Ny bok ska inspirera fler företag att exportera

NYHET Publicerad

EXPORT Inspiration är nyckeln. Inspiration att skaffa modet att växa, exportera och utveckla företaget bortom de gränser som finns idag. Det behöver framför allt de medelstora svenska företagen och några av dem som har såväl modet och exporten som tillväxten, berättar om hur det gick till i en ny bok, Miljardvallen, som kom ut i dagarna.

Miljardvallen

En miljard i omsättning. Det är den magiska gränsen och inte sällan krävs det internationella affärer, export, för att bryta igenom den, särskilt för de medelstora företagen i landet. Men den svenska exporten minskar, faktum är att sedan år 2000 har Sverige tappat marknadsandelar i världshandeln och vår varuexport har fallit från 19:e till 29:e plats även om tjänsteexporten behållit sina positioner. Sverige är ett exportkunnigt men också exportberoende land, hälften av vår BNP tryggas av utrikeshandeln och 1,4 miljoner människor sysselsätts tack vare exporten.

– Därför är det förvånande att vi diskuterar export så lite, sa Ann Linde, EU- och handelsminister när boken Miljardvallen presenterades härom dagen.

Det är Karl-Adam Bonniers stiftelse som tillsammans med Forum for Global business tagit initiativ till boken. I den presenteras tio företag och deras berättelser om hur en exportsatsning ger framgång och tillväxt i företaget. Och kanske spränger den där miljardvallen, några av dem har gjort det, några har ett stycke kvar. Samtidigt presenteras ett manifest i sju punkter, en förslagslista på vad som kan göras för öka de svenska företagens möjligheter på den globala marknaden. Det handlar, föga förvånande, bland annat om att utveckla det svenska företagsklimatet.

– Absolut, ska man vara bra på bortaplan måste man också vara bra på hemmaplan, slog Günther Mårder, vd för Företagarna fast.

En av dem som är mycket duktiga på bortaplan är sågverksföretaget Bergkvist-Insjön. Med en omsättning på närmare 1,5 miljarder och en exportandel på 80 procent av produktionen står de för just den typ av inspiration som boken vill förmedla.

– Det är ett äventyr att driva företag och mycket av företagandet är tillfälligheter, säger den tidigare vd:n och nu ordföranden Ulf Bergkvist.

En av de tillfälligheter som burit företaget framåt var när trävaruexporten från Kanada minskade drastiskt. Det drabbade bland annat Japan och plötsligt fanns en delegation från Japan på kontoret i Insjön. Det slutade med en jätteorder på 44 containrar. Det var stort då, idag skickar företaget 6 000 containrar årligen till inte bara Japan utan stora delar av Asien.

De spännande framgångsberättelserna till trots är det också ett faktum att gårdagens och dagens internationella framgångar inte betyder något i morgon. Men istället för att huka under den tanken är det viktigt att fler svenska företag hittar sin plats på världsmarknaden, att de växer, utvecklas och därmed bidrar till välståndet i Sverige.

– Det är därför som vi också satt samman den sju punkterna för ett bättre svenskt företagsklimat så att vi dels kan behålla de tio företagen som presenteras i boken i Sverige, dels kan presentera många nya, liknande företag, säger Thomas Malmer på Forum for Global Business.

Sju punkter som ska öka svenska företags konkurrenskraft

1. Skapa ett bra företagsklimat

2. Fortsätt arbeta för frihandel

3. Marknadsför Sverige i världen

4. Våga prioritera främjaraktiviteter

5. Underlätta sökande av exportstöd

6. Skapa nya instrument för exportfinansiering

7. Främja intresset för exportmarknader

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny bok ska inspirera fler företag att exportera

EXPORT Inspiration är nyckeln till att skaffa modet att växa, exportera och utveckla företaget bortom de gränser som finns idag. Några av de medelstora svenska företag som har lyckats med sin export berättar om hur det gick till i en ny bok, Miljardvallen, som kom ut i dagarna.
NYHET Publicerad:

Rensa i exportdjungeln!

KOMMENTAR Statskontoret har publicerat sin kartläggning av överlappningar i det statliga exportfrämjandet. Det är hög tid att förenkla, samordna och tydliggöra roller i främjandedjungeln, skriver Eva Häussling, ansvarig för handel & investeringsfrämjande.
NYHET Publicerad:

Krafttag krävs för svensk export

GLOBALISERING Exportnationen Sverige står inför stora utmaningar. För att göra Sverige till en vinnare i internationaliseringen, har regeringen i samråd med näringslivet tagit fram en ny exportstrategi. ”Utmaningarna vi står inför är enorma, så nu gäller det att exportstrategin blir tydlig och konkret”, säger Carola Lemne, vd Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Digitaliseringen – en faktor att räkna med

SEMINARIUM Mårten Blix, nationalekonom, berättade om sin syn på digitaliseringen i Näringslivets Hus. Han konstaterade att utvecklingen bara har börjat och att reformer behövs. Blix tycker att både arbetsmarknaden och skattesystemet måste förändras.
NYHET Publicerad:

Svenska exportframgångar börjar på hemmaplan

KOMMENTAR Regeringens exportstrategi är ett steg i rätt riktning. Nu gäller det att omsätta den i praktisk handling. En fortsatt dialog med näringslivet är en förutsättning för att exportstrategin skall lyckas. Svenskt Näringsliv bidrar gärna fortsatt med tankar och förslag för dess förverkligande, skriver Jonas Berggren, chef för internationella sekretariatet.
NYHET Publicerad:

Svensk export behöver en nystart

EXPORT  ”Den svenska exportpolitiken behöver en nystart”. Det slog närings- och innovationsminister Mikael Damberg fast vid ett seminarium arrangerat av Teknikföretagen. Och de närvarande företagarna var inte sena att haka på. ”Det offentliga systemet för exportfrämjande måste förenklas”, påpekade de.
NYHET Publicerad:

”Globaliseringen måste mötas med fortsatta reformer”

ALMEDALEN Sverige har lyckats väl med att reformera sin ekonomi de senaste årtionden. Men det gäller att inte slå sig till ro, säger journalisten Fareed Zakaria.
NYHET Publicerad:

En ljusglimt i höstmörkret

KOMMENTAR EU och Kanada har ingått ett stort frihandelsavtal. Det omfattar inte bara tullar, utan innebär betydande marknadsöppningar i en mängd avseenden. Avtalet kan ses som en mall för vad vi kan uppnå i förhandlingarna mellan EU och USA. Nu har vi chansen att skapa ett jättelikt transatlantiskt frihandelsområde, skriver Olof Erixon, handelspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Svensk välfärd nästa exportbransch?

VÄLFÄRD Potentialen är stor och goda exempel finns redan. Men för att svensk välfärd ska bli vår nya exportbransch måste ytterligare några pusselbitar falla på plats. Det konstaterades på konferensen "Perspektiv på den svenska välfärden".
NYHET Publicerad:

Är Sverige en exportframgång?

EXPORT Det är närmast ett mantra att "Sverige är ett litet exportberoende land" och att det är Sveriges starka export som lägger grunden för svensk ekonomi. Men är verkligen svensk export så stark som vi tror?
NYHET Publicerad:

Globaliseringen kräver framåtriktad politik

GLOBALISERING Det är märkligt att den snabba globala ekonomiska omvandlingen inte i högre grad präglar samhällsdebatt och ekonomisk politik i Sverige. Den politiska ambitionen att stärka vår utvecklingskraft tycks ha bromsat upp, skriver Urban Bäckström i en debattartikel.
NYHET Publicerad:

Ambassader behövs i tillväxtområden

AMBASSADNEDLÄGGNING "Fler ambassader behövs i tillväxtområden".
NYHET Publicerad:

Viktig framgång för frihandeln

KOMMENTAR Nyligen godkände Europaparlamentet EU:s frihandelsavtal med Sydkorea. Att alla de svenska ledamöterna röstade för avtalet är ett välkommet tecken på en samsyn om utrikeshandelns betydelse för vår välfärd. Nu måste EU gå vidare med fler frihandelsavtal.
NYHET Publicerad:

Mer krut på svenska skatteavtal

SKATTER "Skatteavtal är ingen kioskvältare, men är egentligen viktigare än många andra frågor som diskuteras." Det sade Krister Andersson, näringslivets skattesakkunnige, vid ett seminarium anordnat av Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Stort reformbehov under mandatperioden

POLITIK Redaktionen tar pulsen på några av Svenskt Näringslivs experter, ett par månader efter valet. Vad behövs för att den fria företagsamhetens hjul ska fortsätta snurra?
NYHET Publicerad:

"Det är enklare för schweiziska småföretagare"

FÖRETAGSKLIMAT Urs Schmutz hade drivit företag i Schweiz i 20 år när han bestämde sig för att trappa ner. Han sålde sitt bolag och flyttade till Sverige och startade snabbväxaren Spiral Trans. Han har många idéer om hur Sverige ska bli ett bättre företagarland.
NYHET Publicerad:

"Bra gjort av handelsministern"

BUDGETEN I budgeten för 2011 avsätts ytterligare 30 miljoner kronor per år till exportfrämjande. Det är utmärkt att utrikeshandelns avgörande betydelse för vår ekonomi sätts i fokus, skriver Olof Erixon, handelspolitisk expert på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Diagnostikföretag gör exportsuccé i Afrika

INNOVATIONER Sveriges exportframtid finns i tillväxtländerna, där efterfrågan på nya innovationer är som störst. Det insåg det svenska diagnostikföretaget Cavidi redan från start och utvecklade hiv-tester, anpassade efter utvecklingsländernas resursknappa verklighet.
NYHET Publicerad:

Låt inte Globaliseringsrådets arbete rinna ut i sanden

KOMMENTAR Remissvaren på Globaliseringsrådets slutrapport har kommit in och intresset har varit större än vanligt. Genomgående är tongångarna positiva. Det skriver Jonas Frycklund, samhällsekonom på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Sverige har viktig roll på nya tillväxtmarknader

DEBATT Innovationstävling, företagsinkubatorer, ett forskningscentrum med inriktning mot innovationer och entreprenörskap på nya tillväxtmarknader. På så sätt kan Sverige spela en viktig roll i ansträngningarna för att hjälpa fattiga länder att utvecklas snabbare. Det skriver några företrädare för Svenskt Näringsliv och Utrikespolitiska Institutet i en debattartikel.