NYHET30 augusti 2016

Konfliktreglerna i fokus inför avtalsrörelsen

Uttalanden från ledande LO-företrädare i Dagens Industri har satt konfliktreglerna i fokus inför den kommande avtalsrörelsen 2017. I flera ledare argumenteras för att konfliktreglerna behöver ändras.

LO:s avtalssekreterare Torbjörn Johansson varnade i Dagens Industri (10/8) för att LO återigen kan komma att misslyckas med sin samordning och att avtalsrörelsen därmed kan bli ”stökig”. IF Metalls ordförande Anders Ferbe kommenterade i en annan artikel att de konfliktregler vi har bygger på att parterna agerar ansvarsfullt och att reglerna inte överutnyttjas från fackligt håll (DI 12/8).

Industrifacket får medhåll av flera av landets ledarredaktioner. Barometern är en av de tidningar som ser med allvar på utspelen från LO-företrädarna och dess politiske chefredaktör Martin Tunström menar att de stridsbenägna fackförbundens agerande hotar den svenska modellen:

”Det är en ovanlig varning om att den svenska modellen håller på att falla isär på grund av att de organisationer som ska bära upp den själva inte tar sitt ansvar (Barometern 11/8).”

Helsingborgs Dagblad menar att dagens konfliktregler leder till att företag som redan har tecknat avtal kommer i kläm genom blockader och sympatistrejker (11/8). Dagens Industri instämmer i kritiken och menar att riksdagen bör verka för att förbjuda sympatiåtgärder:

”Sympatiåtgärder måste förbjudas. Idealet vore att detta kunde ske i samförstånd, i den anda som rådde när Industriavtalet föddes för 20 år sedan. (…)Men eftersom detta förmodligen inte sker bör statsmakterna reglera rätten till sympatiåtgärder för att återställa maktbalansen på arbetsmarknaden (DI 11/8).”

Smålandsposten pekar på att redan i dag vill Liberalerna, Centerpartiet och Kristdemokraterna införa en regel om proportionalitet vid konflikter på arbetsmarknaden (15/8). Tidningen menar att en fungerande uppgörelse mellan fack och näringsliv är det enda skyddet mot politisk inblandning.

Borås Tidning är kanske tydligast i sina slutsatser:

”Om fackförbunden fortsätter att försöka optimera sina egna villkor utan att ta övergripande ansvar för lönebildning och konkurrenskraft finns det få argument kvar för varför dagens generösa konflikträtt ska bevaras (BT 21/8).”

Konfliktreglerna