Värderingar lockar mer än lön

NYHET Publicerad

KOMPETENS För ett litet startupbolag är höga löner sällan ett möjligt sätt för att locka rätt kompetens. Genom att stå fast vid sina värderingar och låta medarbetarna påverka sitt eget arbete har Beteendelabbet lyckats så bra att vissa går ner i lön för att få jobba där.

Ida Lemoine, Beteendelabbet

"Min bild är att lönen inte alltid är det viktigaste för alla, utan att lön börjar ses mer som en hygienfaktor", säger Ida Lemoine vd på Beteendelabbet.

Foto: SÖREN ANDERSSON

– Det är ganska många som hör av sig och vill jobba hos oss. Men de söker sig inte hit för lönen utan för våra tydliga värderingar, säger Ida Lemoine, vd och medgrundare, Beteendelabbet.

Konsultföretaget som startade 2016 kallar sig för en beteendebyrå och hjälper stora företag och organisationer att metodiskt arbeta med hållbar beteendeförändring.

– Affärsidén är helt ny. Visionen är att vi förändrar världen genom att förändra beteenden, och vi är konsekventa med att göra det på ett hållbart sätt. Vi följer våra värderingar hårdnackat och lever som vi lär.

Hon förklarar att hållbarhet går före kommersiell vinst, och att företaget säger nej till uppdrag som inte går i linje med att skapa ett bättre välmående för individen och för klimatet. I uppdraget finns det ingen motsättning i att arbeta både med individen, affären och planeten, hävdar hon.

– Det är en huvudförklaring för de som söker sig till oss – ”vad spännande att få jobba för en aktör som vågar driva den här förändringen”. Uppenbarligen ligger vi i tiden med ett företag där folk kan jobba med frågor de brinner för.

I dagsläget jobbar sex personer på företaget men även om det växer varje år är planen att hålla byrån relativt liten. Blir verksamheten för stor är risken att andan går förlorad, enligt Ida Lemoine. Det ska vara en entreprenöriell kultur där det är ok att göra fel, och där medarbetarnas hälsa och personliga utveckling står i centrum.

– Många är trötta på att knega på i traditionella roller och jobba för mycket, och vill komma in på ett företag där de får chansen att förverkliga sin dröm och satsa på sin personliga utveckling.

Affärsmodellen är inte helt satt utan följer till stor del vad medarbetarna vill jobba med.

– Med kreativitet, innovation och glädje internt skapar vi förutsättningar för att de som kommer in i företaget får göra det de drömmer om. Vi är öppna för nya områden att skapa tjänster kring – det kan till och med generera affärsvinster.

Så länge verksamheten inte är större fungerar det, konstaterar hon, även om det naturligtvis finns vissa begränsningar.

– Vi har givna ramar men styrkan är att vi också kan vara flexibla – och att vi hela tiden värnar om att det vi gör ska gagna individen och den klimatmässiga utvecklingen.

Utöver en klassisk lönesättning i grunden involverar Beteendelabbet de anställda i viktiga beslut och på sikt är målet att som arbetar inom bolaget ska få chansen att partner. Går det bra för företaget ekonomiskt får medarbetarna också del av det. Genom att bygga en känsla av delaktighet skapas motivation för arbetet, inte bara för lönen, förklarar hon.

– Min bild är att lönen inte alltid är det viktigaste för alla, utan att lön börjar ses mer som en hygienfaktor. För de flesta är det viktigaste är att få jobba med sådant som de tror på. Jag tror att det är skönt för alla om inte normen är att allt handlar om lönen.

Just nu är arbetsmarknaden inne i en transformation där nya faktorer får allt större betydelse när det gäller vilka arbetsgivare som arbetstagare väljer och hur länge de stannar.

– Till exempel vill allt fler kunna jobba flexibelt i tid och rum, och topphierarkier där chefen alltid har rätt fungerar inte längre.

För Beteendelabbet handlar det om att utmana den traditionella modellen genom att ge anställda flexibilitet, låta dem arbeta med det de själva mår bra av och möjliggöra för individens personliga utveckling.

– Vi har inga slutna rum och maktstrukturer utan försöker att involvera medarbetare i beslutsprocesser och göra dem delaktiga. Affärsmodellen ska följa våra drömmar, säger Ida Lemoine.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

McDonalds: Inställningen avgör vem som får jobbet

MÅNGFALD Här jobbar svensk- och utlandsfödda sida vid sida. Alla pratar svenska och har en positiv attityd till jobbet. Det är framgångsreceptet när Eva Dunér, ägare av flera McDonaldsrestauranger, anställer ungdomar. 
NYHET Publicerad:

”Våga testa mångfald på riktigt”

HALLÅ DÄR Delal Apak, vd på rekryteringsföretaget Novare Peritos, med fokus på personer med neuropsykiatriska funktionsvariationer som exempelvis autism, adhd eller add. Hur ser deras arbetsmarknad ut?
NYHET Publicerad:

Så ska unga tjejer behålla sitt teknikintresse

JÄMSTÄLLDHET Unga tjejer följer äldre tjejer på sociala medier, där de delar med sig av vardagen på en teknisk utbildning. Teknikföretagens senaste grepp är ett försök att få fler tjejer att behålla sitt teknikintresse.
NYHET Publicerad:

Uppskattad jubilar fyller 10 år

KOMMENTAR Yrkeshögskolan fyller tio år. Värna skolans särart och låt den stå modell för fler utbildningsformer, skriver Mia Bernhardsen, utbildningspolitisk expert.
NYHET Publicerad:

Fyra svenska medaljer vid yrkes-VM

WEBB-TV Sverige kammade hem ett silver, tre brons och sex Medallion for Excellence vid yrkes-VM i ryska Kazan.
NYHET Publicerad:

Så behåller it-företaget kompetenta medarbetare

LÖNEBILDNING It-mästarens nya lönemodell innebär att företaget lägger krut på att utveckla medarbetare som bidrar extra mycket till verksamhetens framgångar. ”På så sätt kan vi ännu bättre se till att inte tappa dem”, säger hr-chefen Göran Lejerwik.
NYHET Publicerad:

”Intressant att få bredden på en och samma dag”

HALLÅ DÄR Greta Sundin, strategiskt ansvarig för löne- och förmånsfrågor samt hr-ekonomi inom utbildningskoncernen Academedia. I oktober är du för tredje gången med på Lönebildningsdagen som Svenskt Näringsliv ordnar. Vad är det som lockar?
NYHET Publicerad:

Med principen "en av tre" stärker Siemens mångfalden

MÅNGFALD Attityder, envishet och empatiska ledare är centrala faktorer i Siemens satsning på mångfald. Norden-vd:n Ulf Troedsson betonar att arbetet är långt ifrån klart men med några enkla konkreta grepp har företaget på senare år lyckats ta rejäla kliv framåt. 
NYHET Publicerad:

Rekryteringsroboten ger alla samma chans

KOMPETENS Roboten Tengai har inga känslor. Den ställer utmanande frågor under intervjun utan att tveka och rapporterar sedan exakt vad kandidaten svarat.
NYHET Publicerad:

Byggbolag lockar kvinnor för att hitta de bästa

HALLÅ DÄR Helena Söderberg, HR-direktör på byggföretaget JM. I höst drar ert lärlingsprogram för kvinnor igång för tredje året i rad. Vad ligger bakom det?
NYHET Publicerad:

Här har kompetensutveckling högsta prioritet

KOMPETENS Med eget universitet i USA kan företaget General Electric erbjuda möjligheter till kompetensutveckling för sina medarbetare. Christina Dahlgren, HR-chef vid det svenska dotterbolaget, berättar om en utbildningsverksamhet som ger gott om utrymme för medarbetarna att utveckla sig själva och företaget.
NYHET Publicerad:

Nya krav i AI-världen

KOMPETENS Digitalisering och artificiell intelligens ger inte färre jobb utan nya typer av jobb som ställer högre krav på kognitiv förmåga. Det gör att fler måste bli bättre på att anpassa sig och lära nytt under arbetslivet, menar Joakim Wernberg på Entreprenörsforum.
NYHET Publicerad:

”Teknisk kompetens måste in i alla utbildningar”

KOMPETENS Vilka kunskaper och förmågor behövs i framtiden? Hur utbildar man till jobb som inte ens finns än? Måste alla ha teknisk kompetens? Det diskuterades under ett seminarium i Almedalen.
NYHET Publicerad:

Så täpper Volvo till kunskapsluckan

UTBILDNING Biltillverkaren krokar arm med den akademiska världen, andra industrier och fordonsföretag för att vässa medarbetarnas kompetens. ”För oss ger investeringar i kompetensutveckling konkurrenskraft”, säger Camilla Antonsson, HR chef.
NYHET Publicerad:

Sverige tappar experter på ai till USA och Kina

AI Att utvecklingen inom artificiell intelligens inte har tagit fart i Sverige beror på att det saknas fokus på konkreta tillämpningar hos de som faktiskt ska använda tekniken, enligt Christian Guttmann, AI-chef och forskare. Därför tappar Sverige AI-experter till Kina och USA där de får jobba i framkant.
NYHET Publicerad:

Telekomjätte lockar ingenjörer med trendig lönemodell

LÖNEBILDNING Från lokal till global lönebildning för 100 000 anställda spridda över hela världen. För fem år sedan lade telekomjätten Ericsson om hela sin löneprocess för att öka attraktiviteten, enligt Sverker Walldal på Ericsson.
NYHET Publicerad:

Nationalekonomer vill se förändrade kollektivavtal

HALLÅ DÄR Lars Calmfors, nationalekonom och medförfattare till en ny bok, Kollektivavtal och lönebildning i en ny tid. Vad handlar den om?
NYHET Publicerad:

Höstens lönebildningsdag löser hr-utmaningar

I PRAKTIKEN Den 9 oktober är det för femte året i rad dags för Lönebildningsdagen i Stockholm. Konferensens rubrik är Bang for the buck – 5 utmaningar och 6,5 lösningar, och den här gången får hr-rollen extra uppmärksamhet.
NYHET Publicerad:

”Mångfald sitter i detaljerna”

STRATEGI Cheferna är centrala i vårdföretaget Humanas arbete med att öka mångfalden och få in fler män. De måste tänka mångfald i alla situationer för att det verkligen ska genomsyra organisationen, enligt hr-direktören Anna Giertz Skablova.
NYHET Publicerad:

5 000 kvinnor utsågs förra året till chefer

RAPPORT Förra året tog nästan 5 000 kvinnor steget till en chefsposition i näringslivet. Det visar den senaste rapporten Fakta om löner och arbetstider. För första gången är andelen kvinnor som är chefer lika hög som andelen kvinnor totalt.