Varsel mot kranföretag lamslår byggarbetsplatser

NYHET Publicerad

KONFLIKT På en byggarbetsplats har mobilkranföretagen en nyckelposition. En mobilkranförare som tas ut i konflikt kan indirekt påverka flertalet på hela bygget. Produktionen stannar av och kostnaderna blir snabbt höga för byggföretagen och än mer för mobilkranföretaget. Frustrationen bland landets kranföretagare är påtaglig över att de så ofta har varslats om konflikt.

I slutskedet av industrins förhandlingar om märket i avtalsrörelsen 2016 varslade Byggnads om strejk. Målet för byggfacket var att bevara dagens ackordslöner och att få ett avtal som utmanade märket. För att orsaka arbetsgivarna största möjliga skada till minsta möjliga kostnad för den egna strejkkassan riktade facket sina varsel särskilt mot väsentliga aktörer, mobilkranföretagen och mot svensk exportindustri. Byggnads lyckades inte med ambitionen att spräcka märket men kostnaderna för byggindustrin blev omfattande.

–Stridsåtgärderna var planerade för att ge största möjliga skada, eftersom de riktades mot mobilkranföretagen. Vi är byggets nyckelleverantörer och alla tunga förflyttningar hanteras av mobilkranarna. När kranen står stilla sker inga tunga lyft, ingen montering av väggar, tak, fönster, badrumsmoduler med mera, säger Leena Haabma Hintze, kanslichef vid Mobilkranföreningen.

När medarbetare på mobilkranföretagen tas ut i konflikt medför det störningar inom hela byggprocessen vilket leder till att stora delar av produktionen stannar av. En enda uttagen kranförare kan med lätthet stoppa ett helt bygge med hundra anställda.

Kranföretagen har tagits ut i stridsåtgärder under tre avtalsförhandlingar i rad och Byggnads tenderar dessutom att ta ut samma företag vid varje konflikt. Det finns konkurrerande företag som inte omfattas av kollektivavtal och som erbjuder lägre kostnader, men den marknadssituationen bryr sig inte Byggnads om. Byggnads varsel riktar sig mot de väletablerade företagen som är medlemmar i Sveriges Byggindustrier och där facket har många medlemmar. Två sådana exempel är Havator och Flens byggmaskiner.

–Det är stora rikstäckande, eller viktiga lokala, aktörer vilket gör det lätt för byggfacket att plocka ut medlemmar där det för tillfället slår som hårdast, förklarar Leena Haabma Hintze.

Dessutom blir mobilkranföretagen drabbade fullt ut av en konflikt. En byggare kan styra om personal till andra jobb, men eftersom hela kranföretaget är uttaget kan kranförarna inte flyttas till ett annat bygge vid händelse av konflikt. Det kan ta månader för ett företag på kransidan att arbeta igen de förlorade intäkterna. Leena Haabma Hintze menar att det här får många företag och anställda att tappa respekten för byggavtalet: 

–Mobilkranbranschen ifrågasätter sin del i konflikterna. Vi förstår att avtalet ska inkludera många olika slags branscher, men mobilkranföretagen är så perifera i sammanhanget. Allt fler av våra företag arbetar utanför byggsektorn. Trots det blir vi ändå alltid uttagna i konflikt.

Byggnads motiverade konflikten i avtalsrörelsen 2016 med påståenden om missförhållanden på arbetsplatser, men enligt Leena Haabma Hintze byter mobilkranförarna sällan arbetsplats eller karriär, en klar indikation på att personalen trivs med både sina arbetsgivare och arbetsuppgifter.

Mobilkranföreningen hyser en stor oro för den svenska modellen. Om konfliktrisken inte minskar är risken stor att företag utan kollektivavtal tar över. Leena Haabma Hintze vädjar till de övriga LO-förbunden att tänka efter vad som pågår inom hemmamarknadsbranscherna och om det verkligen är rimligt att 6F-förbunden ska äventyra den svenska modellen.

–Sverige har inte råd med den här sortens avbrott. Vi kan inte bortse från att vi har en extrem global konkurrens som indirekt påverkar byggindustrin. Dagens situation är ohållbar och jag hoppas att det blir en intern diskussion inom LO. Nu eroderas tilliten till den svenska modellen och det kan få stora konsekvenser, avslutar Leena Haabma Hintze.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Arbetsgivare positiva till utredning om konfliktregler

ARBETSMARKNAD Det infekterade läget i Göteborgs hamn får regeringen att utse en utredare med uppgift att se över rådande konfliktregler. Peter Jeppsson, vice vd, är nöjd med regeringens besked. ”Det är dags sätta stopp för det missbruk av konfliktreglerna som Hamnarbetarförbundet systematiskt ägnar sig åt, säger han.
NYHET Publicerad:

Konfliktreglernas framtid diskuteras i Almedalen

OPINION Måndagen den 3 juli anordnar Svenskt Näringsliv tillsammans med Teknikföretagen ett Almedalsseminarium med rubriken: Perspektiv på obalanserade konfliktregler – hur ser lösningarna ut?
NYHET Publicerad:

Fastighets och Seko har stått för flest varsel under avtalsrörelsen 2017

STRIDSÅTGÄRDER Fastighetsanställdas förbund och Seko är de fackförbund som hittills stått för flest varsel under årets avtalsrörelse. Tillsammans har de varslat om stridsåtgärder 14 gånger, vilket är hälften av alla varsel i förbundstvister så här långt under 2017. 
NYHET Publicerad:

Årets målerikonflikt visar missbruket av konfliktreglerna

STRIDSÅTGÄRDER Måleriföretagen ser tillbaka på ytterligare en konfliktfylld avtalsrörelse där Målareförbundet missbrukar stridsåtgärder för att bevara föråldrade strukturer inom måleribranschen och för att uppnå avtal som överstiger det lönenormerande märket. Dagens konfliktregler innebär att arbetsgivarna saknar möjlighet att förändra måleribranschen, säger Rolf Bladh, förhandlingschef på Måleriföretagen.
NYHET Publicerad:

Så skadas näringslivet av hamnkonflikten

STRIDSÅTGÄRDER De omfattande konsekvenserna av konflikten i Göteborgs hamn har fått regeringen att agera.. Här listas några av de konsekvenser som hamnkonflikten har orsakat och som har uppmärksammats under 2017.
NYHET Publicerad:

Regeringen vill värna kollektivavtalets ställning

STRIDSÅTGÄRDER Den 23 maj deklarerade arbetsmarknadsminister Ylva Johansson (S) att den långvariga konflikten i Göteborgs hamn är ett hot mot svensk ekonomi och jobben. Hon aviserade en översyn av stridsåtgärdsrätten. Ett utmärkt besked, kommenterar Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Även SKF nobbar Göteborgs hamn

KONFLIKT Hamnkonflikten i Göteborg får fler och fler negativa konsekvenser. Nu meddelar industrijätten SKF Sverige att de styr bort sina leveranser från Göteborgs hamn till tyska hamnar. Även Swedebridge, som samordnar transporter från världens alla hörn, varnar för allvarliga konsekvenser.
NYHET Publicerad:

Företag ryter till om hamnkonflikt

ARBETSMARKNAD Hamnkonflikten i Göteborg har under lång tid tagit vinden ur seglen för många företag. Protester har framförts i det tysta. Nu höjer en rad företag rösten och säger ifrån.
NYHET Publicerad:

Städstrejk avblåst

AVTAL 17 Det blir ingen strejk för städarna. Under fredag eftermiddag tecknade Almega Tjänsteförbunden avtal med Seko och Fastighets för avtalsområdet Serviceentreprenad. Avtalen landade på märket, det vill säga 6,5 procent över tre år.
NYHET Publicerad:

”Hamnkonflikten har kostat oss många miljoner”

ARBETSMARKNAD Hamnkonflikten i Göteborg får följdverkningar för många företag. Billerud/Korsnäs har redan ställt om transporter som tidigare gick via Göteborgs hamn till andra hamnar i Sverige och utomlands.
NYHET Publicerad:

Bra med översyn av konfliktreglerna

ARBETSMARKNAD Den infekterade konflikten mellan Hamnarbetarförbundet och arbetsgivaren APM Terminals gör att regeringen vill se över konfliktreglerna på svensk arbetsmarknad. Bra att regeringen markerar att läget i Göteborgs hamn inte är acceptabelt, anser Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Nu utreds konfliktreglerna

AVTALSRÖRELSE Regeringen ska utreda en förändring av konfliktreglerna i syfte att hindra fackförbund utan kollektivavtal att strejka mot företag som redan har ett kollektivavtal. Det är vad som är fallet i Göteborgs hamn där APM Terminals har ett giltigt kollektivavtal med Transportarbetareförbundet.
NYHET Publicerad:

Måleriavtal klart

AVTAL 17 Medlarbudet fick tummen upp av parterna i målarbranschen. Därmed är strejkhotet avvärjt.
NYHET Publicerad:

Hamnarbetarförbundet varslar mest

ARBETSMARKNAD Strejkhoten duggar tätt. Värst är Hamnarbetarförbundet. Hittills i år har de lagt 60 varsel om stridsåtgärder.
NYHET Publicerad:

Jeppsson: Målareförbundet kränker föreningsrätten

AVTAL 17 När Målareförbundet varslar om konfliktåtgärder drabbar det inte sällan företag som ägs av nyckelpersoner hos Måleriföretagen. Enligt arbetsgivarna handlar det om en utstuderad taktik. ”De kränker föreningsrätten", säger Peter Jeppsson, vice vd.
NYHET Publicerad:

Nytt avtal inom märket – strejk avblåst

AVTAL 17 Trots upprepade strejkvarsel har ingen strejk brutit ut i årets avtalsrörelse. Hittills har samtliga avtal hamnat inom märket på 6,5 procent på tre år. Men på torsdag hotar en strejk inom telekomområdet, där Almega och Seko fortfarande inte har enats.
NYHET Publicerad:

Jeppsson: LO hotar svenska modellen

AVTAL 17 Sverige har de högsta minimilönerna och den mest sammanpressade lönestrukturen i hela OECD. Det är med de förutsättningarna som LO, med 6F-förbunden i spetsen, driver krav om en så kallad låglönesatsning, menar Svenskt Näringslivs vice vd Peter Jeppsson.
NYHET Publicerad:

Strejkhot avvärjt i sista minuten

AVTAL 17 Almega Tjänsteförbunden och fackförbundet Seko är överens om ett nytt löneavtal. Cirka 10 000 medlemmar inom spårtrafiken får löneökningar på 6,5 procent fördelade på tre år.
NYHET Publicerad:

Tre avtal i hamn

AVTAL 17 Tre nya löneavtal har tecknats i årets avtalsrörelse. Löneökningarna följer industrins märke och gäller områdena transport, bemanning och specialservice. 
NYHET Publicerad:

Fastighets drar tillbaka alla strejkvarsel

AVTAL 17 Almega och fackförbundet Fastighets har kommit överens om ett nytt avtal som följer industrins märke på 6,5 procent över tre år. Därmed är strejken som skulle ha drabbat svensk fordonsindustri, kärnkraftsindustri och livsmedelsindustri på fredag inställd.