NYHET16 juni 2017

Så skadas näringslivet av hamnkonflikten

De omfattande konsekvenserna av konflikten i Göteborgs hamn har fått regeringen att agera.. Här listas några av de konsekvenser som hamnkonflikten har orsakat och som har uppmärksammats under 2017.

Skadeverkningarna för hamnkonflikten har varit omfattande under 2017.Foto: Adam Ihse/TT

Direkta konsekvenser för hamnen
I dag går cirka trettio procent av Sveriges utrikeshandel genom Göteborgs hamn. En tydlig konsekvens av den pågående hamnkonflikten har blivit att hamnens kapacitet har minskats. Enligt uppgifter till Göteborgs Posten har hamnen gått från 899 628 containervolymer år 2012 till 797 771 år 2016.

– Vi har förlorat 20 procent i volym i början av året. Det är djupt olyckligt. Vi är nu uppe i förluster på cirka 100 miljoner. Det är 20 miljoner kronor per månad som vi tappar i omsättning och det påverkar oss enormt, sade APM Terminals vd Henrik Kristensen i en intervju i Göteborgs Posten.

Det är inte bara hamnens kunder som har blivit lidande utan även jobben i hamnen. I början av året varslades 30 fastanställda på APM Terminals och företaget utesluter inte ytterligare neddragningar (NSD 17/3).

En direkt konsekvens har blivit att flera tunga aktörer lämnar hamnen. Den 8/6 rapporterade P4 Göteborg att det Hong Kong-baserade rederiet OOCL ställer in all sin trafik till Göteborgs hamn tills konflikten är löst.

– Det är ett av världens största rederier och en viktig kund sen lång tid tillbaka. Samtidigt är vi inte förvånade, för det är mycket last som styrs bort från hamnen på grund av den fackliga konflikten, sade Cecilia Carlsson, kommunikationschef Göteborgs Hamn.

Svenska företag drabbas
Konsekvenserna är inte isolerade till hamnen. Dagens Industris Tobias Wikström konstaterade 18/5 att den långvariga konflikten slår hårt mot Sverige som handelsnation. Frakten från Göteborg kommer enligt ledarredaktionen att behöva styras om till kontinenthamnar och i värsta fall återvänder inte rederierna till Göteborg när konflikten är över.

Flera stora svenska exportföretag blir lidande av konflikten och mindre underleverantörer i hamnen har fått skala ned sin verksamhet, rapporterade Svenska Dagbladet i mitten av maj. Bland de exportföretag som drabbats nämns till exempel Volvo, Stora Enso och SKF. Carl Norell, presschef på Stora Enso, sade följande om konflikten i Göteborgs hamn:

– Den här konflikten riskerar att allvarligt skada förtroendet för Göteborgs hamn som internationell knytpunkt, och för svensk handel, säger Carl Norell i Lantbrukets Affärstidning.

Den 9/6 meddelade SKF Sverige AB på en pressträff att den infekterade konflikten har gjort att företaget nu väljer bort hamnen för sina leveranser. Dessa styrs istället om till tyska hamnar, något som inte bara orsakar längre leveranstider utan även mer utsläpp då transporten går med lastbil.

– Det går inte att använda sig av en hamn som är så opålitlig som Göteborgs hamn har blivit idag. Vi behöver säkerställa leveranser till kunder, det kan vi inte i Göteborgs hamn, konstaterade SKF Sveriges presschef Theo Kjellberg.

Som en direkt följd av exportföretagens svårigheter meddelade Transportföretaget SCT Transport tidigare i våras att de lägger ned sin järnvägsterminal i Jönköping. Enligt vd:n Svante Altås lönar det sig inte längre att frakta containrar via tåg eftersom import- och exportflöden flyttats till andra hamnar. SCT Transport har dessutom lagt ned två tåglinjer till containerhamnen som ett resultat av att företaget behövt ställa in åtta tåg i veckan, enligt uppgifter till Göteborgs Posten.

Större miljöpåverkan
Eftersom transporten i Göteborgs hamn inte fungerar har företagen börjat se sig om efter andra lösningar, exempelvis transport med lastbilar. Dan Sylvebo, politisk redaktör på Jönköpings Posten, konstaterade i en ledare från den 19/5 att en sådan lösning är sämre för samhället på alla vis, både ur kostnadssynpunkt och ur miljösynpunkt.

Stora Enso bekräftade denna bild den 15/5 i en intervju med Lantbrukets Affärstidning;

– Vi har tvingats hitta alternativa transportpunkter och metoder för att nå fram med godset till våra kunder. Men det blir förseningar, ökade kostnader och längre transporter, och därmed även en större miljöpåverkan, sade Carl Norell, presschef på Stora Enso.

KonfliktreglernaArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist