Next Ups partnerföretag skruvar upp sitt engagemang

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För få ungdomar, framförallt tjejer, vill jobba med it. Det är ett stort problem för branschen, som nu hårdsatsar för att få upp intresset. För tredje året i rad anordnas Next Up, tävlingen där åttondeklassare får lösa verklighetsbaserade it- problem som en del av skolundervisningen.

Fredrik von Essen.

Fredrik von Essen.

It-branschen har svårt att locka ungdomarna till utbildningarna, trots att både jobb och bra löner finns. Störst utmaning är det att få tjejerna intresserade, vilket märks på utbildningarna på både gymnasie- och högskolenivå. Därför har branschorganisationen IT&Telekomföretagen inlett en storsatsning, Next Up, som nu går in på sitt tredje år. 

Det är en it-inspirerad tävling  där åttondeklassare från olika skolor tävlar mot varandra med att lösa problem i verklighetsbaserade case, framtagna av stora it-företag som Ericsson, IFS, Volvo och Hogia. Syftet är att ungdomarna ska få upp ögonen för branschen och de studie- och yrkesval som finns. Klasserna jobbar med projektet som en del av sin ordinarie undervisning, och de får även en lagledare som kommer från föreningen DataTjej, där tjejer som studerar it på högskolenivå är medlemmar.  

– Vi vill visa vad det faktiskt innebär att jobba med it, att det inte är ett osocialt och grabbigt yrke. Det är ett projekt som ska inspirera ungdomarna, vilket våra lagledare hjälper till med, säger Fredrik von Essen, expert inom kompetensförsörjningsfrågor på IT&Telekomföretagen och ansvarig för Next Up.

Ständig vägledning

Det är skolorna själva som anmäler sitt intresse till Next Up, och omkring tio skolor får vara med per region. Första året var det en utmaning att få skolorna att delta, och då fanns tävlingen endast i Stockholmsområdet. Nu går Next Up in på tredje året och projektet finns i sedan förra året även i Göteborgsregionen. 

Projektet ska genomföras på skoltid under två månader, och det är upp till skolorna själva hur de vill baka in Next Up i den ordinarie skolundervisningen. Lagen har ständig vägledning av sin lagledare, och de får även åka på studiebesök hos partnerföretagen under projektets gång. 

När projektet närmar sig sitt slut, är det dags för klasserna att förbereda sig för sin presentation. Till finaldagarna utser skolorna femmannalag, där minst två ska vara tjejer, som gör en pitch framför en jury-i stil med den kända serien Draknästet. Vinnande skola i respektive region får 15 000 kronor.

Värdefullt med feedback

En ändring för i år är att grupperna kommer få förmiddagen på finaldagen för att gå igenom sina lösningar tillsammans med experter från partnerföretagen.

– Vi har lärt oss av tidigare år att det är väldigt värdefullt för eleverna att få feedback från någon annan än en lärare, så därför utökar vi den tiden i år. Det gör förhoppningsvis att eleverna blir mer sugna på att jobba med it, och att partnerföretagen blir mer sugna på att fortsätta projektet, säger Fredrik von Essen.

Det är partnerföretagen som möjliggör projektet tack vare sponsringen. Trots att projektet har fått mycket bra reaktioner, är det nog något mer som ligger bakom storföretagens medverkan. En kombination av ett långsiktigt tänk för framtiden och en social ansvarskänsla bidrar nog, tror Fredrik von Essen. 

– Branschen är överens om att vi måste ändra könsfördelningen och få fler tjejer att bli intresserade av it. Goodwill i kombination med insikten om att långsiktighet är viktigt, hjälper oss att kunna driva projektet vidare, säger han.

Än så länge har ingen av åttondeklassarnas idé varit något som storföretagen har arbetat vidare med, men det är roliga, fantasifulla och innovativa idéer som presenteras, menar Fredrik von Essen. Jurymedlemmarna tycker det är roligt att lyssna och eleverna tycker det är roligt att berätta. Nu hoppas IT&Telekomföretagen att satsningen bär frukt och att fler tjejer blir intresserade av att fortsätta på it-spåret. 

 

Länkar

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Akut personalbrist stoppar verkstadsföretag

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Verkstadsföretaget Nordtek skulle kunna fördubbla försäljningen men avstår då det inte finns personal att anställa. ”Det behövs fler tekniker och ingenjörer, många fler”, säger Krister Koch som driver företaget.
NYHET Publicerad:

Kommer kompetensutvisningarna att fortsätta?

KOMMENTAR Lagrådet har avstyrkt socialförsäkringsutskottets förslag om ny lagstiftning kring kompetensutvisningarna. Men förändringen är nödvändig för att komma tillrätta med de orättfärdiga utvisningarna, skriver arbetsmarknadsexpert Patrik Karlsson.
NYHET Publicerad:

”Mentorprogram ger en knuff framåt”

LEDARSKAP För Anna-Lena Olsson gav ledarskapsprogrammet Womentor en chans att reflektera över sig själv, lägga upp en strategi framåt och bli en bättre ledare. ”Det ger en knuff framåt och det blir lättare att se sitt eget värde och ta för sig”, säger hon.
NYHET Publicerad:

Teknik mot mensvärk lockar unga

HALLÅ DÄR Elin Östblom, kommunikatör på Teknikföretagen. På sajten Hacktheworld.se låter ni videobloggaren Therese Lindgren och andra Youtube-profiler presentera tekniska lösningar på vardagliga problem. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Webbverktyget ger koll på kompetensen

STRATEGI Kompetensförsörjning är en av företagens största utmaningar, och för att hantera verksamhetens unika kompetensbehov krävs ett systematiskt arbete. Som stöd för det har webbverktyget Jobbamedlonen.se en modul för att analysera kompetensbehovet.
NYHET Publicerad:

Smart produktion lockar byggkvinnor

REKRYTERING I början av nästa år är Lindbäcks Byggs nya fabrik klar. Det innebär mängder av nyanställningar och ledningen har beslutat att hälften av de som rekryteras till fabriken ska vara kvinnor. ”Målet har inte uppfyllts men vi är på god väg”, säger vd:n Stefan Lindbäck.
NYHET Publicerad:

Föräldraledighet stoppar inte karriären

REKRYTERING Stockholms Hamnar jobbar hårt för att få in fler kvinnor genom att vara en schyst och öppen arbetsplats. Men för att anställa fler kvinnor måste det också finnas ett rekryteringsunderlag, säger HR-specialisten Johanna Wiberg.
NYHET Publicerad:

Lokala tävlingar ska locka till praktiska jobb

HALLÅ DÄR Pontus Slättman, vd på Worldskills. Ni har fått er ansökan om projektstöd från Europeiska socialfonden, ESF, godkänd. Hur ska pengarna användas?
NYHET Publicerad:

Volvo vill få fler kvinnor att köra lastbil

KOMPETENS Förarhytter för kvinnor, tjejer som får provköra lastbil, och internt arbete för att ändra attityder. Volvo Lastvagnar vill bredda rekryteringen och locka fler kvinnor till lastbilsbranschen.
NYHET Publicerad:

Hon skräddarsyr arbetsplagg för kvinnor

FÖRETAGANDE Kläder betyder mycket för hur man känner sig och uppfattas i sin yrkesroll. Därför utvecklar Johanna Söderström arbetskläder designade för kvinnor.
NYHET Publicerad:

"Att tävla i ett yrke sätter det på kartan"

WORLDSKILLS SWEDEN Förra Yrkes-VM tog det svenska laget hem två silver och ett brons. Nu håller lagledaren Annie Widerberg och de tävlande tummen för att det blir guld i år. "Det är ett fantastiskt lag som åker till VM", säger hon.
NYHET Publicerad:

Egen skola ska stärka rekryteringen

KOMPETENS Åtta skolor ska bli tolv, väl spridda över landet. Det är Maskinentreprenörernas sätt att stärka den framtida rekryteringen av förare. Med modern utrustning på plats vill man locka både killar och tjejer.
NYHET Publicerad:

Arbetskraftsbrist tvingar café att stänga

ARBETSMARKNAD I tre år har Donald Eriksson och Maria Gustafsson drivit Mårdseleforsens café och restaurang. Under åren har de haft tusentals gäster och fått höga rankningar av gästerna. Men nu tvingas paret säga upp avtalet med kommunen – på grund av arbetskraftsbrist.
NYHET Publicerad:

”Kompetensutvisningarna är katastrof och komplett vansinne”

KOMPETENSUTVISNINGAR På två veckor har Jörgen Eng, vd för techföretaget Dynamo Consulting, tvingats säga hejdå till två av sina bästa programmerare. Kompetent personal utvisas för bagatellartade fel. Nu varnar han för att Sveriges rykte snabbt försämras i internationella programmerarkretsar, vilket gör det ännu svårare att hitta den svårflörtade kompetensen.
NYHET Publicerad:

Motorbranschcollege ska stärka utbildningen

KOMPETENS Klara för certifiering – nu är Motorbranschcollege igång. Motorbranschens Yrkesnämnd kommer i september att certifiera tre skolor som Motorbranschcollege. 
NYHET Publicerad:

Kompetensbrist gör att företag förlorar uppdrag

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För att regeringens mål om EU:s lägsta arbetslöshet 2020 ska kunna nås krävs inte minst åtgärder för att skapa en bättre rörlighet och matchning på arbetsmarknaden.
NYHET Publicerad:

Succérekrytering av kvinnliga snickare

ARBETSMARKNAD I våras gick Ikano Bostad ut och sökte 15 kvinnliga snickare, bland annat på stortavlor i Stockholms tunnelbana. Responsen blev bättre än väntat.
NYHET Publicerad:

Spel ger bränsle för diskussioner

MÅNGFALD Inkludering och mångfald är viktiga frågor i byggbranschen men de upplevs ofta som jobbiga att ta i. För att hjälpa företagen har kortspelet Ansvarsfullt byggande tagits fram för att få igång diskussionerna.
NYHET Publicerad:

Vården ska locka män med karriärutveckling

KOMPETENS Äldreomsorgsbolaget Vardaga vill anställa fler män men hela branschen har svårt att attrahera män. Enligt Margareta Sööder, hr-direktör på Ambea, handlar det om att skapa arbetsplatser med en bra miljö där medarbetare får vara med och påverka upplägg och inriktning.
NYHET Publicerad:

Ny version av löneverktyget på gång

TIPS Inom kort lanseras en ny version av webbverktyget www.jobbamedlonen.se. En av nyheterna är bland annat en modul för kompetensplanering.