NYHET30 januari 2018

Cramo bryter mansdominerat mönster

Cramo arbetar sedan flera år tillbaka för att nå ökad jämställdhet. I en starkt mansdominerad bransch har företaget tagit flera initiativ för att bryta mönstret.

"Med rätt inställning kan man lära sig hur en maskin fungerar. Allt oftare söker vi personer som vill vara ledare, jobba med sälj eller hantera kundrelationer. Det gör att fler kvinnor vill komma till oss", säger Cramos vd Peter Bäckström.Foto: Pontus Lundahl/TT

– Machokulturen har dämpats i branschen men det är fortfarande ganska grabbigt. Det finns en jargong, och alla skämt är inte precis är rumsrena, säger Peter Bäckström, vd på Cramo som hyr ut maskiner till främst byggföretag.

För att ändra på det satte Cramo för tre år sedan upp målet att år 2020 vara 120 kvinnor ute på depåerna där uthyrningen sker. I dagsläget har företaget nått upp till 90.

– Vi har kommit långt med vår målsättning att rekrytera kvinnor till depåerna. Det är där mångfaldsarbetet kan få störst effekt.

Ett annat mål är att ha minst 20 procent kvinnor i ledande befattning år 2020 och i dagsläget är det 10 procent. Sedan förra året finns för första gången en kvinna som distriktschef och en som regionchef, vilka blir viktiga förebilder, påpekar Peter Bäckström.

För att stötta kvinnorna i organisationen har Cramo skapat ett antal initiativ och aktiviteter, bland annat nätverk, rekryteringsdagar, klädkollektioner, branschmässor för kvinnor. I programmet för blivande chefer är idag hälften kvinnor och alla chefer på företaget, nästan 200, har utbildats inom hälsa, säkerhet och arbetsmiljö, där kränkande särbehandling ingår som en del.

– Vi har ett starkt fokus på att bli mer jämställda och har en väldig energi i det. Engagemanget för de här aktiviteterna är stort hos medarbetarna – de känner sig stolta. Det är inte ”bara ett hr-projekt”.

Företaget har också sett över sin rekryteringsprocess. Allt från hur platsannonser ser ut och formuleras till vad som kännetecknar en framtida ledare.

– Tidigare har vi fokuserat ganska mycket på teknikkompetens när vi har anställt men idag lägger vi även vikt vid andra egenskaper, och vilken profil en person ska ha för att bli chef hos oss efter 3–4 år.

Till vissa tjänster vill Cramo ha en duktig utbildad mekaniker, men det finns också många tjänster som inte kräver några större teknikkunskaper, och där medarbetarens attityd spelar större roll.

– Med rätt inställning kan man lära sig hur en maskin fungerar. Allt oftare söker vi personer som vill vara ledare, jobba med sälj eller hantera kundrelationer. Det gör att fler kvinnor vill komma till oss.

För att få behålla sina medarbetare är det också viktigt vid rekryteringen att vara tydlig med förväntningarna, konstaterar Peter Bäckström.

– Som arbetsgivare ska vi ta ansvar för att det är rätt person för rätt position. Inte bara om att de ska vilja ha jobbet. Ligger förväntningarna i linje med hur det är när de kommer in minskar risken för att de blir besvikna.

Satsningen på jämställdhet handlar om att företaget inte vill säga nej till 50 procent av befolkningen, särskilt med tanke på att det är allt svårare att hitta kompetens. Men det handlar också om att inte säga nej till 50 procent av de synsätt och värderingar som finns i samhället.

– Jag tror stenhårt på att om vi blandar mäns och kvinnors synsätt och värderingar så får vi en större bredd och det påverkar hur vi beter oss.

Han förklarar att Cramo har samma maskiner och kunder som sina konkurrenter – det som skiljer är hur företagen hanterar sina kunder.

– Genom att ha rätt blandning av medarbetare får vi ut full effekt kunskapsmässigt, men också när det gäller förmågor och synsätt. Vi vet att jämställdhet och lönsamhet går hand i hand.

De av Cramos depåer som har gått riktigt bra i tuffa tider är de som har en större blandning av män och kvinnor. Generellt blir miljön och dialogen bättre på en jämställd arbetsplats, enligt Peter Bäckström.

– Alla lyssnar in mer. Är det enbart män eller kvinnor på en arbetsplats finns en risk att det blir hierarkiskt, svart-vitt och att allt ska gå fort. Saker ifrågasätts mer naturligt när vi har en mix av synsätt och värderingar.

Tre tips för ökad jämställdhet

– Gör det till en ledningsfråga, och red ut varför. Vad vill ni med detta? Det blir sedan motivet i alla chefsled och genom hela organisationen.

– Skapa engagemang ute i organisationen för hur det ska genomföras.

– Säkerställ balans med andra aktiviteter. Jämställdhet är en av flera delar för att uppnå större lönsamhet.

Omställning och yrkesväxlingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist