NYHET9 juni 2017

Inget utrymme för bättring med snäva lastbilsregler

Transportbranschens kör- och vilotider är så hårt hållna att man riskerar att få näringsförbud vid småfel. En missad paus på en minut kostar 500 kronor i böter. ”Det är inte bara lätt att göra fel, det är även svårt att göra rätt”, säger Fredrik Fagerström, vd för transportföretaget Godsservice.

Fredrik Fagerström riktar kritik mot Trafikverkets agerande.

Fusk och svartarbete i branschen har skapat de regleringar som gäller för kör- och vilotider. Grundtanken är god, men Sverige har krånglat till det i onödan. Det menar Fredrik Fagerström, vd för transportföretaget Godsservice.

– Lagstiftningen i Sverige är för hård, speciellt jämfört med andra länder som Danmark. Man tror att man gör rätt, men ändå blir det fel. Branschen vet inte hur man ska göra för att göra rätt i alla lägen, säger han.

Tider och regler kontrolleras av färdskrivaren, i vilken chauffören stoppar i sitt personliga kort innan avfärd. Det är en känslig apparatur, som känner av om bilen bara rullar någon meter för att släppa fram ett annat fordon. Sitter inte kortet i då, så är det körning utan kort, vilket klassas som en mycket allvarlig överträdelse.

Ett annat exempel är när föraren överskrider körtiden med en minut, innan pengarna börjar rinna iväg. Transportstyrelsens kontroller omöjliggör utrymme för fel på grund av den mänskliga faktorn, menar Fredrik Fagerström.

– Missar chauffören sin rast med tre minuter så kostar det pengar direkt. En bilkö kan komma att bli väldigt dyr. En flexibilitet är något vi behöver, som i Danmark. Där har man ”råd” med en avvikelse i tiden på fem procent.

Nu har Fredrik Fagerströms företag Godsservice varslats om sanktionsavgifter. Det tar dock sex-tolv månader innan företaget får veta vad de ska betala och varför.

Det finns en maxgräns för hur stor sanktionsavgift man får ta ut. Den är på 200 000 kronor och förslag finns på en ändring till 800 000 kronor. Det innebär att Transportstyrelsen får in omkring 47, 2 miljoner kronor per år, istället för tidigare 31,2 miljoner i sanktionsavgifter.

Fredrik Fagerström misstänker att felen i hans fall beror på sådant han redan vet. En medarbetare glömmer bort att fylla i startland i färdskrivaren, trots att färden bara går inom Sverige. En chaufför glömmer att plocka ut kortet på kvällen, då tror maskineriet att körningen har pågått hela natten.

Fredrik Fagerström riktar kritik mot stelbentheten i systemet.

– Vem som helst inser, att det inte handlar om medvetet fusk utan om klantigheter och den mänskliga faktorn. Medvetet fusk är att inte ta ut någon rast alls, inte att göra det fem minuter för sent. Det måste gå att tolka handhavandefel på något annat sätt.

Ett stort problem är att kontrollerna inte innebär att man kan bättra sig. Kontrollerna syftar bakåt, till vad som har gjorts, så det går inte att rätta till fel. Fredrik Fagerström drar paralleller till andra myndighetskontroller.

– När Arbetsmiljöverket kommer så får man tid på sig att rätta till eventuella fel innan nästa kontroll. Transportstyrelsen slår tiill direkt, utan möjligheten att korrigera.

Lars Andersson är expert på regelverket, som före detta ombudsman på Biltrafikens Arbetsgivarförbund, och numera konsult åt Transportföretagen. Han instämmer i Fredrik Fagerströms kritik mot regelverkets byråkrati.

– Absurt krångligt. Det är min personliga mening. Jag vet att det är en ärlig mening med regelverket, men de som har gjort det har för lite insikt i hur verkligheten ser ut, säger han.

Fredrik Fagerström hoppas på ändring i regelverket.

– Man tror man gör rätt, men icke. Och då är det för sent att bättra sig. Hänsyn måste tas till den mänskliga faktorn. Det görs i andra länder, varför inte i Sverige?

Infrastruktur
Skriven avLouise Wachtmeister
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist