NYHET4 april 2018

Glödhet spelutvecklare syns på radarn

I somras hade spelutvecklaren Massive Entertainment 400 anställda. Idag är det 480. För att klara tillväxt i en överhettad it-bransch jobbar sex personer heltid med rekrytering via sociala medier och på högskolor. ”Vi ser till att finnas på deras radar”, säger hr-chefen Magdalena Schultze.

"Mångfald är viktigt för oss. En mer blandad personalgrupp gör att både våra spel och stämningen i organisationen blir bättre." Det säger Magdalena Schultze på Massive Entertainment.

Kompetensförsörjning är en het fråga på arbetsmarknaden och många företag arbetar aktivt för att attrahera de bästa medarbetarna. Ett av dem är Malmöbaserade Massive Entertainment.

– Man kan säga att vår rekryteringsstrategi är att använda alla till buds stående medel, så länge de är schyssta, säger Magdalena Schultze, hr-chef på företaget.

Företaget har byggt upp en egen rekryteringsavdelning som hanterar i stort sett alla rekryteringar.

– Det behövs om vi ska ha det tempo vi vill ha på tillväxten. Det kräver mycket jobb.

De arbetar mycket genom sina egna nätverk och i nätverk inom den franska Ubisoft-koncernen där Massive ingår, för att hitta och ha koll på intressanta personer. De söker upp personer på Linkedin som signalerat att de söker jobb, lägger ut aktiviteter på Facebook och är aktiva i olika intressegrupper. Även om spelvärlden på ett sätt är sluten finns det många nätverk och kanaler där spelproffs är aktiva.

– Att synas och finnas på nätet är viktigt. Det är på Linkedin alla är så där börjar man leta. Den som inte finns på Linkedin idag är kanske inte riktigt med yrkesmässigt, säger Magdalena Schultze.

Att företagets spel är så kända i spelvärlden är en stor fördel när det kommer till rekrytering.

-Många vill jobba hos oss och det underlättar såklart. Vi får många spontanansökningar och våra medarbetare tipsar kontinuerligt om duktiga vänner och före detta kollegor.

Massive samarbetar också med flera utbildningsinstitut både i Sverige och ute i Europa. Det handlar om högskolor eller skolor som är inriktade på spelutveckling, till exempel The Game Assembly i Malmö. Företaget deltar på arbetsmarknadsdagar, tar emot praktikanter ordnar studentaktiviteter, ger specialföreläsningar, och nätverkar.

– Vi ser till att finnas på deras radar helt enkelt. Våra nära samarbeten med skolorna har fungerat väldigt bra för att rekrytera duktiga personer.

Massive vet var de intressanta personerna finns och söker aldrig spelutvecklare via annonsering i dagspress eller mer traditionella kanaler. A och O för lyckas med rekrytering som spelbolag är att bygga upp sin kunskap om branschen, poängterar hon.

– Dessutom är vi bra på att hålla kontakten med kandidater som sökt jobb hos oss men som inte anställdes. Då är det lätt att återuppta kontakten när det uppstår ett nytt behov.

Den flitiga rekryteringen inom Ubisoft-koncernen och via högskolor utomlands har lett till att sju av tio medarbetare på Malmökontoret har utländskt ursprung. Här finns hela 39 nationaliteter.

Intresset för att komma till Sverige är stort, berättar Magdalena Schultze. Många ser det som ett bra land att bo i, där det går att ha en bra balans mellan arbete och fritid.

– De blir ofta förvånade över att vi har så mycket semester och att det är så bra ordnat med barnomsorg och sjukvård. Plötsligt kan de både jobba på ett känt internationellt företag och ha hög livskvalitet. Samtidigt.

Massive har jobbat hårt med olika initiativ för att bli en mer inkluderande arbetsplats framför allt för att attrahera fler kvinnor. Och det har gett resultat. Andelen kvinnor har det senaste året ökat från 13 till 18 procent. Branschen är fortfarande mansdominerad men det kommer in fler och fler tjejer.

– Mångfald är viktigt för oss. En mer blandad personalgrupp gör att både våra spel och stämningen i organisationen blir bättre. Det gynnar oss på alla sätt om vi har en bredd när det gäller kön, ursprung och annat.

Företagets specifika kompetensbehov gör det svårt att bredda rekryteringsbasen ytterligare, tror Magdalena Schultze.

– Det som styr är vad vi kan erbjuda. Idag frågar de som söker jobb hos oss ”what´s in it for me?” och det måste vi kunna möta både när det gäller kultur, värderingar och deras möjligheter att utvecklas.

Fyra tips för att lyckas med rekrytering

– Våga söka dig utanför landets gränser och rekrytera internationellt. Företag mår bättre när personer från olika kulturer arbetar tillsammans. Alla behöver kanske inte kunna svenska. Det går ofta bra att prata engelska.

– Bygg ditt varumärke. Se till att finnas och synas på samma ställen som de grupper du vill nå. Det är särskilt viktigt för mindre företag som inte har så välkända varumärken.

– Dela företagets kulturella värderingar på sociala medier. Det gör företaget mer attraktivt.

– Uppmuntra medarbetare att sprida information om företaget och tipsa om duktiga vänner och före detta kollegor.

Omställning och yrkesväxlingKompetensförsörjningJämställdhet och mångfald
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist