”Vi måste hålla i taktpinnen själva”

NYHET Publicerad

KOMPETENS Det småländska familjeföretaget Ewes har de senaste åren investerat stort i att ställa om till en arbetsplats där kontinuerligt lärande och utveckling ses som något sälvklart. ”Det är så vi förblir konkurrenskraftiga”, säger vd:n Anton Svensson.

Anton Svensson, Ewes

Ewes täpper till kunskapsluckor. Anton Svensson, vd, betonar att det måste ett intresse från såväl ledning som medarbetare att höja företagets kompetens. Målet är att varje medarbetare ska ha 15 timmars kompetensutveckling varje år.

– Vi har en rolig film som heter ”Utan fjädrar stannar världen” på vår Facebooksida. Titta gärna på den! Stålfjädrar är det vanligaste förekommande konstruktionselementet i människors vardag, vilket man kanske inte kan tro. Vi räddar ju faktiskt vardagen för många människor.

Det säger Anton Svensson, vd och majoritetsägare i det småländska familjeföretaget Ewes med cirka 60 anställda, som sedan 1935 har tillverkat stålfjädrar och som idag även bygger samman komponenter där fjädern ingår.

För några år sedan upplevde han att företaget inte kom framåt med, som han uttrycker det, den viktigaste resursen de har, nämligen personalen. Det fanns inte tillräckligt med kompetens att driva frågor om kompetensutveckling, och företaget stod och stampade.

– Utmaningen med en verksamhet som har varit igång sedan 1935 och ägts av en av samma familj är att man blir lite bekväm och trygg i gamla sanningar och inte speciellt intresserad att utmana sig själv som företag. Vändningen för oss kom när vi rekryterade en ny HR-funktion samt gjorde om ledningsstrukturen, så att företaget fick en plattare struktur. Kompetensluckorna blev plötsligt tydliga och vi kunde börja utveckla en kultur där medarbetare som saknade en viss kompetens fick möjlighet att utveckla den. Vi har insett att det är den enskilt viktigaste anledningen till att vi har kunnat hålla konkurrenskraft över tiden. Jag tror att många småföretag sitter och väntar lite på de större företagen och köper in sig på koncept. Det fungerar inte för oss, vi måste hålla i taktpinnen själva.

Anton Svensson betonar att en viktig förutsättning är att det finns ett intresse och en förändringsbenägenhet både från ledning och medarbetare att kompetensutveckla sig och kunna flytta sig inom i företaget. Den framtida medarbetaren är inte den som gör det den alltid har gjort, utan måste vara en person som vill kompetensutveckla sig.

– Vi vill skapa en kultur av att fler och fler väljer att hoppa på nya tjänster i företaget. Man ska tycka det är roligt att utvecklas och bli större som människa. Vi strävar så klart ständigt efter att bli mer professionella, och för att bli det behöver vi chefer som i högre utsträckning är tränade i ledarskap och organisationsstrategi, och medarbetare som vill bygga på sina teoretiska kunskaper.

Han berättar att företaget fortfarande är i sökarfasen i frågan kompetensutveckling och att man för ett löpande resonemang i ledningsgruppen. Bland annat handlar det om att förmedla positiv energi i hela företaget, vara tydlig i kommunikationen och vara lyhörda kring vilka behov som finns.

– Vi har infört värdeskapande medarbetarsamtal där vi vill veta vad som skapar värde för dig som individ och för organisationen. Cheferna har ansvar att försöka få rätt tänkesätt hos medarbetarna och sälja in vikten av kontinuerlig utveckling. Vi vill också ge de som är nya hos oss bilden av att det finns möjlighet att vidareutbilda sig och förflytta sig inom företaget. Det är en utmaning då många av våra medarbetare visserligen är intresserade, men inte riktigt vana vid detta nya sätt att arbeta på. Vi har länge varit en toppstyrd organisation och har alldeles nyligen börjat förändra hur vi arbetar, så det är klart att det tar tid att ställa om, säger Anton Svensson.

Målet är att varje medarbetare ska ha 15 timmars kompetensutveckling varje år. Den består främst i externa aktiviteter inom de olika kvalitetsområden företaget arbetar med, vilket är allt från ritningsläsning till mätteknik. Utbildningarna ger också möjlighet att validera personalen mot industribas, då vissa inte har gått en teoretisk utbildning, eller har en utländsk utbildning. Arbetet har gett tydliga resultat även efter kort tid. 2017 var personalomsättningen 14 procent, 2018 endast 7 procent.

– Vår verksamhet har aldrig haft förmånen av att ha haft färdiga medarbetare som jag kan anställa rakt upp och ner. Verksamheten är så pass unik så jag måste alltid vara beredd på att internutbilda. Vi letar framför allt efter människor med rätt inställning som tror på verksamheten.

Slutligen reflekterar Anton Svensson över vad som skulle kunna förbättra förutsättningarna för kompetensutveckling. Han nämner vikten av att nya svenskar tidigt får tillgång till det svenska språket och att man från statligt håll måste ta ett större ansvar för det.

– Det är inte schysst att försöka introducera människor i det svenska samhället utan att de har språket med sig. Nu får vi som företag bära hela kostnaden för att våra medarbetare kan svenska ordentligt. Jag ser det som en konkurrensfördel att göra så, men det hade förstås varit bra om det fanns något slags incitament från staten, exempelvis lägre arbetsgivaravgift.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Kvinnorna tar Volvo Cars ur kompetenskrisen

MÅNGFALD Målet är att ha lika många kvinnor som män på ledande positioner. Att öka mångfalden är ett måste för att vinna kampen om kompetensen, konstaterar Katarina Matson på Volvo Cars.
NYHET Publicerad:

”Lär av dem som blickar framåt”

HALLÅ DÄR Maria Norberg, vd och grundare av Teknikkvinnor, nyss hemkommen från konferensen Move The Dial i Toronto. Varför var du inbjuden dit?
NYHET Publicerad:

Hyllad kampanj lockar kvinnor till Semcon

JÄMSTÄLLDHET När företaget Semcon gick ut och bad om tips på produkter som fungerar dåligt för kvinnor kom över 500 förslag in. En konsultgrupp, med enbart kvinnor, utvecklade en dragkrok som är enklare att hantera och samtidigt nåddes kampanjens mål – fler kvinnliga sökande.
NYHET Publicerad:

Här tar kvinnorna plats

JÄMSTÄLLDHET Stena Line gör en rejäl satsning på ökad jämställdhet i hela koncernen. Om tre år ska 30 procent av företagets chefer vara kvinnor, liksom 30 procent av alla som nyrekryteras, enligt hr-ansvariga Margareta Jensen Dickson.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivaren satsar på jobb till utsatta grupper

KOMPETENS Att ta in utlandsfödda och personer med funktionsnedsättning är ett sätt för FM Mattsson Mora Group att ta sitt samhällsansvar och få in ny kompetens.
NYHET Publicerad:

Städbolaget där nio av tio är utlandsfödda

MÅNGFALD På Stockholms Städsystem är 90 procent av medarbetarna utlandsfödda och det är något som företagets vd Emma Unevik är mycket stolt över. ”Det är fantastiskt att handgripligen vara en del av integrationen. Vi pratar inte bara om det – vi gör det.”
NYHET Publicerad:

Unga inspirerar i energibranschen

HALLÅ DÄR Neval Bilic, ansvarig för frågor kring kompetensförsörjning på Energiföretagen Sverige. Ni har startat initiativet Qraftsamling. Vad är det?
NYHET Publicerad:

Rapport: Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna

ARBETSMARKNAD Företagen är Sveriges största utbildningsaktör för vuxna. Det visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. ”Företagen är inte bara välfärdsskapare utan också stora utbildningsaktörer”, säger Patrik Karlsson, arbetsmarknadsexpert.
NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.