NYHET3 mars 2017

Teknikföretagen ifrågasätter politisk hamnstrejk

Flera avdelningar inom Svenska Hamnarbetarförbundet har varslat om strejk i hamnarna i Halmstad, Göteborg, Helsingborg, Gävle, Malmö, Söderhamn och Stockholm. Strejken är utlyst i sympati med det spanska hamnarbetarfacket Coordinadora Estatal de Trabajadores del Mars (CETM).

Teknikföretagens förhandlingschef Anders Weihe vill att Hamnarbetarförbundets varsel om sympatistrejker prövas rättsligt.
Foto: JONAS EKSTRÃMER / SCANPIX

Bakgrunden är att Spanien har antagit ny lagstiftning som ger näringsfrihet till stuveribolag.

I dagsläget får spanska hamnar endast anlita stuveribolag som är medlemmar av lokala stuverisällskap – det kravet upphör när den nya lagstiftningen träder i kraft.

Sympatiåtgärderna består av total arbetsnedläggelse och ska träda i kraft kl. 12:00 och pågå fram till klockan 15:00 den 10 mars.

De varslade sympatistrejkerna i Sverige väcker skarp kritik mot Hamnarbetarförbundet. Teknikföretagens förhandlingschef och chefsjurist Anders Weihe anser att fallet bör prövas rättsligt:

– Det här är en rent politisk stridsåtgärd som saknar annat syfte än att stödja det spanska fackets protest mot politiska beslut i Spanien. Det är orimligt att svenska företag ska drabbas av varsel till följd av sådant. Därför bör det prövas rättsligt om den här sortens politiska sympatiåtgärder är tillåtna, säger Anders Weihe.

KonfliktreglernaArbetsmarknad
Skriven avRedaktionen