Varsel mot kranföretag lamslår byggarbetsplatser

NYHET Publicerad

KONFLIKT På en byggarbetsplats har mobilkranföretagen en nyckelposition. En mobilkranförare som tas ut i konflikt kan indirekt påverka flertalet på hela bygget. Produktionen stannar av och kostnaderna blir snabbt höga för byggföretagen och än mer för mobilkranföretaget. Frustrationen bland landets kranföretagare är påtaglig över att de så ofta har varslats om konflikt.

I slutskedet av industrins förhandlingar om märket i avtalsrörelsen 2016 varslade Byggnads om strejk. Målet för byggfacket var att bevara dagens ackordslöner och att få ett avtal som utmanade märket. För att orsaka arbetsgivarna största möjliga skada till minsta möjliga kostnad för den egna strejkkassan riktade facket sina varsel särskilt mot väsentliga aktörer, mobilkranföretagen och mot svensk exportindustri. Byggnads lyckades inte med ambitionen att spräcka märket men kostnaderna för byggindustrin blev omfattande.

–Stridsåtgärderna var planerade för att ge största möjliga skada, eftersom de riktades mot mobilkranföretagen. Vi är byggets nyckelleverantörer och alla tunga förflyttningar hanteras av mobilkranarna. När kranen står stilla sker inga tunga lyft, ingen montering av väggar, tak, fönster, badrumsmoduler med mera, säger Leena Haabma Hintze, kanslichef vid Mobilkranföreningen.

När medarbetare på mobilkranföretagen tas ut i konflikt medför det störningar inom hela byggprocessen vilket leder till att stora delar av produktionen stannar av. En enda uttagen kranförare kan med lätthet stoppa ett helt bygge med hundra anställda.

Kranföretagen har tagits ut i stridsåtgärder under tre avtalsförhandlingar i rad och Byggnads tenderar dessutom att ta ut samma företag vid varje konflikt. Det finns konkurrerande företag som inte omfattas av kollektivavtal och som erbjuder lägre kostnader, men den marknadssituationen bryr sig inte Byggnads om. Byggnads varsel riktar sig mot de väletablerade företagen som är medlemmar i Sveriges Byggindustrier och där facket har många medlemmar. Två sådana exempel är Havator och Flens byggmaskiner.

–Det är stora rikstäckande, eller viktiga lokala, aktörer vilket gör det lätt för byggfacket att plocka ut medlemmar där det för tillfället slår som hårdast, förklarar Leena Haabma Hintze.

Dessutom blir mobilkranföretagen drabbade fullt ut av en konflikt. En byggare kan styra om personal till andra jobb, men eftersom hela kranföretaget är uttaget kan kranförarna inte flyttas till ett annat bygge vid händelse av konflikt. Det kan ta månader för ett företag på kransidan att arbeta igen de förlorade intäkterna. Leena Haabma Hintze menar att det här får många företag och anställda att tappa respekten för byggavtalet: 

–Mobilkranbranschen ifrågasätter sin del i konflikterna. Vi förstår att avtalet ska inkludera många olika slags branscher, men mobilkranföretagen är så perifera i sammanhanget. Allt fler av våra företag arbetar utanför byggsektorn. Trots det blir vi ändå alltid uttagna i konflikt.

Byggnads motiverade konflikten i avtalsrörelsen 2016 med påståenden om missförhållanden på arbetsplatser, men enligt Leena Haabma Hintze byter mobilkranförarna sällan arbetsplats eller karriär, en klar indikation på att personalen trivs med både sina arbetsgivare och arbetsuppgifter.

Mobilkranföreningen hyser en stor oro för den svenska modellen. Om konfliktrisken inte minskar är risken stor att företag utan kollektivavtal tar över. Leena Haabma Hintze vädjar till de övriga LO-förbunden att tänka efter vad som pågår inom hemmamarknadsbranscherna och om det verkligen är rimligt att 6F-förbunden ska äventyra den svenska modellen.

–Sverige har inte råd med den här sortens avbrott. Vi kan inte bortse från att vi har en extrem global konkurrens som indirekt påverkar byggindustrin. Dagens situation är ohållbar och jag hoppas att det blir en intern diskussion inom LO. Nu eroderas tilliten till den svenska modellen och det kan få stora konsekvenser, avslutar Leena Haabma Hintze.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Ny universitetsstudie om hamnkonflikten

GRANSKNING Handelshögskolan vid Göteborgs universitet ska göra en opartisk studie av hamnkonfliktens effekter. Resultaten presenteras under 2019.
NYHET Publicerad:

Regeringen hänvisar till stridsåtgärdsutredningen

KONFLIKT Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson håller med om att hamnkonflikten i Göteborg inte är ett isolerat problem till Västsverige, och att den hotar jobb och konkurrenskraft. Men när det gäller att få ny lagstiftning på plats hänvisar hon till den pågående stridsåtgärdsutredningen.
NYHET Publicerad:

Hamnarbetarförbundet varslar mest

KONFLIKT Hamnarbetarförbundet stod för flest varsel om stridsåtgärder på svensk arbetsmarknad under 2017, visar en kartläggning av Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Många konfliktvarsel under 2017

KONFLIKT Årets avtalsrörelse innebar många fackliga varsel om stridsåtgärder. Det vanligaste syftet var att driva igenom låglönesatsningar enligt LO:s insamlingsmodell, vilka skulle leda till högre löneökningar än inom den lönenormerande industrin. Ofta kom varslen i ett tidigt skede. "Våra tillåtande konfliktregler försämrar kvaliteten i förhandlingarna och i avtalsinnehållet", konstaterar Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Byggnads döms betala skadestånd för olaglig blockad

DOM Tingsrätten dömer fackförbundet Byggnads att betala skadestånd till entreprenören Henrik Gustavsson efter att ha utsatt hans företag för en olaglig blockad.
NYHET Publicerad:

Konflikten i hamnen långt ifrån över

HAMNKONFLIKTEN Konflikten i containerterminalen i Göteborgs hamn är inte över. Trots att inga formella stridsåtgärder pågår är läget inte lugnt. Enligt Transportföretagens vd Mattias Dahl försvårar Hamnarbetarförbundet verksamheten i hamnen, skriver Arbetsmarknadsnytt.
NYHET Publicerad:

Allianspartierna vill förändra konfliktreglerna

KONFLIKTREGLER Inför en proportionalitetsprincip och begränsa möjligheten till sympatiåtgärder. Efter höstens partistämmor och motionsperiod står det klart att samtliga allianspartier förespråkar förändrade konfliktregler inför valåret 2018. 
NYHET Publicerad:

Riksdagsledamöter vill se förändrade konfliktregler

ARBETSMARKNAD Förhindra stridsåtgärder mot arbetsgivare som redan tecknat kollektivavtal, inför en proportionalitetsprincip och förbjud stridsåtgärder riktade mot företag med under tio anställda. Under den allmänna motionstiden ställde flera enskilda riksdagsledamöter krav på förändrade konfliktregler.
NYHET Publicerad:

Vanligt med konfliktvarsel mot företag med kollektivavtal

ARBETSMARKNAD En tredjedel av Medlingsinstitutets alla medlingsärenden gäller arbetsgivare som redan har tecknat kollektivavtal. En majoritet av dessa medlingar gäller fackliga organisationer som står utanför den svenska arbetsmarknadsmodellen. Det står klart efter att Medlingsinstitutet presenterat en kartläggning av stridsåtgärder riktade mot företag med kollektivavtal på svensk arbetsmarknad, på uppdrag av regeringen.
NYHET Publicerad:

Hamnkonflikten slår mot klädjättarna

HAMNKONFLIKTEN Nu väljer även klädföretagen Lindex, H&M och Kappahl att berätta om hur de drabbas av konflikterna i Göteborgs hamn. "Vi behöver stabilitet och pålitlighet."
NYHET Publicerad:

”Hamnarnas problem är Sveriges problem”

KONFLIKT ”Sverige är under press”, sa APM Terminals vd Henrik Kristensen vid ett möte med företagare i Göteborgs hamn. Hamnarbetarförbundets ständiga konflikter skapar problem för svenska företag.
NYHET Publicerad:

Medlarna ger upp – ser ingen lösning på hamnkonflikten

MEDLING Hamnarbetarförbundets ovilja att finna en lösning på hamnkonflikten är skälet till varför medlarna begärde att entledigas från sitt uppdrag i början av juli 2017. Den grundläggande orsaken är att Hamnarbetarförbundet vägrar följa spelreglerna i den svenska arbetsmarknadsmodellen. Det står klart efter att medlarrapporten om hamnkonflikten publicerats av Medlingsinstitutet.
NYHET Publicerad:

Hamnkonflikten – 140 anställda får lämna APM Terminals

HAMNKONFLIKTEN Strax före midsommar lade containerhamnsföretaget APM Terminals ett varsel som omfattade 160 medarbetare. Den 15 augusti stod det klart att företaget tvingas att säga upp 140 anställda.
NYHET Publicerad:

Moderaterna vill förändra konfliktreglerna

KONFLIKTREGLERNA Moderaterna är på väg att ändra partiets tidigare hållning om konfliktreglerna på arbetsmarknaden. Partistyrelsen föreslår för stämman i oktober införandet av en proportionalitetsprincip vid sympatiåtgärder. Om förslaget antas av stämman är därmed samtliga borgerliga riksdagspartier för förändrade konfliktregler.
NYHET Publicerad:

Middag med chefen annars strejkar hamnarbetarna

HAMNKONFLIKTEN En tredjedel av medarbetarna tvingas sluta och fler kan det bli. Och när som helst kan nya konfliktåtgärder bryta ut. Ett av Hamn4ans krav handlar om middag med chefen.
NYHET Publicerad:

Ny studie: Byggkonflikten innebar omfattande kostnader

ALMEDALEN Forskningsinstitutet Ratios vd Nils Karlsson presenterade en pilotstudie om kostnader för de företag som drabbades av varsel och stridsåtgärder under byggstrejken 2016. Studien visar att många företag fick höga kostnader, trots den relativt korta strejken.
NYHET Publicerad:

Ny lagstiftning behövs för att lösa hamnkonflikten

ALMEDALEN Fortsatt medling är lönlöst och det mesta talar för att regeringen föreslår ny lagstiftning som sätter stopp för den omfattande hamnkonflikten i Göteborg. Det var några av slutsatserna när Sveriges Hamnar bjöd in till ett seminarium om konflikten i Göteborgs hamn.
NYHET Publicerad:

Konfliktreglerna påverkar svensk konkurrenskraft

ALMEDALEN Sveriges unikt långtgående möjligheter att ta till stridsåtgärder påverkar industrins konkurrenskraft och riskerar på sikt att driva investeringar utomlands. Det menade företrädare för industrins arbetsgivargivarorganisationer under ett Almedalsseminarium om Industriavtalets framtid.
NYHET Publicerad:

Konfliktreglerna het fråga under politikerveckan

ALMEDALEN Förändringar av konfliktreglerna kan vara på gång. Det stod klart när reglerna kring arbetsfred och konflikt på arbetsmarknaden debatterades i Visby.
NYHET Publicerad:

”Vi har obalanserade konfliktregler”

ALMEDALEN Den svenska modellen i sin nuvarande form har funnits i 20 år. Den har skapat stabilitet på den svenska arbetsmarknaden med reallöneökningar som följd. Men trots att det finns en tämligen stor samstämmighet om att den svenska modellen fungerar och att industriavtalet kommer leva kvar under överskådlig tid så finns ett antal konflikter kring hur den ska användas. Konflikten om konfliktreglerna är den tydligaste.