kronor. Kiosken byggdes om till korvkiosk i Sävedalen i Partille kommun dit Ove till en början cyklade med hemgjort mos på vart handtag. 63 år senare driver sonen Peder Wester vidare gatuköket. Idag med 10 heltidsanställda och kunder som vallfärdar för att äta ”gôtt mos”.
NYHET Publicerad:

"Det känns som om polisen lämnat walkover här ute"

KRIMINALITET Andreas Bylger driver en Ica-butik i södra Stockholm. Han har stora problem med ett kriminellt gäng som stjäl i hans butik och har varit tvungen att anställa en väktare och installera kameror i sin butik för över 100 000 kronor. "Det blir dyrt men jag måste tänka på min personal."
NYHET Publicerad:

Privat förskola drabbad av nya kommunala regler

FÖRETAGSKLIMAT Trädets förskola i Sundsvall reagerar kraftigt på ny orättvisa för privata förskolor. "Kommunen drar bort många tusen i månaden från vår ersättning, det är helt fel och måste förändras", säger ägarna Erica Rautila och Anette Pettersson.
NYHET Publicerad:

Mycket vunnet på att anställa internationella studenter

KOMPETENS Många arbetsgivare har idag problem att hitta kvalificerad arbetskraft i Jönköping. För Jönköping International Business School kommer lösningen att bli ännu tightare samarbete mellan studenterna och näringslivet. "Vi som skola måste se vårt ansvar”, säger Vaida Staberg, Alumni relations koordinator på JIBS.
NYHET Publicerad:

Kaamos i Pajala, men det ska ljusna!

FÖRETAGSKLIMAT I Pajala är även företagsklimatet i kaamos just nu, alltså midvintermörkret när solen aldrig går upp. Men trots bottenplacering i Svenskt Näringslivs mätning i nästan alla parametrar och trots gruvkonkursen som gett en rejäl baksmälla så tänker man komma tillbaka i Pajala. ”Det är bara att kavla upp skjortärmarna och successivt jobba framåt mot ljusare tider både för företagen och här i kommunhuset”, säger näringslivschef Erik Mella.
NYHET Publicerad:

”Utan tillväxt skapas ingen välfärd. Så vi måste helt enkelt sälja mer kaffe.”

FÖRETAGENS VÄLFÄRDSAVTRYCK ”Utan tillväxtambition tappar vi vårt driv och fokus. Och för att kunna växa så behövs en bra kompetensförsörjning och att det lokala företagsklimatet fungerar.” Det säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs, företaget som har gått från att ha sålt sitt kaffe enbart över disk till att göra sitt sortiment tillgängligt precis överallt.
NYHET Publicerad:

Sjöbo vandrade för företagsamheten

GILLA FÖRETAGSAMHET Sjöbo kommun behöver bli bättre på sin kommunikation och tillgänglighet. Det var en av slutsatserna när företagare, politiker och tjänstemän tillsammans diskuterade företagsfrågor under en vandring i kommunen.
NYHET Publicerad:

Många nya jobb i snabbast växande näringen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING "Besöksnäringen är Sveriges snabbast växande näring. Nästan en femtedel av alla nya jobb skapas i vår näring. Fram till år 2023 kommer näringen att skapa 50 000 nya jobb. Och en tredjedel av alla som är sysselsatta i besöksnäringen är unga under 25 år", säger Malin Bergsvik, regionkommunikatör på Visita Mellersta. Att behovet av utbilda personal kommer vara stort i framtiden stod klart när när Visita, Örebro kommun och företagare i branschen träffade Studie- & yrkesvägledare i Örebro.
NYHET Publicerad:

Friskolor får rätt till skolpeng till slut

FRISKOLAN Efter att Falu kommun förra året betalade ut 32,7 miljoner kronor i retroaktiv ersättning till fristående skolor är det nu Borlänges tur. Även här har gymnasiefriskolornas skolpeng varit för låg i många år. ”Det här agerandet från kommuner är ett problem”, säger Peter Lundström, vd på Helixgymnasiet i Borlänge.
NYHET Publicerad:

Kommunens krav utesluter företag

UPPHANDLING Skellefteå kommun har nyligen avslutat en upphandling av resebyråtjänster. I upphandlingen har de ställt krav som exkluderar ett stort antal leverantörer. ”Jag undrar varför kommunen ställer krav som gör att färre leverantörer kan lämna anbud”, säger vd:n på en lokal resebyrå.