NYHET1 november 2017

”Mentorprogram ger en knuff framåt”

För Anna-Lena Olsson gav ledarskapsprogrammet Womentor en chans att reflektera över sig själv, lägga upp en strategi framåt och bli en bättre ledare. ”Det ger en knuff framåt och det blir lättare att se sitt eget värde och ta för sig”, säger hon.

Mentorprogrammet för tre år sedan gjorde att Anna-Lena Olsson blev mer trygg i sig själv och en bättre ledare. "Kvinnor är en minoritet i branschen idag och är utifrån det alltid i ett psykologiskt underläge."Foto: Mikael Gustavsen
"Om hälften av de möjliga talangerna väljer bort branschen är underlaget för litet. Därför är det viktigt att alla företag i branschen blir bättre på att attrahera kvinnor", säger Sofia Yngwe på It- och telekomföretagen.
Foto: ©AnettePersson

Anna-Lena Olsson jobbade på it-konsultbolaget Capgemini när hon för tre år sedan fick erbjudandet om att delta i Womentor, ett ledarskapsprogram för kvinnor, som drivs av It- och telekomföretagen. Det hon tycker att det ettåriga programmet först och främst gav var en större insikt om sina egna styrkor och svagheter.

– Jag fick tid att reflektera över mig själv. Det gav bättre självförtroende och självkänsla och jag blev mer trygg i mig själv. Det gjorde att jag kunde landa i situationen jag var i, lägga upp en strategi framåt som jag sedan lugnt har exekverat och framför allt vara en bättre ledare.

Träffarna med mentorn och de andra deltagarna betydde mycket och det gav mycket att få reflektera över branschen och arbetet i sig i ett sammanhang som inte är mansdominerat, anser hon.

Varför behövs ett mentorprogram för it-kvinnor?

– Kvinnor är en minoritet i branschen idag och är utifrån det alltid i ett psykologiskt underläge. Förutom att ett mentorprogram ger ett större nätverk stärks du som ledare genom att känna till dina styrkor och svagheter. Det ger en knuff framåt och det blir lättare att se sitt eget värde och ta för sig.

Womentor startade 2006 för att åtgärda den sneda könsfördelningen i it- och telekombranschen. Trots att det är så många år sedan är problemet fortfarande aktuellt. Mycket beroende på att kompetensbristen fortsätter att öka, enligt Sofia Yngwe, kommunikationschef på It- och telekomföretagen.

– Om hälften av de möjliga talangerna väljer bort branschen är underlaget för litet. Därför är det viktigt att alla företag i branschen blir bättre på att attrahera kvinnor. Dessutom är en jämnare könsfördelning och mångfald överhuvudtaget positivt för alla verksamheter.

Statistik från It- och telekomföretagen visar att andelen kvinnor som är chefer har ökat de senaste åren. Däremot har andelen kvinnor totalt i branschen sjunkit sedan 2010.

– Ja, tyvärr är det så. Samtidigt ser vi att företag som verkligen bestämmer sig för att jobba med att attrahera fler kvinnor, målinriktat och strukturerat som vilket affärsmål som helst, lyckas bättre än branschen i stort. Det handlar om hur seriöst företagsledningen arbetar med det.

Sofia Yngwe upplever ändå att medvetenheten om frågans allvar har ökat, och hon är övertygad om att kraftinsatser från företagens sida är en faktor som kan få kurvan att vända uppåt igen.

– Företagen behöver inse hur mycket det betyder för affären – att det är en överlevnadsfråga. Men det måste ske i kombination med förändrade attityder och ökad kunskap i samhället i stort.

Varje år är en kärna med omkring 20 av Almegas medlemsföretag med i Womentors ettåriga program, bland andra Telia, Tele2, Microsoft, HP och Capgemini. Från dem deltar sammanlagt 30–35 kvinnor, som har en operativ ledarposition i sitt företag, i programmet.

– Det speciella med Womentor är att vd:n och ledningsgruppen måste engagera sig och sätta upp ett mål för hur företaget ska ta ett steg framåt och bli mer jämställt. Och vi hjälper dem att få verktygen, säger Karin Ahlström, projektledare för programmet.

Att andelen chefer som är kvinnor i branschen som helhet bara har ökat från 25 till 28 procent på elva år tycker hon är uselt. Men på de tolv företag som har varit med från början i Womentor, och som har haft mätbara mål som följs upp varje år, har andelen i alla fall ökat från 25 till 34 procent.

– En signifikant mycket bättre utveckling. Det tar tid men de här företagen har ändrat sin bemanning på ett sätt som andra företag inte har.

För Anna-Lena Olssons del ledde året i Womentor till att hon sökte sig vidare inom koncernen till Sogeti. Idag driver hon Ignation, ett varumärke inom Sogeti som utvecklar lösningar inom digital innovation baserat på nya teknologier.

– I det arbetet har jag också märkt hur värdefullt nätverket från Womentor är, både när det gäller potentiella kunder och samarbetspartner, säger Anna-Lena Olsson.

Läs mer om 2018 års program hos Womentor

KompetensutvecklingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist