NYHET21 december 2016

”Sverige behöver inte protektionistisk lagstiftning”

Om regeringen river upp Lex Laval kommer det att slå hårt mot utländska företag som följer de svenska kollektivavtalen samtidigt som det får flera negativa konsekvenser för Sverige. Det konstaterar Niklas Beckman, arbetsrättsjurist på Svenskt Näringsliv.

Regeringen presenterade nyligen sitt förslag om att riva upp den så kallade Lex Laval, som Alliansregeringen införde efter Lavaldomen 2007. Lagstiftningen infördes då den ansågs nödvändig för att Sverige skulle följa den rådande EU-rätten.

Lex Laval innebär att svenska fackförbund inte får vidta stridsåtgärder för att tvinga en utstationerande arbetsgivare att teckna kollektivavtal, om arbetsgivaren redan erbjuder sina anställda de villkor som de har rätt till enligt EU-rätten. Det gäller de lägsta villkoren för bland annat lön, arbetstid och semester i svenska kollektivavtal. Det vill regeringen nu ändra på och därmed ge svenska fackförbund ännu större möjligheter till stridsåtgärder mot företag som jobbar tillfälligt i Sverige.

– Det kommer att innebära att företag som redan följer EU:s lagstiftning och som ger sina anställda villkor enligt kollektivavtalen kan utsättas för blockad. Affärsrisken för utländska företag kommer att öka när fackens makt och befogenheter stärks. Dessutom föreslår regeringen flera andra regler som kommer att öka de utländska företagens administrativa bördor och kostnader för att verka i Sverige, säger Niklas Beckman, arbetsrättsjurist på Svenskt Näringsliv.

Förslaget har fått kritik för att vara oförenligt med EU-rätten. Av Lavaldomen följer att företag som följer EU-rätten inte ska kunna utsättas för stridsåtgärder. Rättsläget har inte heller förändrats sedan domen. Därför menar Niklas Beckman att förslaget är en inskränkning av rätten att tillhandahålla tjänster på EU:s inre marknad.

– Ingen av de utredningar som regeringen har tillsatt i frågan har kunnat belägga det missbruk som regeringen säger sig vilja stävja. Det här förslaget kommer att drabba de företag som följer lagstiftningen och deras anställda som får betydligt svårare att komma till Sverige och arbeta, säger Niklas Beckman.

Dessutom befarar Niklas Beckman att reglerna skulle leda till flera negativa konsekvenser i Sverige – inte minst ett minskat bostadsbyggande, eftersom utstationering är vanligt inom byggbranschen. Arbetskraftsbristen inom byggsektorn är stor. Det leder till att projekt blir försenade och dyrare än beräknat. Enligt Arbetsförmedlingens senaste prognos kommer bristen dessutom att bestå framöver. Att förutsättningarna för utländska företag ytterligare försämras i ett redan ansträngt läge är enligt Niklas Beckman direkt kontraproduktivt.

– Sverige är ett litet land och vårt välstånd är beroende av möjligheter till både import och export av varor och tjänster. Sverige behöver inte den här typen av protektionistisk lagstiftning, avslutar Niklas Beckman.

Konfliktreglerna
Skriven avRedaktionen