NYHET16 juni 2017

Regeringen vill värna kollektivavtalets ställning

Den 23 maj deklarerade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) att den långvariga konflikten i Göteborgs hamn är ett hot mot svensk ekonomi och jobben. Hon aviserade en översyn av stridsåtgärdsrätten. Ett utmärkt besked, kommenterar Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv.

Ylva Johansson (S) vill få stopp på hamnkonflikten i Göteborg.
Foto: Kristian Pohl/Regeringskansliet

Bakgrunden är att Hamnarbetarförbundet riktat upprepade stridsåtgärder mot containerterminalföretaget APM Terminals, trots att företaget har ett gällande kollektivavtal med Transportarbetareförbundet. Hamnarbetarförbundet har erbjudits att teckna ett hängavtal som motsvarar APMT:s avtal med Transport, men de har sagt nej och hittills har förbundets olika avdelningar varslat om stridsåtgärder hela 60 gånger, bara under 2017.

Arbetsmarknadsministern menar att situationen är ett exempel på när den svenska modellen inte fungerar tillfredsställande, eftersom arbetsmarknadens parter inte själva förmår lösa frågan om vilken organisation som ska teckna kollektivavtal.

Mot denna bakgrund aviserade regeringen den 23 maj att man avser tillsätta en utredning som ska se över stridsåtgärdsrätten i syfte att värna kollektivavtalets ställning på den svenska arbetsmarknaden.

– Det ska vara ordning och reda på svensk arbetsmarknad. Jag tänker inte ta ställning för någon part i den pågående konflikten, men den svenska modellen måste självklart kunna fungera också i Göteborgs Hamn. Situationen i hamnen är allvarlig och innebär ett hot mot svensk ekonomi och jobben, kommenterar Ylva Johansson i ett pressmeddelande.

En särskild utredare kommer att ges i uppdrag att se över reglerna för att vidta stridsåtgärder i en situation där arbetsgivaren redan är bunden av kollektivavtal, eller där skälet för att vidta stridsåtgärder är något annat än att uppnå ett kollektivavtal. Rätten att vidta sympatiåtgärder i förbundstvister på svensk arbetsmarknad omfattas inte av utredningsuppdraget.

Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv, välkomnar regeringens besked:

– Det är utmärkt att regeringen nu tar tag i den situation som råder i Göteborgs hamn. Hamnarbetarförbundets återkommande konflikter har fått ohållbara konsekvenser för det svenska näringslivet. Utbrytarfack som Hamnarbetarförbundet ska inte kunna strejka när det finns ett giltigt kollektivavtal, uppger Peter Jeppsson i ett pressmeddelande.

KonfliktreglernaArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen