NYHET24 februari 2017

Arla sänker utsläppen med 60 procent på vägarna

Arla ligger i täten i arbetet med att minska klimatpåverkan för transporter. Under drygt tio år har företaget minskat CO2-utsläppen med 60 procent och har målsättningen att minska med ytterligare 25 procent till år 2020.

Arla har kontinuerligt skruvat upp sina klimatmål under åren och idag har koldioxidutsläppen reducerats med hela 60 procent jämfört med 2005. Ambitionen är att fortsätta minska med ytterligare 25 procent till år 2020.

Sammanlagt fraktar Arla 2 miljoner ton råvaror till mejerier och 850 000 ton produkter till butiker, skolor och sjukhus varje år. Minskningen med 60 procent betyder minskade koldioxidutsläpp med hela 40 000 ton per år.

Den egna flottan består av 300 lastbilar, och utöver detta ett samarbete med ett antal externa åkerier. Företaget satsar på tre olika former av fossilfritt bränsle, som rapsoljebaserad RME, HVO som är en biodiesel framställd av slaktavfall samt Etanoldiesel ED95. Företaget har också nya lättare fordon som ger mer fraktade produkter per kilometer och samt nya motorer som reducerar klimatpåverkan.

– Vi jobbar också mycket konkret med att optimera våra rutter och chaufförernas körsätt för att reducera antal kilometer och bränsleförbruket. Vi har samma krav på de åkerier vi anlitar som vi har på vår egen flotta.

Arla har varit mycket kritisk mot den föreslagna kilometerskatten som skulle sätta käppar i hjulet för mejeriets kilmatarbete.

– Jag förstår att förhoppningen med skatten är att driva företagen att agera mer klimatsmart, men för många blir det ingen effekt när de saknar alternativ till lastbilstransporterna, säger Håvard Jørgensen, logistikdirektör på Arla.

Lättnad över att skatt försvinner

Sedan det står klart att regeringen lägger planerna på en kilometerskatt på is drar Håvard Jørgensen en lättnadens suck.

– Det är mycket glädjande att regeringen har insett att förslaget om vägslitageskatt inte uppnår målsättningen om att flytta transport från väg till sjöfart/järnväg. Istället leder skatten till försämringar för de flesta svenska företag där alternativ till järnväg inte finns.

Håvard Jørgensen vill att regeringen underlättar för transportsektorn att gå över till miljövänliga bränslen.

– Från Arlas sida hoppas vi att regeringen nu riktar fokus mot att stödja konvertering till miljövänligt bränsle där svenska åkerier är och vill vara ledande och där de ekonomiska förutsättningarna för en sådan konvertering blir viktiga, säger han.

Jesper Mott

SkatterEnergi och klimat
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist