Fortsatt arbete med Infrastrukturskulden

NYHET Publicerad

UPPDATERING Häromåret publicerades en rapport som visade att de svenska satsningarna på infrastruktur har halverats sedan mitten av 1960-talet. Det har lett till ett underskott, en Infrastrukturskuld, som uppgår till 300 miljarder kronor. Delar av rapporten har nu uppdaterats och det har nyligen publicerats fler rapporter som knyter an till Infrastrukturskulden.

Flera decenniers underlåtenhet att investera i samhällsviktig infrastruktur har lett till en infrastrukturskuld som uppgår till omkring 300 miljarder. 

Siffran kan ses som en uppskattning men den ger en viktig indikation på hur stora investeringar som borde ha gjorts för att infrastrukturen skulle ha hållit samma utvecklingstakt som ekonomins tillväxt.

Samtidigt som underhållet varit eftersatt har efterfrågan på transporter ökat. Resultatet har blivit ett på vissa håll störningskänsligt och kapacitetssvagt system.

Underlåtenheten att investera tillräckligt i infrastruktur är förvånande. Sverige är ett stort, glest befolkat land i utkanten av Europa och vår välfärd bygger på handel med omvärlden.

Vår ekonomi är beroende av en väl fungerande infrastruktur, där människor kan transportera sig mellan arbete och boende och varor och tjänster kan flöda så fritt som möjligt, både inom landet och över våra gränser.

Nu har Svenskt Näringsliv låtit uppdatera delar av rapporten. Syftet är att revidera och förlänga tidsserien över investeringarnas storlek.  

Svenskt Näringsliv vill också uppmärksamma två ytterligare rapporter, genomförda på uppdrag av TransportGruppen och intressegruppen VA-Fakta, som knyter an till Infrastrukturskulden.

TransportGruppens ”Tillväxteffekter av att minska infrastrukturskulden” är en uppföljande analys av "Infrastrukturskulden”. Rapporten tittar på utvecklingen av investeringar i transportinfrastrukturen och dess samband med ekonomiska tillväxteffekter, regionalt och nationellt.

Rapporten ”VA-skulden – sanning eller myt” är en uppföljande och fördjupad analys som specifikt belyser det svenska vatten- och avloppsledningsnätets status. Den pekar också på möjliga strategier för en långsiktig hållbar förvaltning av VA-infrastrukturen.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny transportplan väcker förhoppningar men mycket återstår

KOMMENTAR Det krävs långsiktighet för att betala av infrastrukturskulden. Regeringens 622 miljarder är bra, men inte tillräckligt, menar Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor.
NYHET Publicerad:

”Märkligt att lansera en verkningslös flygskatt”

KOMMENTAR En flygskatt får inte någon effekt på klimatet. Den blir däremot en skadlig skatt på mobilitet i ett land med långa avstånd, skriver Maria Sunér Fleming och Mårten Bergman.
NYHET Publicerad:

Åkeriföretagen: Glömska straffas hårdare än fusk

REGELKRÅNGEL Det är billigare att fuska än att göra fel. Det är innebörden i en dom från Högsta förvaltningsdomstolen och som upprör åkerinäringen. Minsta fel i hanteringen av färdskrivarna bestraffas obönhörligen med höga böter medan fifflarna kommer undan med mindre belopp. "Det är en käftsmäll mot hela åkerinäringen", säger åkeriföretagen.
NYHET Publicerad:

Fem myter om flygskatten

INFRASTRUKTUR Flyget bär inte sina kostnader och är den största miljöboven i landet. Dessutom är Sverige det enda land i Europa som inte har flygskatt. Myterna om flyget är många. När debatten om en kommande flygskatt blir allt hetare är det dags att slå hål på dem, menar den svenska flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Flygskatt får regeringen agera sturskt

INFRASTRUKTUR Majoriteten i riksdagen är emot. Åtta av tio remissinstanser har sagt nej. Trots det går regeringen vidare med förslaget att införa en flygskatt. "Det är häpnadsväckande och fräckt", säger en företrädare för flygbranschen.
NYHET Publicerad:

Fortsatt dubbla signaler om viljan att utveckla flyget

KOMMENTAR Det är positivt att regeringen ger besked om Arlandas framtida utveckling. Men det är samtidigt obegripligt att man står fast vid att införa en verkningslös och innovationshämmande flygskatt. Det sänder dubbla signaler och skapar förvirring, skriver Mårten Bergman, ansvarig för infrastrukturfrågor.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten långt ifrån avgjord

SKATTER I helgen gav regeringen besked om att man inte går vidare med utredningens förslag om kilometerskatt. Trots det blev Transportföretagens onsdagsseminarium fullsatt. Skatten är långt ifrån skrotad, blev slutsatsen.
NYHET Publicerad:

Företagen jublar när kilometerskatten skrotas

KILOMETERSKATTEN Regeringen väljer att skrota kilometerskatten tre dagar innan utredningen skulle ha presenterats. Företagare, branschorganisationer och politiker jublar över beslutet. ”Hoppas nu att utredningen hamnar där den hör hemma: i ett arkiv som ingen har nyckel till”, säger Pelle Sallin, företagare.
NYHET Publicerad:

Arla sänker utsläppen med 60 procent på vägarna

TV Arla ligger i täten i arbetet med att minska klimatpåverkan för transporter. Under drygt tio år har företaget minskat CO2-utsläppen med 60 procent och har målsättningen att minska med ytterligare 25 procent till år 2020.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatt slår hårt mot Polarbröd

KILOMETERSKATT Regeringens motivering till varför en kilometerskatt behövs håller inte. Den kommer snarare stjälpa än hjälpa det utvecklingsarbete kring fossilfritt bränsle som redan pågår. Det säger Polarbröds logistikchef Johan Granberg. ”Baserat på regeringens motivering så missar de målet fullständigt”.
NYHET Publicerad:

Flygskatten hotar ishotellets verksamhet

FLYGSKATT Icehotel i Jukkasjärvi är beroende av flygplatsen i Kiruna som 95 procent av de 60 000 gästerna använder årligen. En flygskatt skulle innebära ett mycket hårt slag mot verksamheten och hela trakten. ”Regeringen gör det oerhört svårt för oss att utveckla vår verksamhet. Man kväver turismen istället för att uppmuntra den”, säger Yngve Bergqvist, grundare.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten – dårarnas paradis

KILOMETERSKATTEN Pelle Sallin har varit företagare sedan 1970-talet, aldrig har han sett ett politiskt förslag som kommer att slå så hårt som kilometerskatten. För hans äggpackeri innebär det 1,6 miljoner kronor i ökade kostnader. ”Det är fascinerande att man kan komma med en så dum idé", säger han.
NYHET Publicerad:

Stoppad auktion hindrar bredbandsutbyggnad

INFRASTRUKTUR Mobilt bredband är oerhört viktigt för att hela Sverige ska kunna vara uppkopplat och ha tillgång till digitala tjänster. Därför är det allvarligt att regeringen har ställt in den planerade 700MHz-auktionen.
NYHET Publicerad:

Miljonsmäll för mjölkbönder i norr

KILOMETERSKATTEN Mjölkbönderna är redan hårt ansatta av låga mjölkpriser och ökad internationell konkurrens. Nu kommer hotet om kilometerskatten som ännu ett dråpslag mot branschen. ”För en genomsnittlig mjölkgård i norr kommer det att bli en kostnadsökning på 100 000 kronor per år. Det är pengar som inte finns”, säger Henrik Wahlberg, ordförande för Norrmejerier.  
NYHET Publicerad:

Infrastruktursatsning omgärdad av orosmoln

KOMMENTAR Regeringen vill satsa pengar på underhåll av järnvägen. Ansatsen är bra, men skapar oro i näringslivet vad gäller transporter och resor, skriver Mårten Bergman, infrastrukturexpert.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten dråpslag mot glesbygden

KILOMETERSKATTEN Om kilometerskatten blir verklighet är det inte bara ett hinder för industrin. Det är ett slag mot hela glesbygden menar Leif Berglund, VD på Octowood. Han oroar sig över Kälarnes framtid.
NYHET Publicerad:

Facket protesterar mot kilometerskatten

KILOMETERSKATT IF Metalls förbundsordförande Anders Ferbe går tillsammans med fem lokala avdelningsordförande ut och kräver att regeringen stoppar en kilometerskatt. I en debattartikel skriver de att skatten blir ”en straffskatt på norrländsk industri” och därför bör skrotas eller mildras.
NYHET Publicerad:

Tre hot i Norrland av kilometerskatten

KILOMETERSKATTEN Norrländska företag kommer att drabbas värst av en kilometerskatt. Det tror Fredrik Persson, vd för BDX Företagen i Luleå. "Om vi drabbas av en kilometerskatt på 24 kronor milen för tunga fordon hotar en enorm utslagning av åkerier. Inte minst i Norrland".
NYHET Publicerad:

Transportpolitisk slagsida hotar mobilitet och konkurrenskraft

DEBATT Regeringens mål är att Sverige ska bli den första fossilfria välfärdsnationen. Som långsiktig vision är det rätt och riktigt. Transportsektorn har en viktig roll i detta. Men regeringens transportpolitik präglas av en rad utspel och åtgärder där totaleffekten är svår att överblicka. Att förstå hur det ska bidra till jobb och välfärd i hela Sverige är ännu svårare. Det skriver Mattias Dahl, vd Transportföretagen, Bertil Modlén, vd BIL Sweden och Caroline af Ugglas, vice vd Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Kilometerskatten slår mot åtta av tio företag

FÖRETAGARPANELEN De långa avstånden i Sverige gör att de flesta företag är beroende av vägtransporter. Nu vill regeringen införa en så kallad kilometerskatt, vilken kommer att slå hårt på företagens lönsamhet och konkurrenskraft. 8 av 10 tillfrågade företag kommer att påverkas direkt om förslaget blir verklighet. Det framgår av svaren i Svenskt Näringslivs företagarpanel. ”Det är inte rätt väg att gå, det utarmar landsbygden”, säger Jan-Olov Nordström, regionchef i Norrbotten.