Motorbranschens rekryteringsbehov ökar sedan flera år tillbaka. Närmare 6 000 personer kommer att behöva rekryteras de kommande tre åren. För att möta detta satsar branschen nu på att etablera Motorbranschcollege.
– Vi har en väldigt snabb utveckling i en teknikintensiv bransch. För att hänga med krävs det utbildning av god kvalitet, säger Jonas Hehrne, projektledare för Motorbranschcollege.
Motorbranschcollege utvecklas genom ett pilotprojekt tillsammans med fyra skolor: Edströmska, Mälardalens Fordons- och Transportutbildningar i Västerås, Jämtlands gymnasium Fyrvalla i Östersund, Stockholms transport- och fordonstekniska gymnasium (STFG) i Stockholm och Tullängsgymnasiet i Örebro. I projektet testas kvalitetssystemets innehåll och struktur för att sedan utvärderas. Från och med höstterminen 2017 är planen att Motorbranschcollege ska erbjudas i fullskalig modell till skolor som vill ha en kvalitetsstämpel på sin fordonstekniska utbildning.
– Collegemodellen finns sedan tidigare och den handlar om att stärka utbildningskvaliteten. Om det lyckas, kan det också öka attraktionskraften och antalet sökande till utbildningen. Då kan vi säkra kompetensförsörjningen, säger Jonas Hehrne.
Det är Motorbranschens Yrkesnämnd, MYN som är ett samarbetsorgan mellan Motorbranschens Arbetsgivareförbund och IF Metall, som startat pilotprojektet med Motorbranschcollege. I maj ska det utvärderas.
– Vi jobbar tillsammans med skolorna för att öka kvaliteten, och det gör vi genom att ställa upp ett antal kriterier som de ska uppfylla, säger Jonas Hehrne.
För att bli ett Motorbranschcollege ska gymnasieskolans fordonstekniska utbildning möta sex kriterier, som säkerställer utbildningens kvalitet gentemot elever och arbetsmarknaden. Kriterierna omfattar:
Klarar skolan dessa sex kriterier certifieras den som Motorbranschcollege av Motorbranschens Yrkesnämnd, MYN.
– Halvvägs igenom pilotprojektet ser vi redan goda resultat hos pilotskolorna. Framförallt gäller det den så viktiga samverkan mellan skolorna och motorbranschens företag, som stärkts under projektet. Skolorna har också fått upp ögonen för inom vilka områden de måste förbättra sig, säger Jonas Hehrne.
Omställning och yrkesväxlingKompetensförsörjningUtbildning