NYHET21 november 2016

Obefogad rädsla för begränsad strejkrätt

Europarlamentets transportutskott har antagit en ny initiativrapport som fördömer flygledarstrejker. Att förslaget skulle innebära en begränsning av strejkrätten är emellertid överdrivet. Det menar Lars Adaktusson, Europaparlamentariker för KD.

Lars Adaktusson (KD) kommenterar transportutskottets nya initiativrapport för civil luftfartssäkerhet där man bland annat fördömer flygledarstrejker.
Foto: EPP Group

Strejker inom flygbranschen är inte bara många till antalet över hela EU – småskaliga konflikter får dessutom ofta stora konsekvenser. Europaparlamentets transportutskott har mot denna bakgrund sett över nya regler för den civila luftfartssäkerheten, där man bland annat fördömer flygledarstrejker. I samband med detta rapporterade Fackförbundet ST:s tidning Publikt att utskottet har godkänt skrivelser som skulle innebära en begränsning av strejkrätten för flygledare.

Lars Adaktusson (KD), Europaparlamentariker och ersättare i transportutskottet, menar att fackförbundet överreagerar eftersom det ännu inte har antagits några nya regler.

– Än så länge har det inte antagits några nya regler, utan det som transportutskottet antog var en icke bindande initiativrapport. Den är ett inspel till de framtida förhandlingarna mellan ministerrådet och Europaparlamentet. Vanligtvis tenderar då innehållet att ändras så vi skulle bli förvånade om just dessa delar av initiativrapporten blir verklighet.

Lars Adaktusson menar att ST reagerar på ett ändringsförslag där utskottet fördömer flygledarstrejker och uppmanar såväl kommissionen som medlemsstaterna att agera, i syfte att garantera en miniminivå av service på flygplatserna. Förslaget kan komma att finnas med i även Europaparlamentets framtida rapport, men det är ingen garanti för att detta kommer att finnas med i en framtida lagstiftning. Adaktusson vill dock vara tydlig med att konfliktreglerna är något som ska hanteras av medlemsstaterna:

– Flygledare har en samhällsbärande funktion och således måste strejkvapnet användas på ett mycket ansvarsfullt sätt. Men det här är inget som ska hanteras av EU utan inom ramarna för medlemsstaterna, avslutar Lars Adaktusson.

Avtalsrörelse och förhandlingKonfliktreglernaArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen