NYHET13 oktober 2016

Varsel mot kranföretag lamslår byggarbetsplatser

På en byggarbetsplats har mobilkranföretagen en nyckelposition. En mobilkranförare som tas ut i konflikt kan indirekt påverka flertalet på hela bygget. Produktionen stannar av och kostnaderna blir snabbt höga för byggföretagen och än mer för mobilkranföretaget. Frustrationen bland landets kranföretagare är påtaglig över att de så ofta har varslats om konflikt.

I slutskedet av industrins förhandlingar om märket i avtalsrörelsen 2016 varslade Byggnads om strejk. Målet för byggfacket var att bevara dagens ackordslöner och att få ett avtal som utmanade märket. För att orsaka arbetsgivarna största möjliga skada till minsta möjliga kostnad för den egna strejkkassan riktade facket sina varsel särskilt mot väsentliga aktörer, mobilkranföretagen och mot svensk exportindustri. Byggnads lyckades inte med ambitionen att spräcka märket men kostnaderna för byggindustrin blev omfattande.

–Stridsåtgärderna var planerade för att ge största möjliga skada, eftersom de riktades mot mobilkranföretagen. Vi är byggets nyckelleverantörer och alla tunga förflyttningar hanteras av mobilkranarna. När kranen står stilla sker inga tunga lyft, ingen montering av väggar, tak, fönster, badrumsmoduler med mera, säger Leena Haabma Hintze, kanslichef vid Mobilkranföreningen.

När medarbetare på mobilkranföretagen tas ut i konflikt medför det störningar inom hela byggprocessen vilket leder till att stora delar av produktionen stannar av. En enda uttagen kranförare kan med lätthet stoppa ett helt bygge med hundra anställda.

Kranföretagen har tagits ut i stridsåtgärder under tre avtalsförhandlingar i rad och Byggnads tenderar dessutom att ta ut samma företag vid varje konflikt. Det finns konkurrerande företag som inte omfattas av kollektivavtal och som erbjuder lägre kostnader, men den marknadssituationen bryr sig inte Byggnads om. Byggnads varsel riktar sig mot de väletablerade företagen som är medlemmar i Sveriges Byggindustrier och där facket har många medlemmar. Två sådana exempel är Havator och Flens byggmaskiner.

–Det är stora rikstäckande, eller viktiga lokala, aktörer vilket gör det lätt för byggfacket att plocka ut medlemmar där det för tillfället slår som hårdast, förklarar Leena Haabma Hintze.

Dessutom blir mobilkranföretagen drabbade fullt ut av en konflikt. En byggare kan styra om personal till andra jobb, men eftersom hela kranföretaget är uttaget kan kranförarna inte flyttas till ett annat bygge vid händelse av konflikt. Det kan ta månader för ett företag på kransidan att arbeta igen de förlorade intäkterna. Leena Haabma Hintze menar att det här får många företag och anställda att tappa respekten för byggavtalet:

–Mobilkranbranschen ifrågasätter sin del i konflikterna. Vi förstår att avtalet ska inkludera många olika slags branscher, men mobilkranföretagen är så perifera i sammanhanget. Allt fler av våra företag arbetar utanför byggsektorn. Trots det blir vi ändå alltid uttagna i konflikt.

Byggnads motiverade konflikten i avtalsrörelsen 2016 med påståenden om missförhållanden på arbetsplatser, men enligt Leena Haabma Hintze byter mobilkranförarna sällan arbetsplats eller karriär, en klar indikation på att personalen trivs med både sina arbetsgivare och arbetsuppgifter.

Mobilkranföreningen hyser en stor oro för den svenska modellen. Om konfliktrisken inte minskar är risken stor att företag utan kollektivavtal tar över. Leena Haabma Hintze vädjar till de övriga LO-förbunden att tänka efter vad som pågår inom hemmamarknadsbranscherna och om det verkligen är rimligt att 6F-förbunden ska äventyra den svenska modellen.

–Sverige har inte råd med den här sortens avbrott. Vi kan inte bortse från att vi har en extrem global konkurrens som indirekt påverkar byggindustrin. Dagens situation är ohållbar och jag hoppas att det blir en intern diskussion inom LO. Nu eroderas tilliten till den svenska modellen och det kan få stora konsekvenser, avslutar Leena Haabma Hintze.

Avtalsrörelse och förhandlingKonfliktreglerna
Skriven avRedaktionen