NYHET20 juni 2016

Ny rapport om effekterna med låg lönespridning

Lönespridningen inom kvinnodominerade yrken i välfärdssektorn är mycket låg, visar Ledarnas senaste lönekarriärrapport. Det innebär små möjligheter till lönekarriär. Samtidigt visar rapporten att den låga lönespridningen hindrar chefer att rekrytera och behålla rätt kompetens.

I samband med att rapporten släpptes anordnades ett seminarium med paneldebatt. Rapporten visar att verksamhetsstyrning och rekrytering inom vård, skola och omsorg står inför mycket stora problem. Ett av dessa problem är för få sökande till yrken som barnmorska, biomedicinsk analytiker, förskollärare och undersköterska. Bristen förväntas bli som värst inom några år. Enligt Anna Thoursie, chefsekonom på Ledarna, finns problemet såväl i den privata som i den offentliga sektorn, och redan nästa år väntas bristen på arbetssökande i dessa yrken hålla tillbaka hela den totala sysselsättningen.

För att verksamheten ska fungera idag behöver man dessutom bli bättre på att behålla kompetens, där medianlönen och lönespridningen är viktiga faktorer. Enligt Ledarna är det inte enbart en möjlighet till lönekarriär som gör ett yrke mer attraktivt, utan även löneläge och arbetsvillkor.

Vid seminariet lyftes också behovet att utveckla den individuella lönesättningen fram. I vissa delar av välfärdssektorn har verksamhetschefer ansvarar för stora grupper av anställda. Då kan det vara svårt att se alla individer och ge en rättvis lön. Samtidigt kan en låg lönespridning vara problematiskt då olika individer presterar och bidrar till verksamheten i olika utsträckning. För att det ska fungera väl måste det finnas tydliga kriterier och transparens för vad som premieras, och dessa kriterier måste vara förankrade och accepterade av de anställda.

Efter presentationen av rapporten följde en paneldebatt mellan Eva Adler Liedström, generaldirektör på Arbetsgivarverket, Anne-Marie Fransson, förbundsdirektör på IT & telekomföretagen inom Almega och Annelie Söderberg, förhandlingschef på Vårdförbundet.

Panelen bekräftade bilden och hade en stark samsyn kring behovet att stödja och utbilda chefer för att bättre kunna hantera individuell lönesättning.

Att det finns en kompetensbrist även inom IT & Telekomsektorn konstaterade Anne-Marie Fransson. Men det har istället höjt lönenivån för de som har den bästa kompetensen. Samma utveckling borde ske inom vårdens område, istället för satsningar på de lägsta lönerna för de som är nya i jobbet.

LönebildningLönesättning
Skriven avRedaktionen