NYHET21 november 2016

Hamnstrejk stoppar svensk export

En orimlig strejk med stora konsekvenser för svensk export. Så löd kommentarerna när Hamnarbetarförbundet inledde ännu en strejk mot APM Terminals i Göteborg.

Hamnarbetarförbundets strejk får stora konsekvenser för svensk handel.Foto: GORAN ASSNER/VIEW
Vd:n för Sveriges Hamnar, Joakim Ärlund, tycker att det är orimligt att hamnstrejken är laglig.
Foto: Lena Engstrand

Hamnarbetarförbundet i Göteborg har återigen varslat om stridsåtgärder mot APM Terminals. Denna gång i form av övertidsblockad, nyanställningsblockad och flera punktstrejker. Förbundet har också varslat om sympatiåtgärder från andra avdelningar i Hamnarbetarförbundet mot andra bolag med terminaler i hamnen, samt inlett en blockad mot omdirigerat gods.

Stridsåtgärderna trädde i kraft den 15 november och innebär stora konsekvenser för såväl hamnen som transportnäringen. Åtgärderna drabbar också svensk export eftersom hela 50 procent av landets all containertrafik utgår från APM Terminals i Göteborg. Strejken pågick till och med fredagen den 18 november och under tiden reducerades APM:s kapacitet till 20-30 procent av normal nivå.

– Göteborgs Hamn är Sveriges största hamn och hanterar stora mängder gods. Om driften stoppas kommer det att påverka handeln i hela Sverige och även handeln med omvärlden. Det är inte rimligt att stora investeringar i svensk infrastruktur riskeras av ständiga hot om konflikt, säger Joakim Ärlund, vd för Sveriges Hamnar.

Hamnen har alltid tecknat avtal med Transportarbetareförbundet. Konflikten handlar om att det konkurrerande Hamnarbetarförbundet utnyttjar sitt avtalslösa tillstånd för att kräva egna villkor. Dagens lagstiftning möjliggör strejken eftersom förbundet inte har ett eget kollektivavtal och därför inte har fredsplikt. I ett pressmeddelande publicerat på Transportarbetareförbundets hemsida kommenterar Henrik Kristensen, vd på APM Terminals, konflikten:

– Det här är en riktigt olycklig situation. Vi har investerat 800 miljoner kronor för att ge bättre service och skapa tillväxt i Göteborgsregionen.

Kristensen beskriver konflikten som ”ett angrepp mot den svenska modellen” eftersom man redan har tecknat avtal med Transportarbetareförbundet. Därmed hade APM köpt sig arbetsfred. Han menar vidare att den här striden måste lösas på central nivå och inte på den lokala arbetsplatsen. Joakim Ärlund delar den uppfattningen och betonar bland annat problemet med dagens långtgående konfliktregler:

– Vi har avtal med Transportarbetarförbundet som omfattar allt arbete i alla hamnar i Sverige. Företaget gör allting rätt och enligt avtal. Jag tycker att det är en brist i lagstiftningen att den typen av strejker kan anses lagliga. Det är helt orimligt.

Konflikten har även rest krav på förändrade konfliktregler. Liberalernas ekonomisk-politiske talesperson Mats Persson menade i DI (17/11) att dagens konfliktregler måste ses över. Han vill att Sverige, likt Danmark, inför en proportionalitetsprincip som säkerställer att en stridsåtgärd verkligen står i proportion till den pågående konflikten.

– Göteborgs hamn är central för svensk handel och strejken, som enligt många är oproportionerlig, visar att Sverige behöver se över konfliktreglerna. Vi kommer att föra fram det förslaget i en fråga till den ansvariga ministern Ylva Johansson (S).

Avtalsrörelse och förhandlingKonfliktreglernaArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen