Next Ups partnerföretag skruvar upp sitt engagemang

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För få ungdomar, framförallt tjejer, vill jobba med it. Det är ett stort problem för branschen, som nu hårdsatsar för att få upp intresset. För tredje året i rad anordnas Next Up, tävlingen där åttondeklassare får lösa verklighetsbaserade it- problem som en del av skolundervisningen.

Fredrik von Essen.

Fredrik von Essen.

It-branschen har svårt att locka ungdomarna till utbildningarna, trots att både jobb och bra löner finns. Störst utmaning är det att få tjejerna intresserade, vilket märks på utbildningarna på både gymnasie- och högskolenivå. Därför har branschorganisationen IT&Telekomföretagen inlett en storsatsning, Next Up, som nu går in på sitt tredje år. 

Det är en it-inspirerad tävling  där åttondeklassare från olika skolor tävlar mot varandra med att lösa problem i verklighetsbaserade case, framtagna av stora it-företag som Ericsson, IFS, Volvo och Hogia. Syftet är att ungdomarna ska få upp ögonen för branschen och de studie- och yrkesval som finns. Klasserna jobbar med projektet som en del av sin ordinarie undervisning, och de får även en lagledare som kommer från föreningen DataTjej, där tjejer som studerar it på högskolenivå är medlemmar.  

– Vi vill visa vad det faktiskt innebär att jobba med it, att det inte är ett osocialt och grabbigt yrke. Det är ett projekt som ska inspirera ungdomarna, vilket våra lagledare hjälper till med, säger Fredrik von Essen, expert inom kompetensförsörjningsfrågor på IT&Telekomföretagen och ansvarig för Next Up.

Ständig vägledning

Det är skolorna själva som anmäler sitt intresse till Next Up, och omkring tio skolor får vara med per region. Första året var det en utmaning att få skolorna att delta, och då fanns tävlingen endast i Stockholmsområdet. Nu går Next Up in på tredje året och projektet finns i sedan förra året även i Göteborgsregionen. 

Projektet ska genomföras på skoltid under två månader, och det är upp till skolorna själva hur de vill baka in Next Up i den ordinarie skolundervisningen. Lagen har ständig vägledning av sin lagledare, och de får även åka på studiebesök hos partnerföretagen under projektets gång. 

När projektet närmar sig sitt slut, är det dags för klasserna att förbereda sig för sin presentation. Till finaldagarna utser skolorna femmannalag, där minst två ska vara tjejer, som gör en pitch framför en jury-i stil med den kända serien Draknästet. Vinnande skola i respektive region får 15 000 kronor.

Värdefullt med feedback

En ändring för i år är att grupperna kommer få förmiddagen på finaldagen för att gå igenom sina lösningar tillsammans med experter från partnerföretagen.

– Vi har lärt oss av tidigare år att det är väldigt värdefullt för eleverna att få feedback från någon annan än en lärare, så därför utökar vi den tiden i år. Det gör förhoppningsvis att eleverna blir mer sugna på att jobba med it, och att partnerföretagen blir mer sugna på att fortsätta projektet, säger Fredrik von Essen.

Det är partnerföretagen som möjliggör projektet tack vare sponsringen. Trots att projektet har fått mycket bra reaktioner, är det nog något mer som ligger bakom storföretagens medverkan. En kombination av ett långsiktigt tänk för framtiden och en social ansvarskänsla bidrar nog, tror Fredrik von Essen. 

– Branschen är överens om att vi måste ändra könsfördelningen och få fler tjejer att bli intresserade av it. Goodwill i kombination med insikten om att långsiktighet är viktigt, hjälper oss att kunna driva projektet vidare, säger han.

Än så länge har ingen av åttondeklassarnas idé varit något som storföretagen har arbetat vidare med, men det är roliga, fantasifulla och innovativa idéer som presenteras, menar Fredrik von Essen. Jurymedlemmarna tycker det är roligt att lyssna och eleverna tycker det är roligt att berätta. Nu hoppas IT&Telekomföretagen att satsningen bär frukt och att fler tjejer blir intresserade av att fortsätta på it-spåret. 

 

Länkar

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Nätverk för kvinnor stärker it-studenter i Karlstad

HALLÅ DÄR Marie-Therese Christiansson, koordinator för nätverket ITQ och proprefekt för Handelshögskolan i Karlstad. Vad är ITQ?
NYHET Publicerad:

Praktik i toppklass lockar unga till teknikföretag

KOMPETENS Att bredda rekryteringsbasen är en utmaning för företag i norrländska Lycksele där lediga tjänster ofta inte har en enda sökande. Det konstaterar Elisabeth Nordström, vd på Lycksele Plåtprodukter som arbetar hårt för att få kvinnor och unga att inse att jobbet inte längre är smutsigt och tungt.
NYHET Publicerad:

Fem tips för att lyckas med rekryteringen

REKRYTERING Kampen om kompetensen hårdnar. I lägen där rekryterings- och konsultföretaget Placera Personal tidigare kunde presentera flera starka kandidater, handlar det idag om ett mindre urval, enligt företagets vd Elisabet Holmene.
NYHET Publicerad:

"Mångfald är en överlevnadsfråga"

STRATEGI Rekryteringen måste breddas för att lösa kommande kompetensbehov i välfärdsbranschen, enligt Rasmus Nerman, vd på Humana. ”Mångfald handlar inte bara om framgång utan om överlevnad”. Det är först när jämställdhet och mångfald blir en del av företagets DNA som det inte behövs några policys längre.
NYHET Publicerad:

”Utan konkurrenskraft ingen välfärd”

KONKURRENS Konkurrenskraftiga företag garanterar välfärden. Men varför är det ingen som diskuterar Sveriges globala konkurrenskraft? Det är en ödesfråga för framtiden, menade deltagarna när Svenskt Näringsliv inledde årets seminarier i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Sammanhållet lärlingssystem viktigt för konkurrenskraften

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensförsörjningsfrågan påverkar svensk konkurrenskraft i allt högre grad. Det är den allra viktigaste frågan för Svenskt Näringsliv just nu, konstaterade Caroline af Ugglas, vice vd, vid ett seminarium. Svenskt Näringsliv arbetar för närvarande med principprogram för lärlingsutbildningar, som är tänkt att avhjälpa problemet.
NYHET Publicerad:

”Vården kan vara tyngre än att jobba på ett bygge”

HALLÅ DÄR Linn Gergi, snickare på JM. Du har med fem andra kvinnliga lärlingar dragit igång Snickarpodden. Vad är det för något?
NYHET Publicerad:

Tillväxt öppnar för större jämställdhet

STRATEGI Genom att arbeta teamorienterat, stärka kulturen och göra medvetna chefstillsättningar har företaget WSP ökat andelen kvinnor som rekryteras och som trivs och stannar. ”Det finns ingen quick fix för ökad jämställdhet – det handlar om träget arbete”, säger hr-chefen Maria Lindfelt.
NYHET Publicerad:

BillerudKorsnäs vässar varumärket för att locka till sig kompetens

KOMPETENS BillerudKorsnäs har ett stort rekryteringsbehov framåt, bland annat på grund av kommande pensionsavgångar. Företaget tar nu krafttag för jämställdhet och mångfald för att hitta de vassaste och få dem att stanna, enligt Joakim Särkijärvi, hr business partner på fabriken i Karlsborg.
NYHET Publicerad:

Välutbildade kvinnor tar plats i modernt arbetsliv

JÄMSTÄLLDHET Kvinnor tar allt oftare plats på nyckelpositioner i mansdominerade företag. ”I en tjänstebaserad ekonomi passar jobben ofta bättre för kvinnor”, säger analytikern Nima Sanandaji.
NYHET Publicerad:

AstraZenecas vd om framtiden: ”Många utmaningar”

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Kompetensbristen drabbar alla branscher. Inte ens det globala bioläkemedelsföretaget AstraZeneca är förskonat. ”Vi måste ha oerhört konkurrenskraftiga villkor för att kunna verka på en global marknad”, säger Jan-Olof Jacke, vd.
NYHET Publicerad:

Satsning på jämställdhet fick fart på affärerna

JÄMSTÄLLDHET Ingen på Liljewall arkitekter räknade med att satsningen på jämställdhet skulle bidra till en rekordsnabb utveckling av företaget. ”Jämställdhetsarbete kan vara en motor för en ännu större förändringsprocess – det är häftigt!”, säger kontorschefen Harald Gamrell.
NYHET Publicerad:

Telia Company boostar unga tjejer

MÅNGFALD Jämställdhet och mångfald är ett perspektiv som är med i flertalet av Telia Companys processer, enligt Cecilia Lundin på Telia Company. För att säkra framtida kompetens satsar företaget på att vara ute i skolorna för att få unga intresserade av teknik och digitalisering.
NYHET Publicerad:

"Verklig jämställdhet kräver nytänkande"

INNOVATION Klassiska insatser räcker inte för att lyckas med jämställdhet fullt ut. Det krävs att företaget tänker innovativt i hur mål sätts, hur medarbetare involveras och vilka åtgärder som genomförs. Det visar professor Malin Lindbergs forskning
NYHET Publicerad:

Industriföretag lockar unga med personliga möten

HALLÅ DÄR Annika Franzén, hr-direktör på Väderstad. Du utsågs nyligen till Årets innovatör på Universum Awards. På vilket sätt tänker du och Väderstad nytt?
NYHET Publicerad:

Onödigt att förbjuda mobiltelefoner i skolan

UTBILDNING "Vare sig man gillar det eller inte kommer digitaliseringen att utgöra en allt större del av människors vardag. Det gäller i alla sektorer, även i skolan", menar Fredrik von Essen, näringspolitisk expert, IT&Telekomföretagen.
NYHET Publicerad:

"Befängd idé låta myndighet avgöra företagens rekrytering"

ARBETSKRAFTSINVANDRING Socialdemokraterna vill ha en skärpt lagstiftning kring arbetskraftsinvandring. Kontrollerna ska utföras av en statlig myndighet, inte av arbetsmarknadens parter. Vd Carola Lemne tycker att idén är befängd.
NYHET Publicerad:

Kvalificerade tjänster lämnar landet

KOMPETENS Allt fler kunskapsintensiva tjänsteföretag flyttar jobben utomlands på grund av kompetensbrist. Det visar en ny rapport från Almega.
NYHET Publicerad:

Järnvägsbyggare vill se kvinnlig kompetens

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Att Strukton Rail lyckats anställa så många kvinnor de senaste åren beror på en medveten satsning på kvinnor, men främst på att företaget jobbat för att skapa en öppenhet och en sund kultur där både kvinnor och män trivs, enligt vd:n Robert Röder. 
NYHET Publicerad:

Kompetensbrist lägger expansionsplaner på is

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sju av tio företag som försökt rekrytera nya medarbetare har haft svårt att hitta rätt kompetens. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. Det gör att planerad expansion läggs på is och företagen får svårt att möta kundernas behov.