NYHET24 mars 2017

Bättre resultat när utbildning upphandlas som funktion

Utbildningsföretaget Lexicon vill se fler funktionsupphandlingar. ”Med ett funktionstänk i upphandlingen har leverantören större möjlighet att leverera det som beställaren efterfrågar och åstadkomma ett bättre resultat”, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

Företaget Lexicon levererar utbildningar till privata verksamheter och offentlig sektor. Företaget upplever en stor skillnad mellan privata och offentliga kunders benägenhet att genomföra funktionsupphandlingar och önskar att fler offentliga aktörer skulle upphandla funktioner.

Vid funktionsupphandlingar utgår leverantören från kundens behov och det är leverantörens ansvar att presentera en lösning som uppnår kundens utmaning och skapar resultat. I ”vanliga” upphandlingar, där kunden ger exakta beskrivningar av vad den vill köpa, är det upphandlarens ansvar att se till att specifikationerna är så noggrant och tydligt formulerade att leverantörerna kan lämna anbud som ska uppfylla det efterfrågade resultatet. Många leverantörer vittnar om att resultatet blir bättre vid funktionsupphandlingar.

– Generellt sett är det vanligare att de privata företagen ställer funktionskrav i sina upphandlingar. Det kan exempelvis vara att de vill att deras personal ska bli mindre stressad eller uppleva IT-systemen som mindre betungande. Vårt uppdrag är ofta att ge mer kunskap till personalen så att de får mod att använda fler funktioner i systemen, funktioner som underlättar deras dagliga arbete, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

Efterfrågar mer dialog
De offentliga kunderna väljer ofta att själva formulera kraven i upphandlingarna istället för att prata med leverantörerna i branschen och få hjälp att anpassa utbildningarna efter kundens specifika behov.

– Vid offentliga upphandlingar är det vanligt att upphandlarna sätter sig själva i en specialistroll där de formulerar kraven utan att ta hjälp av oss som dagligen arbetar med utbildningar. Det har även hänt att de kopierat texter från vår och andra utbildningsföretags hemsidor och sedan klistrat in texterna i förfrågningsunderlagen för att beskriva vad utbildningarna ska innehålla. Det är inte optimalt, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

De privata kunderna upphandlar ofta en behovsanalys där två eller fler leverantörer får träffa kunden och sedan ge förslag på utbildningsupplägg som de tycker bäst levererar den effekt och det resultat som kunden är ute efter. Kunden brukar därefter välja ett av uppläggen och sedan låta flera företag lämna anbud som baseras på det utvalda upplägget.

– Vi skulle önska att fler offentliga kunder tog hjälp av kompetensen och erfarenheten som finns i branschen när de arbetar med sina upphandlingar. Det skulle ge mer kvalitativa utbildningar, bättre resultat och mer valuta för pengarna, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

Utbildar åt Arbetsförmedlingen
Men det finns positiva exempel på funktionsupphandlingar från offentliga sektor. Stefan Kihlgård berättar om en upphandling med funktionskrav som genomförts av Arbetsförmedlingen. Myndigheten upphandlade två IT-utbildningar med kravet att personerna som gick utbildningarna skulle bli anställningsbara. Tack vare att upphandlingen byggde på funktion och gav leverantörerna frihet att själva utforma utbildningarna och upplägget så valde Lexicon att lämna anbud. De hade inte lämnat anbud om det hade varit en ”vanlig” upphandling, eftersom då hade anbuden endast utvärderats efter pris.

Lexicon är ett av företagen som vann upphandlingen. I den första utbildningskullen som företaget tog emot avslutade 13 personer utbildningen varav 12 stycken blev anställningsbara.

– Arbetsförmedlingens upphandling visar tydligt fördelarna med funktionsupphandlingar och vad som kan uppnås när upphandlarna låter aktörerna i branschen vara experter och utforma utbildningarna. Vi önskar att fler upphandlare ser fördelarna med funktionsupphandlingar och börjar upphandla funktioner istället för fasta lösningar, säger Stefan Kihlgård, verksamhetsansvarig för Lexicon i Örebro.

Offentlig upphandlingUpphandlingfunktionsupphandling
Skriven avIda Fredriksson
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist