NYHET4 november 2019

Flexibilitet viktigare än lön för unga

Inom tio år kommer millennials, de som är födda 1983–1994, att utgöra en fjärdedel av den tillgängliga arbetskraften. Men vilka är de och hur ser deras förväntningar ut på arbetsgivarna? Och varför värderas inte lönen lika högt längre? Det diskuterades på Lönebildningsdagen nyligen.

Millennials är mer benägna att ta ett jobb som tillåter flexibla arbetstider eller möjligheten att jobba hemifrån än att ta ett jobb med högre lön, enligt Peter Adielsson på konsultbolaget Willis Towers Watson.Foto: Karin Myrén

Millennials beskylls för att vara lata, bortskämda och mer intresserade av att rädda världen än av att tjäna pengar. Men de är samtidigt dagens och morgondagens medarbetare som sitter på ovärderlig kunskap som kan driva företagen framåt.

De som räknas till gruppen millennials är personer som är födda från 1983 till och med 1994, som nyss trätt in på arbetsmarknaden. Redan märks markanta skillnader hos dem jämfört med tidigare generationers inställning till arbete. Forskning visar att denna grupp är mer benägen att sätta faktorer som flexibilitet, frihet och möjlighet till personlig utveckling framför trygghet och högre lön.

Enligt Peter Adielsson, konsult på Willis Towers Watson, har millennials en mer idealistisk syn på vad arbete. För dem är det mer än ett sätt att kunna plocka ut en lön den 25:e varje månad.

Den förändrade synen på vad som gör en arbetsgivare attraktiv är något som svenska företag kan dra nytta av, konstaterar han.

– Svenska företag är generellt sett redan duktiga på att ta ett socialt ansvar. Det borde vi därför skryta mer om internationellt.

Samtidigt kan millenniegenerationen sätt att se på lönen förklaras av deras situation, menar han. Att lönen värderar lågt jämfört med exempelvis frihet och flexibilitet eftersom de utgår från att de ska få en hög grundlön. Samtidigt förväntar sig kvinnliga studenter en ingångslön på 33 500 kronor medan manliga studenter förväntar sig 37 500 kronor, konstaterar Peter Adielsson.

En balans mellan fritid och jobb är också något som millennials över hela världen värderar högt. De är mer benägna att ta ett jobb som tillåter flexibla arbetstider eller möjligheten att jobba hemifrån än att ta ett jobb med högre lön.

Det handlar mer om att kunna forma sitt arbete så att det passar med resten av livet och att normen inte längre är att arbeta mellan kl 9 och 17. Millennials har också en ny syn på vad hårt arbete är för något.

– Tidigare innebar hårt arbete att man arbetade mer – längre dagar helt enkelt. Men för millennials är det att använda den arbetstid man redan har mer effektivt, säger Peter Adielsson.

Det finns redan tecken på att millennials påverkar arbetsmarknaden. Amerikanska storföretag som Walmart och Apple har börjat diskutera att i högre grad prioritera sina anställda, istället för att bara lyssna till aktieägarna.

För företagen är det viktigt att ta reda på hur de ska attrahera millenniegenerationens kompetens för att fortsätta att utvecklas. Millennials är rastlösa och förväntar sig att få jobba i en global miljö, byta arbetsgivare ofta och kunna utvecklas i takt med den nya generationens förväntningar.

Enligt seminariedeltagarna är millennials styrkor deras stora digitala kompetens och globala perspektiv, och för att lyckas gäller det att kunna arbeta generationsöverskridande. På så vis kan den äldre generationen bidra med ledarskap, erfarenhet och insikter om branschen.

– Eftersom företag är så beroende av de som nu kommer in på arbetsmarknaden måste de jobba för att inkludera dem, avslutade moderatorn Malin Johansson, från Paues Åberg Communications.

LönebildningLönesättning
Skriven avLinn Ålund Thorgren
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist