Värderingar lockar mer än lön

NYHET Publicerad

KOMPETENS För ett litet startupbolag är höga löner sällan ett möjligt sätt för att locka rätt kompetens. Genom att stå fast vid sina värderingar och låta medarbetarna påverka sitt eget arbete har Beteendelabbet lyckats så bra att vissa går ner i lön för att få jobba där.

Ida Lemoine, Beteendelabbet

"Min bild är att lönen inte alltid är det viktigaste för alla, utan att lön börjar ses mer som en hygienfaktor", säger Ida Lemoine vd på Beteendelabbet.

Foto: SÖREN ANDERSSON

– Det är ganska många som hör av sig och vill jobba hos oss. Men de söker sig inte hit för lönen utan för våra tydliga värderingar, säger Ida Lemoine, vd och medgrundare, Beteendelabbet.

Konsultföretaget som startade 2016 kallar sig för en beteendebyrå och hjälper stora företag och organisationer att metodiskt arbeta med hållbar beteendeförändring.

– Affärsidén är helt ny. Visionen är att vi förändrar världen genom att förändra beteenden, och vi är konsekventa med att göra det på ett hållbart sätt. Vi följer våra värderingar hårdnackat och lever som vi lär.

Hon förklarar att hållbarhet går före kommersiell vinst, och att företaget säger nej till uppdrag som inte går i linje med att skapa ett bättre välmående för individen och för klimatet. I uppdraget finns det ingen motsättning i att arbeta både med individen, affären och planeten, hävdar hon.

– Det är en huvudförklaring för de som söker sig till oss – ”vad spännande att få jobba för en aktör som vågar driva den här förändringen”. Uppenbarligen ligger vi i tiden med ett företag där folk kan jobba med frågor de brinner för.

I dagsläget jobbar sex personer på företaget men även om det växer varje år är planen att hålla byrån relativt liten. Blir verksamheten för stor är risken att andan går förlorad, enligt Ida Lemoine. Det ska vara en entreprenöriell kultur där det är ok att göra fel, och där medarbetarnas hälsa och personliga utveckling står i centrum.

– Många är trötta på att knega på i traditionella roller och jobba för mycket, och vill komma in på ett företag där de får chansen att förverkliga sin dröm och satsa på sin personliga utveckling.

Affärsmodellen är inte helt satt utan följer till stor del vad medarbetarna vill jobba med.

– Med kreativitet, innovation och glädje internt skapar vi förutsättningar för att de som kommer in i företaget får göra det de drömmer om. Vi är öppna för nya områden att skapa tjänster kring – det kan till och med generera affärsvinster.

Så länge verksamheten inte är större fungerar det, konstaterar hon, även om det naturligtvis finns vissa begränsningar.

– Vi har givna ramar men styrkan är att vi också kan vara flexibla – och att vi hela tiden värnar om att det vi gör ska gagna individen och den klimatmässiga utvecklingen.

Utöver en klassisk lönesättning i grunden involverar Beteendelabbet de anställda i viktiga beslut och på sikt är målet att som arbetar inom bolaget ska få chansen att partner. Går det bra för företaget ekonomiskt får medarbetarna också del av det. Genom att bygga en känsla av delaktighet skapas motivation för arbetet, inte bara för lönen, förklarar hon.

– Min bild är att lönen inte alltid är det viktigaste för alla, utan att lön börjar ses mer som en hygienfaktor. För de flesta är det viktigaste är att få jobba med sådant som de tror på. Jag tror att det är skönt för alla om inte normen är att allt handlar om lönen.

Just nu är arbetsmarknaden inne i en transformation där nya faktorer får allt större betydelse när det gäller vilka arbetsgivare som arbetstagare väljer och hur länge de stannar.

– Till exempel vill allt fler kunna jobba flexibelt i tid och rum, och topphierarkier där chefen alltid har rätt fungerar inte längre.

För Beteendelabbet handlar det om att utmana den traditionella modellen genom att ge anställda flexibilitet, låta dem arbeta med det de själva mår bra av och möjliggöra för individens personliga utveckling.

– Vi har inga slutna rum och maktstrukturer utan försöker att involvera medarbetare i beslutsprocesser och göra dem delaktiga. Affärsmodellen ska följa våra drömmar, säger Ida Lemoine.

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

”Motivation kan inte köpas för pengar”

HALLÅ DÄR Johan Thesslin som skrivit boken Lön och motivation: chefens handbok för att belöna och utveckla medarbetare, tillsammans med AnnCharlotte Bretan. Varför skrev ni den?
NYHET Publicerad:

Vägledande avtal dras med utmaningar

STRATEGI Ledaravtalet var först ut med företagsnära lönebildning år 1992. Många kollektivavtal har följt efter, men det finns också utmaningar, enligt Ledarnas förhandlingschef Helena Hedlund.
NYHET Publicerad:

Så får IBM rättvisare löner

LÖNESÄTTNING När it-jätten IBM införde en ny lönemodell lyfte det medarbetarnas engagemang. Genom att chef och medarbetare på egen hand tar större ansvar för återkoppling och bedömning blir lönesättningen dessutom rättvisare, enligt Simona Scaravella, hr-chef på IBM Sverige.
NYHET Publicerad:

Digitalisering inleder seminarieserie om framtidens arbetsmarknad

TIPS Den 11 juni är det dags för det första seminariet som arrangeras av Svenskt Näringslivs projekt Framtidens arbetsmarknad, FrAM. I fokus är digitaliseringen och den konkurrenskraft som finns i teknikutvecklingen.
NYHET Publicerad:

Varannan vakant it-tjänst finns i Stockholm

ARBETSKRAFT Kompetensbristen kostar Sverige 34 miljarder kronor varje år, enligt Stockholms handelskammare, och den slår olika hårt i olika branscher och regioner. Bland annat finns mer än hälften av alla it-vakanser i Stockholm, vilket hindrar företag från att växa.
NYHET Publicerad:

Vardagslärandet höjer kompetensen

KOMPETENS I en bransch med bristyrken värnar Caverion Sverige mycket om sina medarbetare. Att se var och en som individer med olika ambitioner och mål är viktigt för att kompetensutvecklingen ska fungera, menar Annelie Gustavsson, Head of Talent Management.
NYHET Publicerad:

Nyanlända lyfte arbetsmoralen på Bröderna Jansson

INTEGRATION Efter några veckors praktik erbjöd Bröderna Jansson-Nissavarvet två nyanlända svetsare från Syrien anställning. Det är ett lyft för kulturen och arbetsmoralen, enligt vd:n Christin Jansson.
NYHET Publicerad:

Rekordmånga kvinnor söker byggutbildning

HALLÅ DÄR Elin Kebert, expert kompetensförsörjning på Sveriges Byggindustrier. De senaste två åren har allt fler kvinnor sökt till yrkeshögskolans utbildningar inom samhällsbyggnad och byggteknik. Hur kommer det sig?
NYHET Publicerad:

Här väger värderingar lika tungt som kompetens

MÅNGFALD Värderingar är lika viktigt som kompetens när fastighetsbolaget Atrium Ljungberg rekryterar. Det har lett till att företagets anställda har många olika bakgrunder och att mångfald händer mer eller mindre av sig självt, berättar vd:n Annica Ånäs.
NYHET Publicerad:

Så utbildar Tieto i inkluderande ledarskap

UTVECKLING Kompetensbristen gör det viktigare än någonsin att vara attraktiv som arbetsgivare inom it och teknik. Därför utbildar nu Tieto alla sina chefer i inkluderande ledarskap.
NYHET Publicerad:

Här tar medarbetarna fram lönemodellen

LÖNEBILDNING På Gnosjö Automatsvarvning tog medarbetarna fram den nya bedömningsmodellen som ligger till grund för lönesättningen. Nu är det tydligare för alla hur de kan påverka sin lön och karriärutveckling, enligt vd:n Linda Fransson.
NYHET Publicerad:

Lönesättning som förändrar beteenden

STRATEGI För Epiroc i Kalmar var det en fullträff att koppla lönekriterierna rakt av till den värdegrund som företaget tagit fram. ”Löneprocessen driver precis det vi vill driva – förbättrade beteenden”, säger vd:n Jenny Heimersson.
NYHET Publicerad:

Därför fungerar sifferlöst så bra i energibranschen

HALLÅ DÄR Nikta Nabavi, ansvarig för Unionens kollektivavtal inom energibranschen. Varför fungerar sifferlösa avtal så bra inom det området?
NYHET Publicerad:

Litet familjeföretag sätter kompetensen i centrum

KOMPETENS Att utbilda personalen är självklart för familjeföretaget Gustafssons rör. Målet är välutbildade medarbetare som är trygga i sina yrkesroller. Utmaningen är att hitta lokala utbildningsmöjligheter.
NYHET Publicerad:

Egen akademi höjer kompetensen på hotellkedjan

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Hotellbranschen är på framåtmarsch, vilket innebär både möjligheter och utmaningar. För Scandic Hotels innebär det ständigt växande antalet medarbetare att kompetensutvecklingen är helt avgörande i företagets verksamhet.
NYHET Publicerad:

It-chefer går i spetsen för en jämställd arbetsplats

STRATEGI Det räcker inte med ett ledarskapsprogram för kvinnor för att göra arbetsplatsen mer jämställd. För att få effekt behövs en kulturförändring där koncernledningen är med på noterna. Det menar Helena Tronner, som lett jämställdhetsrevolutionen på it-konsultbolaget Knowit.
NYHET Publicerad:

Kings kvinnliga nätverk bjuder in alla anställda - oavsett kön

HALLÅ DÄR Andrea Backström, utvecklingschef på spelbolaget King med 11 spelstudior och kontor i Europa och USA. Hur gick det till när du var med och startade ert första kvinnliga nätverk?
NYHET Publicerad:

Skogsbranschen tar fart med fler kvinnor som ägare

AFFÄRER Idag är fyra av tio skogsägare kvinnor och de är betydligt mer aktiva än sina manliga kollegor. Branschen som historiskt varit extremt mansdominerad har fått ett lyft med ökad jämställdhet.
NYHET Publicerad:

Tjejers teknikintresse tas till vara i unga år

UTBILDNING Att tjejer väljer bort mansdominerade utbildningar beror ofta på att de inte tror att de ska klara av det. Trots att de har högre betyg än killar. Redan i 12–15 årsåldern börjar de tänka bort det som är manligt kodat, visar forskningen.
NYHET Publicerad:

”Vi måste hålla i taktpinnen själva”

KOMPETENS Småländska familjeföretaget Ewes är numera en arbetsplats där kontinuerligt lärande och utveckling är självklart. ”Det är så vi förblir konkurrenskraftiga”, säger vd:n Anton Svensson.