NYHET3 mars 2017

Moderaterna vill se över konfliktregler

Hamnkonflikten har väckt Moderaternas intresse för att se över dagens konfliktregler. Det står klart efter en interpellationsdebatt mellan arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) och Christian Holm Barenfeld (M).

Christian Holm Barenfeld (M)

Mot bakgrund av den långvariga konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och APM Terminals i Göteborg har frågan om ändrade konfliktregler kommit att intressera Moderaterna.

I en interpellation till arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) beskrev Lars Hjälmered (M) situationen i hamnen och de omfattande konsekvenser som konflikten får för svensk export.

– Har ministern för avsikt att ta initiativ till en lagändring kring stridsåtgärder som säkerställer fredsplikt och att tecknade kollektivavtal ska respekteras utan inblandning av tredje part, frågar Lars Hjälmered i interpellationen.

Den 21 februari hölls interpellationsdebatten med arbetsmarknadsministern. Hjälmered kunde inte närvara och i hans ställe förde Christian Holm Barenfeld (M) partiets talan. Holm Barenfeld pekade på hur arbetsgivaren drabbats av återkommande stridsåtgärder, trots att man redan har kollektivavtal:

– Det blir en konstig situation i ett land som ändå har väldigt starka fackliga rättigheter. Arbetsgivaren tecknar ett långtgående kollektivavtal med en part, gör sitt arbete och försöker vara seriös. Då kommer det ett helt annat förbund som inte bara kräver att få ett kollektivavtal utan dessutom vidtar stridsåtgärder, sade Christian Holm Barenfeld.

Ylva Johansson hänvisade också till att regeringen gett i uppdrag till Medlingsinstitutet att kartlägga förekomsten av varsel där arbetsgivare blir drabbade av stridsåtgärder av tredje part, trots att de har kollektivavtal med ett annat fackförbund.

– Utan att uttala mig om den aktuella konflikten i Göteborg och de särskilda sakförhållanden som där är för handen kan jag konstatera att det finns anledning att kartlägga och analysera denna typ av konflikter på arbetsmarknaden, det vill säga när en avtalsbärande arbetsgivare kan utsättas för stridsåtgärder från en annan arbetstagarorganisation än den arbetsgivaren har avtal med, sade Ylva Johansson (S).

Christian Holm Barenfeld menade att det kartläggningsuppdrag som regeringen nu har lagt på MI inte räcker till. Han anser att den också måste följas av ny reglering:

– Grundlagen är en sak, och den ska följas. Men det går att reglera och se över exakt hur, när, var och vilka åtgärder som ska kunna vidtas och vid vilket tillfälle. När det gäller så centrala delar som strategiska hamnar för Sverige kan det finnas anledning att se över detta. Det är bra att regeringen nu agerar, men jag hoppas att det agerandet också innebär att det blir någon förändring, sade Christian Holm Barenfeld.

Se interpellationsdebatten:

KonfliktreglernaArbetsmarknad