NYHET9 januari 2009

Så påverkar globaliseringen utbildningssystemet

I slutet av förra året presenterade Elisabet Nihlfors en underlagsrapport till Globaliseringsrådet om globaliseringens inverkan på skola och lärande. Vid ett välbesökt seminarium lade hon stor vikt vid globaliseringens mjukare effekter som värdet av, språk, kultur, mänskliga relationer och kommunikation.

Nihlfors konstaterade att globaliseringen har samma inverkan på skola och lärande som på övriga sektorer, ökad rörlighet, ökad konkurrens, värdet av kunskap blir större och antalet internationella jämförelser ökar.

Vi ser att kompetenskraven och konkurrensen ökar inom samtliga områden. Detta är en utveckling som ökar. För att svenska företag ska kunna öka andelen marknadsandelar och stärka sin konkurrenskraft krävs medarbetare med rätt kompetens och ett skolväsende i världsklass.

– En studie från EU-kommissionen 2006 visar att 20 procent av de svenska företagen tror att de förlorat exportaffärer på grund av bristande språkkunskaper och 12 procent när det gäller bristande kulturkompetens, säger Nihlfors.

Ökade resurser ingen garanti

Nihlfors konstaterar att det lokala handlingsutrymmet behöver öka. För att få en likvärdig utbildning, där alla elevers kompetens och talang utvecklas, krävs utöver attitydförändringar även rättigheter och skyldigheter för utbildningsanordnaren att organisera detta.

Det finns ett behov att ständigt analysera ramverket för att skapa de nödvändiga utvecklingsmöjligheterna, skapa frirum inom ramarna och tillåta alternativ. I rapporten påminner Nihlfors också om att ökade resurser inte alltid medför förbättrade pedagogiska resultat.

Utvärdering och uppföljning

Presentationen kommenterades av Metta Fjelkner, förbundsordförande på Lärarnas Riksförbund och Bertil Östberg, statssekreterare åt utbildningsminister Jan Björklund. Fjelkner konstaterade att problemen med skolan, obehöriga lärare och sjunkande kvalitet, startade i början av 90-talet med kommunaliseringen och friskolor. Lösningen för att komma tillrätta med problematiken är ökat statligt ansvar och kontroll, hävdade hon. Nihlfors menade istället att det finns en problematik i att driva skolfrågor centralt.

– Handlingsutrymmet för den nationella arenan tycks ha ökat, samtidigt som utrymmet för den lokala arenan minskat, när det gäller att formulera uppfattningar om problem och lösningar, tillägger Nihlfors.

Östberg påpekade att internationella jämförelser visar att svenska elevers kunskapsnivå har hamnat på efterkälken, framför allt är det matematikkunskaperna som brister. Östberg menade att lösningen framför allt ligger i utvärdering och uppföljning, nationella prov ska införs från årskurs tre och skolinspektionen får ökade resurser.

Utbildning
Skriven avJohan Olsson