NYHET21 december 2017

IBM ändrar fokus för kvinnosatsningar

IBM har dragit ner på mentorprogram för kvinnor och satsar i stället mer på att arbeta med värderingar. ”Många av dessa kvinnor är redan väldigt kompetenta och behöver inga mentorer”, säger Marie Nilsson, ansvarig för jämställdhet och mångfald på IBM Sverige.

"Siffran har gått ner i hela branschen och vi vet inte varför. Vi vill ju tvärtom öka andelen kvinnor", säger Marie Nilsson på IBM.
Foto: Fotograf Eszter Simone

Traditionellt har IBM jobbat mycket med interna mentorprogram för kvinnor. Det kan få fler kvinnor att vilja kliva fram och ta sig an nya typer av arbetsuppgifter, konstaterar Marie Nilsson på IBM Sverige. Men företaget har på senare tid ändrat inriktning och fokuserar i stället mer på att arbeta med värderingarna hos de som ska utse nya ledare.

– Vissa säger att kvinnor ”mentoreras ihjäl” idag - att de måste ha en mentor innan företaget vågar befordra dem. Många av dessa kvinnor är redan väldigt kompetenta och det är inte mentorer de behöver.

Däremot fortsätter IBM att vara med i Womentor, ett ledarskapsprogram för kvinnor i it- och telekombranschen. Företaget har varit med sedan starten med två deltagare per år.

– De som är med i programmet utvecklas vidare som ledare, och de får ett nytt nätverk med både mentorer och andra kvinnor i branschen. Internt får de stor uppmärksamhet och sedan ger de själva vidare genom att själva ta sig an ett par adepter och delta på interna event.

Det är ett generellt problem att så få kvinnor arbetar inom it- och telekom, och att det fortfarande är få som väljer tekniska utbildningar. På senare tid har andelen kvinnor i branschen till och med gått ner. Som mest var 30 procent av de anställda på IBM Sverige kvinnor och idag är siffran 24 procent.

– Siffran har gått ner i hela branschen och vi vet inte varför. Vi vill ju tvärtom öka andelen kvinnor. Varför ska vi bara titta på halva befolkningen när vi letar kompetens? Ju större hav vi fiskar i desto större chans har vi att hitta de allra bästa.

Bland annat försöker IBM inspirera flickor redan på högstadiet att söka it-utbildningar. Till exempel har företaget i flera år drivit ett mentorprogram på högstadiet i Rinkeby där flera flickor efter det har valt en civilingenjörsutbildning, och ett par av dem jobbar idag på IBM. Företaget marknadsför sig också mot kvinnor på universitetet.

– Där försöker vi tänka på att vara representerad med en mångfaldig skara. Vi berättar om vår fantastiska teknik men också vilka olika typer av jobb som finns hos oss.

När medarbetare tas in direkt från universitetet är IBM:s mål att varannan är kvinna, och vid varje intern rekrytering ska det finnas minst en man och en kvinna bland kandidaterna.

IBM utbildat chefer och medarbetare i allt från vad fördomar är och vad som är ett önskvärt beteende, till hur sexuella trakasserier hanteras på företaget. Nyligen lanserades också ett stort kvinnligt nätverk, Frances, som har kvartalsträffar och mindre coaching-grupper.

Något som hela branschen behöver lära sig mer om är ledarskap och nya sätt att leda, anser hon.

– Vi måste se över vår syn på ledarskap. Tidigare har vi sökt manliga attribut hos våra ledare men det är inte säkert att det är de egenskaper som fungerar bäst. Andra attribut kan vara minst lika viktiga.

Även om Marie Nilsson tycker att det går för långsamt så är det tydligt att attityder och kultur förändras i branschen. Till exempel gick IBM:s svenske vd i samband med #Metoo-uppropet snabbt ut med ett brev till de anställda om att IBM inte tolererar någon form av trakasserier och vad företaget gör för att det inte ska ske.

För att lyckas attrahera fler kvinnor, och behålla dem, måste företaget vara välkomnande och inkluderande, förklarar Marie Nilsson.

– Det hänger mycket på det interna klimatet. Därför är det viktigt att ledningen är genuin och lever det här budskapet.

KompetensutvecklingJämställdhet och mångfaldUtbildningKompetensförsörjningKonkurrens
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist