Varsel mot kranföretag lamslår byggarbetsplatser

NYHET Publicerad

KONFLIKT På en byggarbetsplats har mobilkranföretagen en nyckelposition. En mobilkranförare som tas ut i konflikt kan indirekt påverka flertalet på hela bygget. Produktionen stannar av och kostnaderna blir snabbt höga för byggföretagen och än mer för mobilkranföretaget. Frustrationen bland landets kranföretagare är påtaglig över att de så ofta har varslats om konflikt.

I slutskedet av industrins förhandlingar om märket i avtalsrörelsen 2016 varslade Byggnads om strejk. Målet för byggfacket var att bevara dagens ackordslöner och att få ett avtal som utmanade märket. För att orsaka arbetsgivarna största möjliga skada till minsta möjliga kostnad för den egna strejkkassan riktade facket sina varsel särskilt mot väsentliga aktörer, mobilkranföretagen och mot svensk exportindustri. Byggnads lyckades inte med ambitionen att spräcka märket men kostnaderna för byggindustrin blev omfattande.

–Stridsåtgärderna var planerade för att ge största möjliga skada, eftersom de riktades mot mobilkranföretagen. Vi är byggets nyckelleverantörer och alla tunga förflyttningar hanteras av mobilkranarna. När kranen står stilla sker inga tunga lyft, ingen montering av väggar, tak, fönster, badrumsmoduler med mera, säger Leena Haabma Hintze, kanslichef vid Mobilkranföreningen.

När medarbetare på mobilkranföretagen tas ut i konflikt medför det störningar inom hela byggprocessen vilket leder till att stora delar av produktionen stannar av. En enda uttagen kranförare kan med lätthet stoppa ett helt bygge med hundra anställda.

Kranföretagen har tagits ut i stridsåtgärder under tre avtalsförhandlingar i rad och Byggnads tenderar dessutom att ta ut samma företag vid varje konflikt. Det finns konkurrerande företag som inte omfattas av kollektivavtal och som erbjuder lägre kostnader, men den marknadssituationen bryr sig inte Byggnads om. Byggnads varsel riktar sig mot de väletablerade företagen som är medlemmar i Sveriges Byggindustrier och där facket har många medlemmar. Två sådana exempel är Havator och Flens byggmaskiner.

–Det är stora rikstäckande, eller viktiga lokala, aktörer vilket gör det lätt för byggfacket att plocka ut medlemmar där det för tillfället slår som hårdast, förklarar Leena Haabma Hintze.

Dessutom blir mobilkranföretagen drabbade fullt ut av en konflikt. En byggare kan styra om personal till andra jobb, men eftersom hela kranföretaget är uttaget kan kranförarna inte flyttas till ett annat bygge vid händelse av konflikt. Det kan ta månader för ett företag på kransidan att arbeta igen de förlorade intäkterna. Leena Haabma Hintze menar att det här får många företag och anställda att tappa respekten för byggavtalet: 

–Mobilkranbranschen ifrågasätter sin del i konflikterna. Vi förstår att avtalet ska inkludera många olika slags branscher, men mobilkranföretagen är så perifera i sammanhanget. Allt fler av våra företag arbetar utanför byggsektorn. Trots det blir vi ändå alltid uttagna i konflikt.

Byggnads motiverade konflikten i avtalsrörelsen 2016 med påståenden om missförhållanden på arbetsplatser, men enligt Leena Haabma Hintze byter mobilkranförarna sällan arbetsplats eller karriär, en klar indikation på att personalen trivs med både sina arbetsgivare och arbetsuppgifter.

Mobilkranföreningen hyser en stor oro för den svenska modellen. Om konfliktrisken inte minskar är risken stor att företag utan kollektivavtal tar över. Leena Haabma Hintze vädjar till de övriga LO-förbunden att tänka efter vad som pågår inom hemmamarknadsbranscherna och om det verkligen är rimligt att 6F-förbunden ska äventyra den svenska modellen.

–Sverige har inte råd med den här sortens avbrott. Vi kan inte bortse från att vi har en extrem global konkurrens som indirekt påverkar byggindustrin. Dagens situation är ohållbar och jag hoppas att det blir en intern diskussion inom LO. Nu eroderas tilliten till den svenska modellen och det kan få stora konsekvenser, avslutar Leena Haabma Hintze.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Parterna överens om strejkrätten

ARBETSMARKNAD Arbetsmarknadens parter har tagit sitt ansvar och är överens om strejkrätten. ”Vi har som parter gemensamt agerat mot beteenden som skadar kollektivavtalsmodellen, näringslivet och samhället”, säger vice vd Peter Jeppsson i en kommentar.
NYHET Publicerad:

Sargat näringsliv räds fortsatt hamnkonflikt

ARBETSMARKNAD Hamnkonflikten i Göteborg vållar svenska företag stor skada. Omdirigering av containrar till lastbil och båt kostar stora summor. ”Det här måste få ett stopp nu", sa Mats Hedenström, näringspolitisk chef på Svensk Handel" under ett seminarium.
NYHET Publicerad:

Hamnkonfliktens bokslut: 4,5 miljarder

ARBETSMARKNAD Konflikten i Göteborgs hamn kostade näringslivet 4,5 miljarder kronor under förra året. Det visar en ny rapport. Konflikten är ett hot mot hela infrastrukturen i Sverige, vad gäller import och export, konstaterar vice vd Peter Jeppsson.
NYHET Publicerad:

Ensidigt perspektiv i Fokus om hamnkonflikten

KOMMENTAR Nyligen publicerade nyhetsmagasinet Fokus en artikel om hamnkonflikten i Göteborg. Tyvärr ger artikeln endast Hamnarbetarförbundets perspektiv och läsare som vill få en bättre förståelse för konflikten bör komplettera med andra källor, exempelvis medlarnas rapport, skriver Kjell Frykhammar, expert på arbetsgivar- och arbetsmarknadsfrågor.
NYHET Publicerad:

Framgångsrik modell med skavanker

ARBETSMARKNAD I morgon, lördagen den 17 mars, är det Kollektivavtalets dag. Fack och arbetsgivare är överens om att den svenska arbetsmarknadsmodellen och en hög anslutning till kollektivavtal är viktigt för arbetsmarknaden. Men vad behöver förändras? Företrädare för arbetsgivarsidan väger för- och nackdelar.
NYHET Publicerad:

Jeppsson: Läckt utredningsförslag löser inte hamnkonflikt

KONFLIKTREGLER Regeringen utreder strejkrätten på grund av den långvariga konflikten i Göteborgs containerhamn. Enligt ett läckt dokument som Ekot rapporterar om, och som Arbetsmarknadsnytt har tagit del av, så ska ett fackförbund som inte har kollektivavtal kunna fortsätta vidta stridsåtgärder i frågor som inte omfattas av kollektivavtal.
NYHET Publicerad:

Arbetsgivarna vann i domstol mot Hamnarbetarförbundet

HAMNKONFLIKTEN APM Terminals hade rätt när de drog in de fackliga förmånerna för ordföranden i Hamn4an. Det konstaterar Arbetsdomstolen. Nu ska Hamnarbetarförbundet betala arbetsgivarnas rättegångskostnader på 618 000 kronor.
NYHET Publicerad:

2017 mer bråkigt än strejksiffrorna visar

ARBETSMARKNAD Medlingsinstitutet hävdar att 2017 var ett unikt fredligt år på arbetsmarknaden, men det är inte helt sant. Det menar vice vd Peter Jeppsson, som förklarar att den viktigaste faktorn är varsel, inte antal strejkdagar. "Även om en strejk aldrig bryter ut är affären förlorad", säger han.
NYHET Publicerad:

Hamnarbetarförbundet varselvärsting

ARBETSMARKNAD Hamnarbetarförbundet stod för klart flest varsel om stridsåtgärder på svensk arbetsmarknad under åren 2011–2017, visar en ny rapport från Svenskt Näringsliv. "Konflikten i Göteborgs hamn är ett hot mot kollektivavtalsmodellen", säger Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

2017 – konfliktfyllt år trots få konfliktdagar

KONFLIKTREGLERNA Avtalsrörelseåret 2017 kom att präglas av många varsel om stridsåtgärder vid sidan av avtalsförhandlingarna. Hamnarbetarförbundet varslade frekvent, dels i konflikten i Göteborgs hamn, dels till stöd för utländska hamnarbetare. "Det är välkommet att förändringar av reglerna på detta område nu på allvar diskuteras", säger vice vd Peter Jeppsson.
NYHET Publicerad:

Almega drabbat av flest stridsåtgärder

ARBETSMARKNAD Almega är den arbetsgivarorganisation som drabbades av flest varsel i förbundsavtalstvister 2017. Stefan Koskinen, förbundsdirektör och arbetsgivarpolitiskt ansvarig inom Almega, menar att samtliga varsel handlade om att utmana det lönenormerande märket.
NYHET Publicerad:

Statssekreteraren: ”Hamnarbetarna har förstått att vi menar allvar”

ARBETSMARKNAD Statssekreterare Irene Wennemo är tydlig med att konflikten i Göteborgs hamn måste få ett slut. ”Det finns ju ingen annan än hamnarbetarna som tycker att den här situationen är lyckad”, sa hon vid ett seminarium.
NYHET Publicerad:

Weihe: Dags att sluta hymla om Hamnarbetarförbundet

HAMNKONFLIKTEN Det är dags att beskriva vad hamnkonflikten i Göteborg faktiskt handlar om, enligt Anders Weihe, vd för TEKO. Hamnarbetarförbundet har inga fackliga syften och vill inte teckna kollektivavtal utan vill alltid kunna gå i strejk i vilken fråga som helst, säger han till Arbetsmarknadsnytt.
NYHET Publicerad:

Ny universitetsstudie om hamnkonflikten

GRANSKNING Handelshögskolan vid Göteborgs universitet ska göra en opartisk studie av hamnkonfliktens effekter. Resultaten presenteras under 2019.
NYHET Publicerad:

Regeringen hänvisar till stridsåtgärdsutredningen

KONFLIKT Arbetsmarknadsminister Ylva Johansson håller med om att hamnkonflikten i Göteborg inte är ett isolerat problem till Västsverige, och att den hotar jobb och konkurrenskraft. Men när det gäller att få ny lagstiftning på plats hänvisar hon till den pågående stridsåtgärdsutredningen.
NYHET Publicerad:

Hamnarbetarförbundet varslar mest

KONFLIKT Hamnarbetarförbundet stod för flest varsel om stridsåtgärder på svensk arbetsmarknad under 2017, visar en kartläggning av Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Många konfliktvarsel under 2017

KONFLIKT Årets avtalsrörelse innebar många fackliga varsel om stridsåtgärder. Det vanligaste syftet var att driva igenom låglönesatsningar enligt LO:s insamlingsmodell, vilka skulle leda till högre löneökningar än inom den lönenormerande industrin. Ofta kom varslen i ett tidigt skede. "Våra tillåtande konfliktregler försämrar kvaliteten i förhandlingarna och i avtalsinnehållet", konstaterar Peter Jeppsson, vice vd på Svenskt Näringsliv.
NYHET Publicerad:

Byggnads döms betala skadestånd för olaglig blockad

DOM Tingsrätten dömer fackförbundet Byggnads att betala skadestånd till entreprenören Henrik Gustavsson efter att ha utsatt hans företag för en olaglig blockad.
NYHET Publicerad:

Konflikten i hamnen långt ifrån över

HAMNKONFLIKTEN Konflikten i containerterminalen i Göteborgs hamn är inte över. Trots att inga formella stridsåtgärder pågår är läget inte lugnt. Enligt Transportföretagens vd Mattias Dahl försvårar Hamnarbetarförbundet verksamheten i hamnen, skriver Arbetsmarknadsnytt.
NYHET Publicerad:

Allianspartierna vill förändra konfliktreglerna

KONFLIKTREGLER Inför en proportionalitetsprincip och begränsa möjligheten till sympatiåtgärder. Efter höstens partistämmor och motionsperiod står det klart att samtliga allianspartier förespråkar förändrade konfliktregler inför valåret 2018.