NYHET16 mars 2017

"Regeringen måste agera i skadlig hamnkonflikt"

Den utdragna hamnkonflikten i Göteborg får allt allvarligare konsekvenser. Svenskt Näringsliv försöker påverka regeringen i frågan. Vice vd Peter Jeppsson uppmanar till en lagändring som förbjuder stridsåtgärder när det finns ett kollektivavtal.

Peter Jeppsson vill inte att fackförbund ska kunna ta till stridsåtgärder, när det finns ett gällande kollektivavtal på arbetsplatsen.
Foto: Henrik Montgomery/TT

Konflikten i Göteborgs hamn fortsätter. Hamn4an har sagt nej till två medlingsbud på senare tid. Därmed fortsätter övertids-, inhyrnings och nyanställningsblockaden. Arbetsgivarna pressas hårt.

– Läget har blivit alltmer allvarligt. Det finns en överhängande risk för nya stridsåtgärder med än mer omfattande följder, säger vice vd Peter Jeppsson.

Han betonar att Svenskt Näringsliv under lång tid fört en dialog med olika företrädare för regeringen om behovet av att ändra konfliktreglerna. Situationen i Göteborgs hamn är ett exempel på att svenska konfliktregler skapar för stora möjligheter för fackförbund att skada Sverige, enligt Jeppsson.

Han noterar att regeringen hittills inte valt att agera.

– Arbetsmarknadsministern har visserligen gett Medlingsinstitutet i uppdrag att kartlägga hur vanligt det är med konflikter av detta slag. Men detta är otillräckligt och innebär varken en lösning på den pågående konflikten eller ett stopp för framtida konflikter av samma slag. Enligt Svenskt Näringslivs uppfattning borde den typ av stridsåtgärder som Hamnarbetarförbundet riktar mot APM Terminals inte vara tillåtna.

Peter Jeppsson berättar att Svenskt Näringsliv och berörda medlemsförbund har arbetat aktivt med hamnfrågan under en längre tid. Efter ett gediget analysarbete konstaterades att det enda som på sikt löser situationen i Göteborgs hamn, och förhindrar liknande situationer, är en mindre lagändring som stoppar möjligheten till stridsåtgärder när det finns ett giltigt kollektivavtal.

– Rätten att vidta stridsåtgärder i allmänhet skulle inte beröras av en sådan ändring. Vi har en dialog med regeringen igång om detta. Vårt krav är tydligt, lagen måste skyndsamt ändras.

Peter Jeppson understryker att ett fackförbund inte ska kunna ta till stridsåtgärder när det finns ett gällande kollektivavtal på arbetsplatsen.

– Hamnarbetarförbundets agerande hotar inte bara den svenska modellen, utan också företag och jobb i Sverige.

I grunden handlar konflikten om en långvarig maktkamp mellan konkurrerande fackförbund, Transport och Hamnarbetarförbundet. Det är en tvist som inte kan lösas av arbetsgivaren, men som drabbar både arbetsgivaren och många andra, både företag och andra delar av samhället.

– Hamnarbetarförbundet är inte bundet av fredsplikt utan kan strejka, eller vidta andra konfliktåtgärder, när man tycker att det passar. För att få maximal effekt lägger man varsel när hamnen har som mest gods att hantera, säger Peter Jeppsson.

För hamnföretaget APM Terminals, som gjort stora investeringar i hamnen, innebär det minskade volymer när kunderna tvingas välja andra transportvägar. Andra företag får svårt att få insatsvaror i tid, och kan inte garantera leveranser till sina kunder inom utsatt tid. Det påverkar deras konkurrensförmåga, och i förlängningen jobben.

Skogsföretaget Moelven Dalaträ:

– Då mycket av skogsindustrins produkter exporteras är frågan om konflikterna i Göteborgs hamn extremt viktig. Nu har det varit problem sen i höstas, och vi ser ingen förändring. Vi tappar stora volymer på containermarknaderna i Asien, framför allt Japan och Kina, säger vd Peter Funk.

Företaget SCT Transport har beslutat att lägga ned sin järnvägsterminal i Jönköping som en direkt följd av den utdragna hamnkonflikten, skriver Jönköpingsposten. Tågtransporternas volym har minskat markant eftersom import- och exportflöden flyttas till andra hamnar. Det lönar sig inte längre att frakta containrar via tåg, enligt vd:n Svante Altås.

– Det är inte längre ekonomiskt försvarbart, säger han.

Företaget är en av landets största förmedlare av containertransporter, med kunder som Elgiganten och Jysk. Men nu kommer pendeltransporter att gå på lastbilar istället, konstaterar Svante Altås.

– Det är ju miljön som tar stryk, säger han till tidningen.

En tredjedel av Sveriges utrikeshandel

Cirka 90 procent av Sveriges export och import går via våra hamnar. Störst är Göteborgs hamn som hanterar ungefär en tredjedel av Sveriges utrikeshandel. När Göteborgs hamn inte fungerar får det konsekvenser för företag och jobb i hela Sverige.

KonfliktreglernaArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen