NYHET24 april 2018

”Frihandelsavtalet öppnar för nya affärer i Japan”

En rekordstor näringslivsdelegation, under ledning av ordförande Fredrik Persson, besöker i veckan Japan. 50 svenska storföretag och 23 startupföretag deltar på resan, som förhoppningsvis ska leda till nya affärer och ökad export till Japan.

– Japan är världens tredje största ekonomi med nästan 130 miljoner köpstarka invånare. Det är en viktig marknad för Sverige och svenska företag, säger Fredrik Persson, ordförande.

Han leder i veckan en handelsdelegation till Tokyo med närmare 75 svenska företag som arrangeras av Business Sweden.

Resan sker mot bakgrund av att Sverige och Japan firar 150 år av diplomatiska förbindelser.

– Japan är den näst största exportmarknaden för svenska produkter i Asien och samtidigt finns många japanska företag och produkter i Sverige, säger Fredrik Persson, som hoppas att resan ytterligare ska bygga ut och fördjupa relationen mellan företag i de båda länderna och leda till nya affärsmöjligheter.

Deltar gör bland andra representanter för storföretag som ABB, Ikea, Volvo, H&M och AstraZeneca samt mindre startupföretag som Build-r, FundedByMe och Sana Labs. Även kungaparet och ministrarna Ann Linde och Ibrahim Baylan deltar i programmet.

– Att kungen och drottningen är i Japan samtidigt med en officiell delegation och att vi har flera gemensamma events under resan bidrar förstås till uppmärksamhet från det japanska näringslivet och samhället. Kungen och drottningen är mycket engagerade och de främsta handelsfrämjarna för det svenska näringslivet, säger Fredrik Persson.

Han framhåller också att potentialen för ökad handel med Japan nu är större än någonsin i och med det nya frihandelsavtal som EU och Japan nyligen tecknat och som väntas träda i kraft nästa år.

– Avtalet öppnar upp den japanska marknaden avsevärt och innehåller också långtgående åtaganden rörande tekniska handelshinder, som under decennier hämmat exporten till en relativt protektionistisk japansk hemmamarknad, säger Fredrik Persson.
Störst ökning av export väntas ske inom livsmedel och jordbruksprodukter i och med det så kallade EPA-avtalet, Economic Partnership Agreement, mellan Japan och EU.

2017 exporterade svenska företag varor och tjänster till Japan till ett värde av 19,5 miljarder kronor, vilket är en ökning med nio procent jämfört med året innan, enligt Business Sweden.

– Japan på väg in en ny ekonomisk era som tillsammans med frihandelsavtalet öppnar upp nya möjligheter för svenska företag att kunna exportera sina produkter och tvärtom, säger Fredrik Persson.

Redaktionen

Svenskt NäringslivFrihandel
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist