NYHET1 december 2017

Inkluderande karriärmodell central för teknikkonsult

När företaget ÅF vill öka andelen kvinnor handlar det främst om att jobba med chefsförsörjningen och att säkra att kompetensutveckling är inkluderande. ”En mer diversifierad arbetsplats ger ökad konkurrenskraft”, säger Emma Claesson, kommunikations- och hr-direktör.

"Kärnan i vår talangförsörjning och utveckling är en inkluderande och transparent karriärmodell", säger Emma Claesson på ÅF.

I dagsläget är 25,2 procent av teknikkonsultbolaget ÅF:s anställda kvinnor och målet är att vara 30 procent år 2020. Emma Claesson förklarar att företaget arbetar aktivt för att öka mångfald och jämställdhet.

Det handlar bland annat om att utveckla processerna för att attrahera och rekrytera nya chefer och medarbetare, att säkerställa rättvisa och könsneutrala löner och att utbilda och träna chefer i inkluderande ledarskap.

– Vi lägger stort fokus på proaktiv chefsförsörjning. En jämnare balans i ledande befattningar påverkar helheten. Kärnan i vår talangförsörjning och utveckling är en inkluderande och transparent karriärmodell.

ÅF har en tydlig mall för hur medarbetarens kompetens och prestation ska utvärderas. För att säkra att karriär- och kompetensutveckling är rättvis och könsneutral ger hr-enheten cheferna stöd genom utbildning och coachning.

– Sunda värderingar och en kultur som bygger på dem är viktiga faktorer och vi måste bevisa att alla har lika möjligheter att utvecklas hos oss.

De yngre generationerna tar för givet att det är diversifierat och jämställt hos arbetsgivaren och att alla medarbetare ges en god karriär- och kompetensutveckling, konstaterar hon.

– Därför är det mycket viktigt att det vi säger verkligen är genuint. Om det inte upplevs så för den som kommer hit är det ändå inte på riktigt.

Eftersom ÅF inte säljer produkter utan tjänster inom teknik och design letar företaget efter de bästa med rätt kompetens för att kunna leverera hållbara lösningar till sina kunder.

– En mer diversifierad arbetsplats ger ökad konkurrenskraft. För ledningsgruppen är det självklart. Det är affärskritiskt eftersom hela vår affärsidé bygger på människor.

Företaget växer och behöver rätt personer hos sig för att bygga sina affärer, och vet att det behövs olika typer av personer med olika bakgrund för att lyckas.

– Därför måste vi arbeta både med långsiktiga initiativ och punktinsatser för att jämna ut skillnaderna genom medvetet bredda sökandet när vi letar efter nya medarbetare.

Emma Claesson betonar att mångfald och inkludering är en naturlig del av allt ÅF gör och inte ett separat spår.

– När vi anställer nya medarbetare till ÅF finns alltid en tydlig kravprofil som vi aldrig tummar på. Däremot behöver vi bredda var och hur vi letar talanger och ibland utmana hur vi definierar kompetenskrav.

Ett av initiativen för att öka jämställdheten har varit Ladies month då ÅF under en månad bara skrivit nya anställningsavtal med kvinnor. Det har genomförts tre år i rad för att visa att ÅF är en attraktiv arbetsplats för både män som kvinnor och locka fler sökande. Kampanjen ökade andelen kvinnor som söker sig till ÅF med 46 procent under 2014 och 24 procent under 2015.

– Det har varit en framgångsrik kampanj och nu funderar vi på hur vi kan fortsätta att lyfta frågan om ökad jämställdhet både hos oss och i branschen som helhet, säger hon.

Även om det händer mycket tar det tid innan arbetet ger resultat, men ÅF är på god väg och kommer framöver att arbeta ännu mer externt mot skolor och ungdomar.

– Det är ett långsiktigt arbete och viktigt med tanke på den obalans i könsfördelningen som fortfarande finns bland de ingenjörer som nyutexamineras, säger Emma Claesson.

KompetensutvecklingKompetensförsörjningJämställdhet och mångfald
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist