NYHET31 maj 2018

Tillväxt öppnar för större jämställdhet

Genom att arbeta teamorienterat, stärka kulturen och göra medvetna chefstillsättningar har företaget WSP ökat andelen kvinnor som rekryteras och som trivs och stannar. ”Det finns ingen quick fix för ökad jämställdhet – det handlar om träget arbete”, säger hr-chefen Maria Lindfelt.

"I en värderingsdriven kultur är det helt nödvändigt att jobba med ledarskapet för att göra förändringar", säger Maria Lindfelt på WSP.

Analys- och teknikkonsultföretaget WSP med drygt 4000 anställda i Sverige växer så att det knakar. Förra året var den organiska tillväxten 11 procent och de senaste åren har företaget rekryterat 1000 personer per år.

Ska WSP fortsätta att växa och rekrytera i samma takt på en överhettad marknad måste rekryteringsunderlaget breddas, enligt Maria Lindfelt, hr- och kommunikationsdirektör på WSP.

– Det är oerhört svårt att få tag på medarbetare med rätt utbildning och bakgrund. Vi måste agera icke-exkluderande för att lyckas. Om vi attraherar en mångfald får vi automatiskt ett bredare rekryteringsunderlag.

Att WSP rekryterar så intensivt ger många tillfällen att rekrytera kvinnor till företaget och till chefspositioner. Även om tillsättningarna är kompetensdrivna ska det finnas kvinnliga kandidater till alla chefsjobb, påpekar hon.

– I en tillväxtfas kan vi välja att göra aktiva val. Det är kanske inte alltid den bästa teknikern som ska ha chefsjobbet utan kanske den med en stor social kompetens och ledarskapsförmåga.

De senaste årens högkonjunktur med ett ökande byggande av infrastruktur och bostäder gör att företag i branschen måste jobba aktivt med jämställdhet och mångfald, betonar hon.

– Hela branschen har lyft sig, vilket också är ett måste med tanke på kompetensbristen. Ingen har råd att exkludera några grupper. Självklart finns det även ett affärsvärde i botten.

Att lyckas med jämställdhet och mångfald handlar till stor del om att ”uppmuntra och bekräfta en företagskultur som varit sund i dessa frågor”, enligt Maria Lindfelt. Det gör WSP genom att jobba framför allt med värderingar, chefsutveckling och arbetsmiljön.

– I en värderingsdriven kultur är det helt nödvändigt att jobba med ledarskapet för att göra förändringar. Hur säkerställer vi att vi är en attraktiv arbetsgivare för kvinnor?

I dagsläget består ledningsgruppen av 36 procent kvinnor och 37 procent av de anställda är kvinnor. 27 procent av cheferna är kvinnor, vilket är nästan 60 procent fler än för tre år sedan. Maria Lindfelt är övertygad om att en bidragande orsak till att WSP lyckats så väl med sin satsning är att företaget har gått mot ett mer teamorienterat arbetssätt.

– Det är ett tydligt sätt att säga att vi jobbar tillsammans för att lyckas. Hos oss är det inte enskilda individer som ska lyckas. Jag tror att det är något som särskilt lockar kvinnor, men nästan alla trivs med en vänlig och relationsorienterad företagskultur.

Men arbetet slutar inte med att bara rekrytera fler kvinnor. WSP arbetar också mycket kring att få dem att trivas och stanna kvar.

– Det är en sak att marknadsföra sig utåt. Men levererar vi inte på det, och har koll på vad varumärket säger, stannar inte kvinnorna. Det handlar både om ett internt och ett externt arbete.

Sedan några år följer Maria Lindfelt upp hur många kvinnor som börjar respektive slutar hos WSP. Och det visar att trenden går i positiv riktning.

– Att det är färre kvinnor som slutar är ett tydligt kvitto på att vi gör något som får dem att trivas.

Samtidigt har hon svårt att säga exakt vad framgången beror på. Det är många små saker som drar mot ett och samma mål.

– Jag tror på långsiktighet och systematik. Det finns ingen quick fix för ökad jämställdhet – det handlar om träget arbete.

Fyra tips

- Håll diskussionen igång. Det är lätt att tappa fokus annars.

- Se till att varje medarbetare känner ansvar. Vi är varandras arbetsmiljö.

- Ha det högt på agendan och jobba långsiktigt och systematiskt.

- Ledningen måste vara med för att det ska fungera på riktigt.

KompetensutvecklingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist