”Mentorprogram ger en knuff framåt”

NYHET Publicerad

LEDARSKAP För Anna-Lena Olsson gav ledarskapsprogrammet Womentor en chans att reflektera över sig själv, lägga upp en strategi framåt och bli en bättre ledare. ”Det ger en knuff framåt och det blir lättare att se sitt eget värde och ta för sig”, säger hon.

Anna-Lena Olsson, Ignation
Foto: Mikael Gustavsen

Mentorprogrammet för tre år sedan gjorde att Anna-Lena Olsson blev mer trygg i sig själv och en bättre ledare. "Kvinnor är en minoritet i branschen idag och är utifrån det alltid i ett psykologiskt underläge."

Sofia Yngwe, It- och telekomföretagen

"Om hälften av de möjliga talangerna väljer bort branschen är underlaget för litet. Därför är det viktigt att alla företag i branschen blir bättre på att attrahera kvinnor", säger Sofia Yngwe på It- och telekomföretagen.

Foto: ©AnettePersson
Karin Ahlström

Företag i Womentor har ökat andelen kvinnliga chefer mycket mer än branschsnittet, enligt Karin Ahlström, projektledare för Womentor.

Anna-Lena Olsson jobbade på it-konsultbolaget Capgemini när hon för tre år sedan fick erbjudandet om att delta i Womentor, ett ledarskapsprogram för kvinnor, som drivs av It- och telekomföretagen. Det hon tycker att det ettåriga programmet först och främst gav var en större insikt om sina egna styrkor och svagheter.

– Jag fick tid att reflektera över mig själv. Det gav bättre självförtroende och självkänsla och jag blev mer trygg i mig själv. Det gjorde att jag kunde landa i situationen jag var i, lägga upp en strategi framåt som jag sedan lugnt har exekverat och framför allt vara en bättre ledare.

Träffarna med mentorn och de andra deltagarna betydde mycket och det gav mycket att få reflektera över branschen och arbetet i sig i ett sammanhang som inte är mansdominerat, anser hon.

Varför behövs ett mentorprogram för it-kvinnor?

– Kvinnor är en minoritet i branschen idag och är utifrån det alltid i ett psykologiskt underläge. Förutom att ett mentorprogram ger ett större nätverk stärks du som ledare genom att känna till dina styrkor och svagheter. Det ger en knuff framåt och det blir lättare att se sitt eget värde och ta för sig.

Womentor startade 2006 för att åtgärda den sneda könsfördelningen i it- och telekombranschen. Trots att det är så många år sedan är problemet fortfarande aktuellt. Mycket beroende på att kompetensbristen fortsätter att öka, enligt Sofia Yngwe, kommunikationschef på It- och telekomföretagen.

– Om hälften av de möjliga talangerna väljer bort branschen är underlaget för litet. Därför är det viktigt att alla företag i branschen blir bättre på att attrahera kvinnor. Dessutom är en jämnare könsfördelning och mångfald överhuvudtaget positivt för alla verksamheter.

Statistik från It- och telekomföretagen visar att andelen kvinnor som är chefer har ökat de senaste åren. Däremot har andelen kvinnor totalt i branschen sjunkit sedan 2010.

– Ja, tyvärr är det så. Samtidigt ser vi att företag som verkligen bestämmer sig för att jobba med att attrahera fler kvinnor, målinriktat och strukturerat som vilket affärsmål som helst, lyckas bättre än branschen i stort. Det handlar om hur seriöst företagsledningen arbetar med det.

Sofia Yngwe upplever ändå att medvetenheten om frågans allvar har ökat, och hon är övertygad om att kraftinsatser från företagens sida är en faktor som kan få kurvan att vända uppåt igen.

– Företagen behöver inse hur mycket det betyder för affären – att det är en överlevnadsfråga. Men det måste ske i kombination med förändrade attityder och ökad kunskap i samhället i stort.

Varje år är en kärna med omkring 20 av Almegas medlemsföretag med i Womentors ettåriga program, bland andra Telia, Tele2, Microsoft, HP och Capgemini. Från dem deltar sammanlagt 30–35 kvinnor, som har en operativ ledarposition i sitt företag, i programmet.

– Det speciella med Womentor är att vd:n och ledningsgruppen måste engagera sig och sätta upp ett mål för hur företaget ska ta ett steg framåt och bli mer jämställt. Och vi hjälper dem att få verktygen, säger Karin Ahlström, projektledare för programmet.

Att andelen chefer som är kvinnor i branschen som helhet bara har ökat från 25 till 28 procent på elva år tycker hon är uselt. Men på de tolv företag som har varit med från början i Womentor, och som har haft mätbara mål som följs upp varje år, har andelen i alla fall ökat från 25 till 34 procent.

– En signifikant mycket bättre utveckling. Det tar tid men de här företagen har ändrat sin bemanning på ett sätt som andra företag inte har.

För Anna-Lena Olssons del ledde året i Womentor till att hon sökte sig vidare inom koncernen till Sogeti. Idag driver hon Ignation, ett varumärke inom Sogeti som utvecklar lösningar inom digital innovation baserat på nya teknologier.

– I det arbetet har jag också märkt hur värdefullt nätverket från Womentor är, både när det gäller potentiella kunder och samarbetspartner, säger Anna-Lena Olsson.

Läs mer om 2018 års program hos Womentor

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.