NYHET20 oktober 2016

Subventioner sätter käppar i hjulet för framtidens el

Det finns goda möjligheter att utveckla dagens el-marknadsmodell så att den även i framtiden kan leverera för energipolitikens huvudmål. Två möjliga vägval finns; att stärka de marknadsmekanismer som dagens marknadsmodell bygger på, eller att ta ytterligare steg mot mer reglering. Det framkom på ett seminarium om framtidens vägval för elmarknaden.

Per Klevnäs, Copenhagen Economics.

Per Klevnäs, Copenhagen Economics, inledde med att presentera den nya rapporten Electricity Market Design for a Reliable Swedish Power System. Rapporten, som finansierats av bland andra Svenskt Näringsliv, pekar på att det fortfarande finns goda möjligheter att utveckla dagens marknadsmodell så att den även i framtiden kan leverera på energipolitikens tre huvudmål. Han konstaterade att den diskussion som just nu pågår egentligen inte handlar så mycket om marknadens design:

– Det är snarare andra tillfälliga utmaningar som har lett till att den här diskussionen blivit aktuell. Till exempel de låga elpriserna som riskerar leda till uteblivna investeringar.

Per Klevnäs pekade på att det finns två möjliga vägval framåt; att stärka de marknadsmekanismer som dagens marknadsmodell bygger på, eller att ta ytterligare steg mot mer reglering, exempelvis genom införande av kapacitetsmekanismer. Mycket talar för att det första alternativet är att föredra.

– Höga kostnader var en stor anledning till att marknaden en gång avreglerades. Om vi rör oss i en riktning där vi börjar återreglera marknaden måste vi ha det i åtanke, varnade han.

Flera aktörer fick möjligheten att kommentera rapporten. Överlag rådde samsyn kring både problemen och vägen framåt, även om det fanns vissa nyansskillnader.

Nord Pools VD Mikael Lundin var tydlig med att han egentligen inte ser att det är marknadsdesignen som är problemet.

– Det här handlar i grunden om ett företagsekonomiskt problem för kraftproducenterna, som projiceras på elmarknaden.

Johan Svenningsson, VD på Uniper Sverige, konstaterade att det framförallt är subventioner som skapar problem.

– Är energy-onlymarknaden död? Svaret är nej, den har levererat hittills. Men problemet nu är att vi har dumpat priserna genom politiska ambitioner och subventioner och det måste hanteras, sa han och pekade på att annat än bara energi kan behöva prissättas i framtiden.

Han fick delvis medhåll från professor Runar Brännlund, som konstaterade att snedvridande subventioner måste tas bort om dagens marknad ska ges en ärlig chans.

Svenska Kraftnäts Ulla Sandborgh framhävde att vi måste utvärdera vad vi egentligen förväntar oss av elsystemet.

– Vi behöver analysera vilka krav som ska ställas på leveranssäkerheten, och vad vi är beredda att betala för det, sa hon.

Jens Lundgren från Energimarknadsinspektionen kontrade med att vara tveksam till huruvida ett särskilt mål för leveranssäkerhet behövs.

Tomas Hirsch från SSAB fick sista ordet och passade på att påpeka vikten av konkurrenskraftiga priser för industrin.

– Vår konkurrenskraft står och faller med vår totalkostnad för energi, och det måste fortsatt beaktas i energipolitiken.

Moderator Maria Sunér Fleming sammanfattade diskussionen med att det står klart att energy-onlymarknaden inte är död. Snarare finns goda möjligheter att successivt vidareutveckla dagens marknadsmodell, och på så sätt få en mer välfungerande marknad. Dock kan det politiska beslutet att fortsätta subventionera förnybar energi sätta käppar i hjulet.

Miljö och hållbar tillväxtEnergi och klimat
Skriven avLinda Flink
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist