Akut brist på bussförare

NYHET Publicerad

DEBATT Bristen på bussförare är stor. Förklaringen är pensionsavgångar och att för få har rätt körkortsbehörighet. ”Nu gäller det att vända trenden. Därför behövs det långsiktiga och offentliga satsningar i samarbete med branschen för att lösa situationen”, skriver Transportföretagen i en debattartikel.

Ingen buss i sikte? Skälet är enkelt, förarbrist. Men så enkelt är det egentligen inte för ingen vill komma sent till jobbet, skolan eller läkarbesöket. Därför arbetar Transportföretagen med att få fler unga och vuxna att söka bussförarutbildningarna. En ny undersökning visar nämligen att det inom en treårsperiod kommer att behöva anställas 7300 bussförare runtom i hela landet.

Vår undersökning Tempen på bussbranschen, visar en kraftig ökning (74 procent) av branschens rekryteringsbehov över en treårsperiod från idag fram till 2020. I siffror handlar det om ett behov på en ökning från 4 200 till 7 300 förare. Sex av tio företag svarar i undersökningen att de har haft svårt att hitta personal under det senaste året och för tre av fyra företag har problemet med att hitta personal med rätt utbildning varit den största utmaningen.

Varför är läget akut, varför saknas så många? Den huvudsakliga anledningen bakom förarbristen är pensionsavgångarna. Mellan 2018 och 2020 kommer 2 600 bussförare att gå i pension. Samtidigt är det offentliga utbildningssystemet underdimensionerat – utbildningsplatserna motsvarar inte behovet.

Nu gäller det att vända trenden. Därför behövs det långsiktiga och offentliga satsningar i samarbete med branschen för att lösa situationen.

En viktig åtgärd är att utöka antalet platser inom vuxenutbildningen med öronmärkta pengar specifikt för bussbranschens utbildningar. Det måste även bli lättare att kunna byta karriär och att som vuxen få möjlighet att läsa på komvux/yrkesvux.

En annan orsak till bristen är att för få personer i dag har rätt körkortsbehörighet. Det gäller framförallt i storstäderna där problemet med att hitta bussförare är som allra störst. Därför föreslår vi att CSN-lånet för körkort för arbetssökande, som regeringen nyligen har infört, även omfattar C- och D-körkort det vill säga körkort för buss och lastbil och att detta även ska gälla för personer som studerar på vuxenutbildning eller går i gymnasiet. Det skulle dessutom gynna hela arbetsmarknaden eftersom det finns ett tydligt samband mellan jobb och körkort.

En förutsättning för att vi ska lyckas utbilda fler bussförare, är att en kontinuerlig dialog mellan det offentliga och branschen etableras. Dialog är nödvändig för att skapa relevanta utbildningar med hög kvalitet, både för gymnasieskolan och vuxenutbildningen. Och till detta behövs offentliga resurser till personer på regional nivå som leder, driver och utvecklar samverkan mellan politiska beslutsfattare, utbildningsarrangörer och branschen.

Transporterna är en förutsättning för samhället att ska fungera och för ett hållbart samhälle med minskade utsläpp spelar bussen en central roll. Den flexibilitet som bussen erbjuder med att kunna jobba eller studera på annan ort skulle dessutom begränsas utan bussen. Och så skulle även turismen drabbas hårt eftersom bussen är ett viktigt transportmedel för besöksnäringen som utgör en viktig och växande del av svensk ekonomi.

I detta akuta läge hoppas vi på snabba åtgärder och vi ser fram emot en konstruktiv politisk dialog.

Caj Luoma, chef kompetensförsörjning, Transportföretagen

Artikeln publicerades i SvD 2018-09-25

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Nätverkande med företag boostar kvinnor som läser till ingenjör

HALLÅ DÄR Madelen Porserud, som tillsammans med tre andra civilingenjörer grundat Female Leader Engineer. Vad går det ut på?
NYHET Publicerad:

Fokus på kravprofilen breddar Sodexos rekrytering

MÅNGFALD Rekrytering baserad på kompetens har lett till större mångfald och bättre business på Sodexo. ”Vi tittar noga på vad som verkligen krävs för ett visst jobb. Måste personen kunna svenska till exempel?”, säger Emma Tägt Kernan, hr- och rekryteringsansvarig.
NYHET Publicerad:

Kvinnor ökar dynamiken i bilfabriken

JÄMSTÄLLDHET I dag är nästan var tredje anställd på Volvo Cars fabrik i Göteborg kvinna. För knappt tre år sedan var det inte ens var femte. "Vi var helt snett ute när det gällde genusbalansen", säger Anu Lipponen, ansvarig för jämställdhet och mångfald.
NYHET Publicerad:

”Utlandsfödda ett otroligt kapital”

KOMPETENS En kartläggning av Liljas Personbilars rekryteringsbehov visade att något radikalt måste göras. Som ett led i det har företaget anställt ett antal nyanlända. ”Att det kommer hit så många med bra utbildning som vi kan anställa är en fantastisk möjlighet”, säger vd:n Mats Melander.
NYHET Publicerad:

Akut brist på bussförare

DEBATT Bristen på bussförare är stor. Förklaringen är pensionsavgångar och att för få har rätt körkortsbehörighet. ”Nu gäller det att vända trenden. Därför behövs det långsiktiga och offentliga satsningar i samarbete med branschen för att lösa situationen”, skriver Transportföretagen i en debattartikel.
NYHET Publicerad:

Plåtföretagare: "Det skär i själen varje gång vi får en uppsägning"

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Det saknas mer än 2 000 plåtslagare i Sverige. Lödde Plåt vill se fler åtgärder från politiken för att kunna rekrytera fler medarbetare. "Utbildning är jättebra, men det behövs också andra insatser", säger vd Jörgen Rasmusson.
NYHET Publicerad:

Större trygghet får fler kvinnor att starta eget

ENTREPRENÖRSKAP Kvinnors företagande har inte ökat nämnvärt de senaste 35 åren. Det är synd för fler företagande kvinnor ökar mångfalden, ger ett mer varierat näringsliv och ökar Sveriges BNP, enligt entreprenörsprofessorn Carin Holmquist.
NYHET Publicerad:

"Mångfald hänger tätt ihop med meritokrati"

MÅNGFALD Det är full fart i säkerhetsbranschen och företagen brottas med att hitta personal. Nokas satsar på ökad mångfald, och nyckeln till att lyckas är att det inte finns informella vägar till makten och att det finns en öppenhet kring hur rekrytering går till, enligt hr-chefen Karl Sandberg.
NYHET Publicerad:

Boliden rekryterar på bred front

KOMPETENS Smältverket Boliden Rönnskär i Skelleftehamn står inför en stor utmaning. De närmaste åren går var fjärde medarbetare i pension, och det har fått företaget att tänka om och bredda sin rekrytering. Fokus ligger på cheferna.
NYHET Publicerad:

17-nätverket peppar kvinnor att expandera sina bolag

HALLÅ DÄR Lena Apler, Collectors grundare och styrelseordförande, och en av kvinnorna bakom 17-nätverket. Varför startade ni det här initiativet?
NYHET Publicerad:

Integration när den är som bäst

INTEGRATION På Borox International i Eneryda jobbar 70 personer med att producera slitstål till entreprenadmaskiner runt om i världen. Alexander Denes är platschef och berättar om företagets integrationstänk.
NYHET Publicerad:

”Bättre samarbete kan lösa företagens kompetensförsörjning”

DEBATT "Kompetensbrist och svårigheter att rekrytera är en av de största utmaningarna för svenska företag, många gånger med missade affärsmöjligheter som resultat. Bättre samarbete mellan näringslivet och universitet och högskolor är en nyckelfaktor för att lösa problemet", skriver Tobias Krantz, chef för utbildning, forskning och innovation och Emil Görnerup, forskningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Nätverk för kvinnor stärker it-studenter i Karlstad

HALLÅ DÄR Marie-Therese Christiansson, koordinator för nätverket ITQ och proprefekt för Handelshögskolan i Karlstad. Vad är ITQ?
NYHET Publicerad:

Praktik i toppklass lockar unga till teknikföretag

KOMPETENS Att bredda rekryteringsbasen är en utmaning för företag i norrländska Lycksele där lediga tjänster ofta inte har en enda sökande. Det konstaterar Elisabeth Nordström, vd på Lycksele Plåtprodukter som arbetar hårt för att få kvinnor och unga att inse att jobbet inte längre är smutsigt och tungt.
NYHET Publicerad:

Fem tips för att lyckas med rekryteringen

REKRYTERING Kampen om kompetensen hårdnar. I lägen där rekryterings- och konsultföretaget Placera Personal tidigare kunde presentera flera starka kandidater, handlar det idag om ett mindre urval, enligt företagets vd Elisabet Holmene.
NYHET Publicerad:

"Mångfald är en överlevnadsfråga"

STRATEGI Rekryteringen måste breddas för att lösa kommande kompetensbehov i välfärdsbranschen, enligt Rasmus Nerman, vd på Humana. ”Mångfald handlar inte bara om framgång utan om överlevnad”. Det är först när jämställdhet och mångfald blir en del av företagets DNA som det inte behövs några policys längre.
NYHET Publicerad:

”Utan konkurrenskraft ingen välfärd”

KONKURRENS Konkurrenskraftiga företag garanterar välfärden. Men varför är det ingen som diskuterar Sveriges globala konkurrenskraft? Det är en ödesfråga för framtiden, menade deltagarna när Svenskt Näringsliv inledde årets seminarier i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Sammanhållet lärlingssystem viktigt för konkurrenskraften

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensförsörjningsfrågan påverkar svensk konkurrenskraft i allt högre grad. Det är den allra viktigaste frågan för Svenskt Näringsliv just nu, konstaterade Caroline af Ugglas, vice vd, vid ett seminarium. Svenskt Näringsliv arbetar för närvarande med principprogram för lärlingsutbildningar, som är tänkt att avhjälpa problemet.
NYHET Publicerad:

”Vården kan vara tyngre än att jobba på ett bygge”

HALLÅ DÄR Linn Gergi, snickare på JM. Du har med fem andra kvinnliga lärlingar dragit igång Snickarpodden. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Tillväxt öppnar för större jämställdhet

STRATEGI Genom att arbeta teamorienterat, stärka kulturen och göra medvetna chefstillsättningar har företaget WSP ökat andelen kvinnor som rekryteras och som trivs och stannar. ”Det finns ingen quick fix för ökad jämställdhet – det handlar om träget arbete”, säger hr-chefen Maria Lindfelt.