NYHET12 april 2017

Två års onödigt arbete när regeltolkning ändrades

Två års arbete gick upp i rök när certifieringen, som företaget Svalson hade jobbat hårt för, plötsligt inte längre gällde. ”Regelbördan måste lätta för företagen. Gör Regelrådet till en fristående myndighet och tilldela den en stoppfunktion för konsekvensutredningar som inte håller måttet", säger Svenskt Näringslivs jurist Göran Grén.

Foto: Pawel Flato/SCANPIX
Maud Spencer, vd för Svalson AB, tycker många regler är för krångliga och tidskrävande.

Maud Spencer, vd för Svalson AB, är trött på krångliga regler. När företaget fick en ny föreskrift om att man behövde certifiera sig för att garantera alla rutiner och arbetssätt vid tillverkning av produkter inom kategorin bärande konstruktioner, blev hon tvungen att söka dispens. Företagets balkongräcke var redan godkänd av Sveriges Tekniska Forskningsinstitut, men man tvingades förändra vissa delar för att kunna bli certifierad enligt tolkningen av de europeiska reglerna.
En av företagets bästa ingenjörer sattes på heltid att jobba med alla dokumentationer som behövdes för att bli godkänd, berättar Maud Spencer. Men när allt arbete var genomfört så ändrades tolkningen från Boverket. Nu stod det att deras balkongräcken inte får certifieras. – Så försvann två års arbete. Vi är seriösa och vill sköta oss, men att förlora så mycket i tid och pengar samt tappa i kraft på marknaden under tiden känns hopplöst, säger Maud Spencer.

För en näringsidkare kan det bli tidskrävande att hantera alla lagar och regler som ska följas. Och ju fler nya regler som tillkommer desto krångligare blir det. Det visar Svenskt Näringslivs rapport Lättare regelbörda för näringslivet – en förnyad politisk beslutsprocess för lagstiftning.

Rapportförfattaren Göran Grén menar att helt avgörande för att arbetet med regelförbättring ska tas på allvar och få genomslag är ett politiskt helhetsbegrepp. Regeringen bör ta fram en sammanhållen strategi för regelförbättring och fortlöpande informera riksdagen om arbetet.
– Utan ett fungerande maskineri som stoppar nya krångliga regler och som kan omhänderta problem med existerande så kommer situationen för Sveriges företag att försämras, säger Göran Grén.

Inför framtagandet av rapporten har en stor företagarpanel svarat på specifika frågor. Det visar sig att över 60 procent upplever en stor eller mycket stor regelbörda och 32 procent svarar att de uppskattar att de skulle spara mer än tio timmar per månad om regler blir enklare. På frågan om företag upplever att regelbördan har ökat eller minskat under de senaste två åren har 64 procent svarat att den har ökat. Därför behöver man ställa sig frågan hur man gör det enklare för dem, menar Göran Grén.

– Frågan är oerhört viktig eftersom företagare måste få tid att utveckla sina verksamheter istället för att lägga tid på onödig administration och byråkrati. Genom att inte prioritera regelförbättringen så halkar vi efter flera av våra främsta konkurrentländer, säger Göran Grén.

Danmark, Finland, Tyskland, USA och Storbritannien jobbar med regelförbättring mer systematiskt och undersöker vad för konsekvenser regler får för företagare. Göran Grén vill att Regelrådet får en tydligare organisation som myndighet och med ett starkare mandat. Han vill även se ett bredare företagarperspektiv i samband med att nya regelverk tas i bruk.

– Det behövs bättre konsekvensutredningar. Regelrådets senaste rapport visar att av de 43 remisser där regeringskansliet var avsändare, så uppfyllde 81 procent inte kraven. Finansdepartementet lämnade in 21 konsekvensanalyser och 19 av dessa underkändes av Regelrådet. Från Justitiedepartementet skickades ingen utredning överhuvudtaget. Dåligt förberedda regleringar, onödig byråkrati och bristande konsekvensanalyser är dyrt och kan i värsta fall sätta stopp för fortsatt näringsverksamhet, säger Göran Grén.

I Svenskt Näringslivs årliga enkät om det lokala företagsklimatet, som 2016 besvarades av 31 400 företag, svarar över 60 procent att en av de viktigaste åtgärderna för att förbättra företagsklimatet är att minska regelbördan. Läs mer om företagsklimat här.

Företagaren Christina Wahlström har också erfarenhet av regelkrångel. 1988 ville hon bygga en mödravårdsverksamhet med alla tillhörande professioner och startade Mama Mia. Hon stötte på många regler som hon ställde sig frågande till.

– Jag var till exempel tvungen att anställa en läkare med medicinskt ansvar för att kunna utöva mitt eget yrke som barnmorska. Varför skulle jag ha någon annan som ansvarade för mitt utövande och kunnande? Det blev enormt kostsamt för mig. Samma problem var det med ultraljudsundersökningar. Det fick en barnmorska bara göra om det fanns en läkare närvarande, trots att vi hade samma kompetens för det, berättar Christina Wahlström.

Hon har lagt ner många timmars arbete på att hantera regelkrånglet och aldrig gett upp sina mål. Idag är hennes barnmorskemottagning och mödravård en av landets största med flera mottagningar i Stockholm och Malmö. Men det har varit tufft att nå dit.

– Ibland kände jag mig mer som en häcklöperska istället för en barnmorska. Det var bara en massa hinder som dök upp hela tiden som jag skulle över, säger Christina Wahlström.

– Regelrådet bör kontrollera att man vet vad beslutet innebär och hur det faktiskt påverkar företag. Ge det möjlighet att återremittera förslag och säga ”gör om, gör rätt och återkom”, säger Göran Grén.

Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist