Trygghetsfonden TSL lanserar en ny verksamhetsmodell under hösten. För arbetsgivaren innebär förändringen bland annat att man inte längre behöver ligga ute med pengar under omställningsarbetet.
1 november börjar Trygghetsfonden, TSL, att arbeta enligt en ny verksamhetsmodell. Syftet är att effektivisera arbetet och erbjuda utökade utbildningsinsatser, kartläggning och bedömning, så att den som är uppsagd får ett nytt jobb snabbare.
Caroline Söder, vd för Trygghetsfonden TSL:
– Inom ramen för befintliga medel ökar resurserna till utbildning och validering med 20 procent. Effektivare upphandling av omställningsföretag, nya arbetsprocesser och digital utveckling minskar transaktionskostnaderna, säger hon.
Bland annat är 33 omställningsleverantörer och ett 50-tal kortare branschutbildningar kvalitetssäkrade. TSL har också byggt upp en regionorganisation med sex regioner för att vara närmare den som blivit uppsagd och är i behov av omställning.
För arbetsgivaren innebär förändringen att man inte längre behöver ligga ute med pengar under omställningsarbetet. TSL faktureras direkt av de företag som anlitas för att till exempel coacha uppsagda personer.
– En mer långsiktig effekt är att de utökade utbildnings- och valideringsinsatserna medföra att tillgången på rätt kompetens ökar, tillägger Caroline Söder.
Så här ser processen ut:
Trygghetsfonden TSL är en omställningsförsäkring skapad av Svenskt Näringsliv och LO. Arbetsgivare med kollektivavtal har en omställningsförsäkring. Den underlättar för medarbetare, som är uppsagda på grund av arbetsbrist, att hitta ett nytt jobb. Omställningsförsäkringen omfattar 900 000 medarbetare i 1 000 företag.