NYHET30 januari 2018

Visita i bräschen mot sexuella trakasserier

Efter #Metoo-kampanjen drog Visita igång uppropet #Nolltolerans för att ge sitt stöd. Hittills har nästan 900 företag i branschen skrivit under.

Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin för företag att anstränga sig för att behålla sin personal. "Vi behöver jobba med allt från bra personalintroduktion till personalutveckling och tydliga karriärvägar", säger Jonas Siljhammar, vd på Visita.
Som nybliven vd vill Jonas Siljhammar också banta regelkrånglet. "Vi har extremt mycket regler i den här branschen."

– När vi nåddes av berättelser som visade en annan vardag än den som vår statistik visar konstaterade vi att vi måste ta ytterligare tag i det. Därför startade vi #Nolltolerans, säger Jonas Siljhammar, vd för Visita, bransch- och arbetsgivarorganisation för besöksnäringen.

Även om mycket görs redan idag behöver arbetsgivare ta problemet på största allvar och bli ännu bättre på att tackla det, anser han.

– Ingen ska kränkas eller trakasseras på sin arbetsplats. #Metoo har visat att mörkertalet är stort och att det förekommer i alla branscher men för besöksnäringen gäller det inte bara i den egna organisationen utan också i relationen med gästerna.

Kompetensbristen i branschen gör vikten av mångfald och jämställdhet på arbetsplatserna ännu mer tydlig, påpekar han. Företagen måste hela tiden söka nya rekryteringsvägar och verkligen anstränga sig för att behålla den personal som kommer in.

– Vi behöver jobba med allt från bra personalintroduktion till personalutveckling och tydliga karriärvägar. Alla vill ju vara på en schysst arbetsplats med bra rutiner för de anställda.

Bristen på personal blir dessutom allt mer akut allt eftersom efterfrågan ökar och näringen växer.

– Nu börjar vi se att restauranger måste ha stängt vissa dagar eller reducera menyer för att de inte har tillräckligt med personal. Det är trist. Vi vill ju jobba för högtryck i högkonjunktur!

Besöksnäringen är en av de branscher som har störst andel utlandsfödda, 37 procent, men däremot är det fortfarande få i ledande befattning.

– Med tanke på att tröskeln in i branschen är så låg spelar våra medlemsföretag en viktig roll för integrationen, och nästa steg är att se till att ledningen speglar basen bland de anställda, säger Jonas Siljhammar.

Fördelningen mellan kvinnor och män är relativt jämn. Det som krävs för en större mångfald är framför allt en jämnare åldersfördelning. Den stora mängd unga i branschen behöver fler äldre förebilder, anser han.

– Jag tror att vi kan göra mer för att få de som är lite äldre att stanna, till exempel genom att åskådliggöra vilka typer av arbetsgivare som passar bra för olika faser av livet.

Webbutbildningen Schysst vardag är ett annat initiativ, som Visita tagit tillsammans med fackförbunden Kommunal, HRF och Unionen. Den utbildar både medarbetare och chefer i hur man ska förhålla sig till varandra på en arbetsplats, och en av delarna handlar om särbehandling och trakasserier.

– På många företag är det en obligatorisk utbildning och efter #Metoo har intresset för utbildningen ökat ytterligare så det var bra att vi redan hade den.

Jonas Siljhammar är sedan årsskiftet ny som vd på Visita och ägnar sig nu åt att försöka lära känna Visita, och kontaktytorna med andra intresseorganisationer, Svenskt Näringsliv och hela sfären.

För Visitas del är kompetensförsörjningen den högst prioriterade frågan framöver och här ser han ett behov av att stärka stödet till medlemsföretagen. Att få regelförenklingar till stånd så att företagare slipper lägga så stor del av sin tid på myndighetskontakter, är också en viktig fråga, enligt Jonas Siljhammar.

– Vi har extremt mycket regler i den här branschen. Att starta företag kräver 300 kontakter med 27 olika myndigheter. Det är nödvändigt att få ordning på för de här arbetsgivarna måste få en chans att utveckla sina verksamheter och sin personal – för jobbens, näringens och Sveriges skull.

Två initiativ

#Nolltolerans:

I uppropet lovar Visitas medlemsföretag att ha nolltolerans mot sexuella trakasserier och kränkningar på sina arbetsplatser, såväl inom personalgruppen som från gäster och kunder.

Schyst vardag:

En webbutbildning för de som jobbar i besöksnäringen. Den handlar om arbetsmiljön ur framförallt ett socialt perspektiv. Schystvardag.nu är framtagen i samarbete mellan Prevent, Visita, Hotell- och restaurangfacket, Unionen och Kommunal.

KompetensutvecklingJämställdhet och mångfaldKompetensförsörjning
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist