NYHET5 maj 2017

Så lockar hon unga till "tråk-stämplade" branschen

En vetenskapskvinna i kemins tjänst. Så beskriver Louise Fornander sig själv. Att öka ungas nyfikenhet för kemi är en av hennes hjärtefrågor. ”Det behövs fler förebilder än de av kemister i vita rockar, så att ungdomarna ser alla de möjligheter som finns till ett spännande arbetsliv”, säger hon.

Med en doktorstitel i fysikalisk kemi i ryggsäcken lämnade Louise Fornander akademien i december 2015. Hon tackade till och med nej till en tjänst på anrika Stanford University i San Fransisco för att istället ägna sig åt vetenskapskommunikation i naturvetenskapliga ämnen.

– Jag har alltid tyckt om att förklara och berätta. Är det roligt att lyssna så blir saker och ting oftast enklare att förstå. Jag drivs helt enkelt av att göra svåra saker begripliga, säger Louise Fornander.

Drivet att förklara har placerat henne på kartan som en riktig inspiratör inom ämnet kemi. På sin Facebook-sida ”Min kemi” berättar hon, med en stor dos energi och finurlighet, varje vecka om olika kemikalier. Till exempel om hur ämnet Urumin som finns i grodslem dödar influensavirus eller varför Histamin gör att vissa människor blir allergiska om våren.

Även om hon vill nå både ung och gammal så är det barn i skolåldern som fått stå i centrum den senaste tiden. De filmer hon var med och tog fram under Kemins år 2011 visas fortfarande flitigt på Youtube. Hon har även varit programledare SVT:s ungdomsserie Extrema ögonblick, samt Gone Camping som just nu visas på kanal 8.

Sedan i oktober förra året titulerar hon sig kemikalieexpert för Kemiindustrins bransch- och arbetsgivarorganisation, IKEM.

– Ett riktigt drömjobb för mig. I mitt arbete ska jag bland annat synliggöra hur kemi och kemikalier kan bidra till ett hållbart samhälle, och hur vi kan få till en säker kemikalieanvändning för gemene man. Vad man behöver använda med försiktighet eller inte alls, och vad som är helt ofarligt, säger hon.

Att lyfta intresset för kemi ute i skolorna är en viktig del av uppdraget. Förutom att ansvara för den nationella inspirationsdagen Kemins Dag, är hon mitt uppe i ett projekt med att producera åtta filmer för högstadieelever. Tanken är att filmerna ska fungera som en inspirationskälla för lärarna i deras undervisning. Manuset anpassas till läroplanen och lärare har, via enkäter, fått lista vad de vill ha hjälp med i sin undervisning.

– De allra flesta frågar efter material för att förklara grundläggande kunskaper som till exempel vad en kemisk bindning är eller hur elektrokemi fungerar. Det gäller att hitta intressanta infallsvinklar för att förklara svåra processer. Varför rostar inte broar som står i saltvatten? Det är ett exempel på en bra ingång till att synliggöra rätt invecklade processer på ett enkelt sätt.

Filmerna producerade hon och IKEM tillsammans med organisationen Molecular Frontiers och filmbolaget Untamed Science.

Det är på högstadiet och gymnasiet som, Louise Fornander, ser att det är viktigast med inspirerande insatser både till elever och lärare.

– Fram till elva års ålder tycker de allra flesta barn att kemi är både roligt, nytt och spännande. Sen händer något när de blir äldre och i samma veva blir kemin i skolan mer teoretisk. Eleverna måste få med sig grundläggande kunskaper, som till exempel det periodiska systemet, för att kunna gå vidare kunskapsmässigt.

– Kan man synliggöra för eleverna vad kemin gör i deras vardagliga liv har man kommit en bra bit på vägen.

Hon påpekar att det behövs fler kemister som kan stå som förebilder för unga när de väljer vilket yrke de ska satsa på.

– Vi dras tyvärr fortfarande med bilden av kemisten in den vita rocken. När det idag finns så otroligt många intressanta yrken inom kemi – ta bara det här med att arbeta för att få ett hållbarare samhälle. Här är kemi grunden i det arbetet, och det finns otroligt många intressanta jobb.

Hennes eget tips för att göra undervisningen i Kemi mer konkret och inspirerande är att ta utgångspunkt i sådant som man själv tycker är roligt.

– Lärare är tyvärr väldigt uppbundna kring läroplanen idag. Men jag tror på att i alla fall ibland göra små avsteg för att lyfta ämnen man själv tycker är roliga och intressanta. Det egna engagemanget lyser igenom till eleverna.

– Introducera experiment och knyt det till barnens vardag – då är man på rätt väg.

UtbildningKompetensförsörjning
Skriven avPernilla Holmlund
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist