NYHET17 april 2015

Återförstatligande ger inte koll på järnvägen

Utredningen om järnvägens organisation har presenterat delbetänkandet ”Koll på anläggningen”. Den talar sitt tydliga språk: Förstatligande av järnvägsunderhållet är varken effektivt eller praktiskt genomförbart, skriver Mårten Bergman, expert inom infrastrukturfrågor.

Mårten Bergman, expert inom infrastrukturfrågor.

Det har stundom varit höga tongångar i debatten om Trafikverkets förmåga (eller oförmåga) att drifta och underhålla järnvägsnätet. De dåvarande oppositionspartierna gjorde ett stort nummer för ett antal år sedan av att den enda vägen var att tvinga Trafikverket återta drift- och underhållskontrakten och sköta allt i statlig regi. Den enda vägen var att ett statligt bolag skulle utföra drift och underhåll på järnvägen, hävdade man.

I en tid av intensiv debatt valde Svenskt Näringsliv, tillsammans med Byggindustrierna och Föreningen Sveriges Järnvägsentreprenörer, att på SvD Brännpunkt ge vår syn på saken. Svenskt Näringsliv menade att lösningen på problemen inte var att gå tillbaka till det gamla systemet. Trafikverket måste tillåtas utveckla sin beställarroll och underhållet borde skötas av de som är bäst på det och vi måste skapa förutsättningar för utveckling genom långsiktiga spelregler. Det är viktigt att ge plats åt nya företag som på en konkurrensutsatt marknad utvecklar metoder som i slutänden leder till en bättre fungerande järnväg.

Över tid har den brinnande politiska viljan att förstatliga utförandet av drift och underhåll svalnat. När den nya regeringen tillträdde valde man att ge den redan tillsatta ”Utredningen om järnvägens organisation” ett tilläggsuppdrag för att utreda frågan. Vissa, speciellt facket, såg det som ett svek och löftesbrott.

Igår presenterade utredaren Gunnar Alexandersson sina slutsatser, vilka talar sitt tydliga språk. Ett förstatligande av järnvägsunderhållet är varken effektivt eller praktiskt genomförbart.

Svenskt Näringsliv välkomnar denna slutsats men ser också delbetänkandet som en god överblick av förbättringspotentialer och en bild av problemen. Det är oroväckande att utredaren exempelvis påpekar att Trafikverket har brister vad gäller helheten och kunskapen om anläggningen och dess användning. Det innebär bland annat att infrastrukturförvaltaren inte med säkerhet vet att de relativt stora (och helt nödvändiga) anslagen till drift och underhåll används så effektivt som möjligt.

Att få ordning på detta grundproblem är en del av att ta itu med den sedan länge uppbyggda infrastrukturskulden. En väl fungerande och konkurrensutsatt järnväg är en av grundförutsättningar för effektiva transporter, ett konkurrenskraftigt näringsliv, tillväxt och välstånd.

Konkurrens
Skriven avMårten Bergman
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist