Next Ups partnerföretag skruvar upp sitt engagemang

NYHET Publicerad

KOMPETENSFÖRSÖRJNING För få ungdomar, framförallt tjejer, vill jobba med it. Det är ett stort problem för branschen, som nu hårdsatsar för att få upp intresset. För tredje året i rad anordnas Next Up, tävlingen där åttondeklassare får lösa verklighetsbaserade it- problem som en del av skolundervisningen.

Fredrik von Essen.

Fredrik von Essen.

It-branschen har svårt att locka ungdomarna till utbildningarna, trots att både jobb och bra löner finns. Störst utmaning är det att få tjejerna intresserade, vilket märks på utbildningarna på både gymnasie- och högskolenivå. Därför har branschorganisationen IT&Telekomföretagen inlett en storsatsning, Next Up, som nu går in på sitt tredje år. 

Det är en it-inspirerad tävling  där åttondeklassare från olika skolor tävlar mot varandra med att lösa problem i verklighetsbaserade case, framtagna av stora it-företag som Ericsson, IFS, Volvo och Hogia. Syftet är att ungdomarna ska få upp ögonen för branschen och de studie- och yrkesval som finns. Klasserna jobbar med projektet som en del av sin ordinarie undervisning, och de får även en lagledare som kommer från föreningen DataTjej, där tjejer som studerar it på högskolenivå är medlemmar.  

– Vi vill visa vad det faktiskt innebär att jobba med it, att det inte är ett osocialt och grabbigt yrke. Det är ett projekt som ska inspirera ungdomarna, vilket våra lagledare hjälper till med, säger Fredrik von Essen, expert inom kompetensförsörjningsfrågor på IT&Telekomföretagen och ansvarig för Next Up.

Ständig vägledning

Det är skolorna själva som anmäler sitt intresse till Next Up, och omkring tio skolor får vara med per region. Första året var det en utmaning att få skolorna att delta, och då fanns tävlingen endast i Stockholmsområdet. Nu går Next Up in på tredje året och projektet finns i sedan förra året även i Göteborgsregionen. 

Projektet ska genomföras på skoltid under två månader, och det är upp till skolorna själva hur de vill baka in Next Up i den ordinarie skolundervisningen. Lagen har ständig vägledning av sin lagledare, och de får även åka på studiebesök hos partnerföretagen under projektets gång. 

När projektet närmar sig sitt slut, är det dags för klasserna att förbereda sig för sin presentation. Till finaldagarna utser skolorna femmannalag, där minst två ska vara tjejer, som gör en pitch framför en jury-i stil med den kända serien Draknästet. Vinnande skola i respektive region får 15 000 kronor.

Värdefullt med feedback

En ändring för i år är att grupperna kommer få förmiddagen på finaldagen för att gå igenom sina lösningar tillsammans med experter från partnerföretagen.

– Vi har lärt oss av tidigare år att det är väldigt värdefullt för eleverna att få feedback från någon annan än en lärare, så därför utökar vi den tiden i år. Det gör förhoppningsvis att eleverna blir mer sugna på att jobba med it, och att partnerföretagen blir mer sugna på att fortsätta projektet, säger Fredrik von Essen.

Det är partnerföretagen som möjliggör projektet tack vare sponsringen. Trots att projektet har fått mycket bra reaktioner, är det nog något mer som ligger bakom storföretagens medverkan. En kombination av ett långsiktigt tänk för framtiden och en social ansvarskänsla bidrar nog, tror Fredrik von Essen. 

– Branschen är överens om att vi måste ändra könsfördelningen och få fler tjejer att bli intresserade av it. Goodwill i kombination med insikten om att långsiktighet är viktigt, hjälper oss att kunna driva projektet vidare, säger han.

Än så länge har ingen av åttondeklassarnas idé varit något som storföretagen har arbetat vidare med, men det är roliga, fantasifulla och innovativa idéer som presenteras, menar Fredrik von Essen. Jurymedlemmarna tycker det är roligt att lyssna och eleverna tycker det är roligt att berätta. Nu hoppas IT&Telekomföretagen att satsningen bär frukt och att fler tjejer blir intresserade av att fortsätta på it-spåret. 

 

Länkar

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

"Befängd idé låta myndighet avgöra företagens rekrytering"

ARBETSKRAFTSINVANDRING Socialdemokraterna vill ha en skärpt lagstiftning kring arbetskraftsinvandring. Kontrollerna ska utföras av en statlig myndighet, inte av arbetsmarknadens parter. Vd Carola Lemne tycker att idén är befängd.
NYHET Publicerad:

Kvalificerade tjänster lämnar landet

KOMPETENS Allt fler kunskapsintensiva tjänsteföretag flyttar jobben utomlands på grund av kompetensbrist. Det visar en ny rapport från Almega.
NYHET Publicerad:

Järnvägsbyggare vill se kvinnlig kompetens

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Att Strukton Rail lyckats anställa så många kvinnor de senaste åren beror på en medveten satsning på kvinnor, men främst på att företaget jobbat för att skapa en öppenhet och en sund kultur där både kvinnor och män trivs, enligt vd:n Robert Röder. 
NYHET Publicerad:

Kompetensbrist lägger expansionsplaner på is

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sju av tio företag som försökt rekrytera nya medarbetare har haft svårt att hitta rätt kompetens. Det visar Svenskt Näringslivs rekryteringsenkät. Det gör att planerad expansion läggs på is och företagen får svårt att möta kundernas behov.
NYHET Publicerad:

Glödhet spelutvecklare syns på radarn 

KOMPETENS I somras hade spelutvecklaren Massive Entertainment 400 anställda. Idag är det 480. För att klara tillväxt i en överhettad it-bransch jobbar sex personer heltid med rekrytering via sociala medier och på högskolor. ”Vi ser till att finnas på deras radar”, säger hr-chefen Magdalena Schultze.
NYHET Publicerad:

Kvinnor på bild ska göra teknikbranschen mer attraktiv

HALLÅ DÄR Elin Östblom som driver Teknikföretagens projekt Bredda bilden. Vad går det ut på?
NYHET Publicerad:

Företagen hittar inte rätt arbetskraft

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sju av tio företag har svårt att hitta rätt medarbetare. Gymnasie- och högskoleutbildningar med låg relevans för näringslivet är en av förklaringarna, visar Svenskt Näringslivs nya rekryteringsenkät.
NYHET Publicerad:

Succé för rekrytering av nyanlända

INTEGRATION Sedan två år jobbar teknikföretaget ÅF intensivt med att rekrytera nyanlända ingenjörer och ingenjörer med utländsk bakgrund som bor i Sverige. Till en början gick det trögt men när det väl lossnade blev det succé. Företagets diversity coach, Amir Nazari, leder satsningen.
NYHET Publicerad:

Skogsföretag tvättar bort smutsstämpel

JÄMSTÄLLDHET För Domsjö fabriker ger skolsamarbeten en chans att visa upp en intressant arbetsplats som inte alls är smutsig och fysiskt tung längre. Det har lockat fler kvinnliga sökande och företaget fortsätter sin prisade satsning på jämställdhet, enligt vd:n Lars Winter.
NYHET Publicerad:

”Det är star wars i vår bransch”

KOMPETENS Hallå där Dilba Demirbag. Sedan årsskiftet leder du satsningen Wes Tech. Vad går den ut på?
NYHET Publicerad:

Ny rapport: Därför har Sverige svårt att få fram nya storföretag

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Sverige har under lång tid haft svårt att få fram nya storföretag. Sex av tio startupföretag upplever att rekryteringssvårigheter utgör ett stort tillväxthinder, visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Högskolan måste reformeras för att lösa kompetensbristen

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Med ett helt näringsliv som skriker efter kompetent personal måste fokus riktas på högskolorna och universiteten. Det framgår i en delrapport i Svenskt Näringslivs skuggutredning till den statliga Styr- och resursutredningen.
NYHET Publicerad:

Byggordlistan sprids och utökas till fler språk

HALLÅ DÄR Hanna Stigmer, hr-specialist på Skanska. Förra året gav ni ut en byggordlista på arabiska och engelska. Hur används den idag?
NYHET Publicerad:

Visita i bräschen mot sexuella trakasserier

ARBETSLIV Efter #Metoo-kampanjen drog Visita igång uppropet #Nolltolerans för att ge sitt stöd. Hittills har nästan 900 företag i branschen skrivit under.  "Ingen ska kränkas eller trakasseras på sin arbetsplats", säger Visitas vd Jonas Siljhammar.
NYHET Publicerad:

Fokus på affärsnytta leder rätt

KOMPETENS Att komma igång med ett arbete för ökad jämställdhet och mångfald behöver inte vara ett jätteprojekt. Bryt ner det i mindre delar, ta ett steg i taget och håll fokus på affärsnyttan. De råden ger Sara Skullered, konsult inom jämställdhet och mångfald.
NYHET Publicerad:

Cramo bryter mansdominerat mönster

JÄMSTÄLLDHET Cramo arbetar sedan flera år tillbaka för att nå ökad jämställdhet. I en starkt mansdominerad bransch har företaget tagit flera initiativ för att bryta mönstret. ”Genom att ha rätt blandning av medarbetare får vi ut full effekt”, säger vd:n Peter Bäckström.
NYHET Publicerad:

Volvo: ”Kompetens en överlevnadsfråga”

KOMPETENSBRIST Transportbranschen har länge haft problem med kompetensbrist. Förutom yrkeschaufförer finns risken även att tusentals mekaniker kommer att saknas. ”Det är en överlevnadsfråga för hela branschen”, säger Anders Edin, kompetensutvecklingschef på Volvo Lastvagnar.
NYHET Publicerad:

Uthållighet ger resultat på Saab

STRATEGI De senaste tio åren har Saab haft stort fokus på att fler lönesättande chefer ska vara kvinnor. Och det har gett tydligt resultat – en fördubbling. Engagerade ledare, uthållighet och mod är främsta framgångsfaktorerna, enligt Marie Bellö Yngveson, chef för Saab Academy.
NYHET Publicerad:

IBM ändrar fokus för kvinnosatsningar

JÄMSTÄLLDHET IBM har dragit ner på mentorprogram för kvinnor och arbetar i stället med värderingar. Många av kvinnorna är redan väldigt kompetenta och behöver inga mentorer anser IBM Sverige. 
NYHET Publicerad:

Teknikcollege stärker regional samverkan 

FYRA SNABBA TILL Mia Bernhardsen på Svenskt Näringsliv som vid årsskiftet blir ny vd på Teknikcollege.