NYHET17 februari 2017

"Ungdomar kan ge företagen många idéer"

Branschdagen på Realgymnasiet i Gävle blev en succé. Under dagen knöts mängder av kontakter mellan elever och representanter för utbildningar och företag. Bland annat resulterade det i att ett av företagen på plats troligen gör verklighet av en idé från ungdomarna.

Över 100 elever på Realgymnasiets teknik-, estet-media- och it-utbildningar deltog under branschdagen som skolan arrangerade för första gången i början av februari. Företrädare från ett tiotal företag och eftergymnasiala utbildningar var på plats för att gästföreläsa och träffa elever.

– Eleverna var otroligt nöjda med branschdagen i sina utvärderingar, och det var även företagen. Merparten av dem vill vara med igen, säger Martin Roos, programansvarig och biträdande rektor på Realgymnasiet.

Under dagen bjöds det på gästföreläsningar från bland annat spelutvecklingsföretaget King, Högskolan i Gävle, och spelinriktade yrkeshögskolan Playgroundsquad.

Riktiga uppdrag

Eleverna på teknik- och på estet-mediaprogrammen fick även ta sig an ett riktigt innovationsuppdrag. Bakom det stod företaget Future Position X som jobbar med utveckling inom innovativ geohälsa, tjänster som använder digitala data för att främja hälsan. Uppgiften var att på något sätt använda geografiska informationssystem för att få fler att motionera, och eleverna fick två timmar på sig att tänka ut ett koncept.

Vann gjorde en tillämpning som använder augmented reality, förstärkt verklighet. Tekniken går ut på att kombinera människans sinnesintryck med datorgenererade intryck i realtid med hjälp av interaktiva glasögon eller liknande.

Eleverna presenterade en idé där den som till exempel är ute på en löptur, får extra information längs med vägen, eller kan delta i ett spel som går ut på att samla på figurer som dyker upp.

– Future Position X ska träffa eleverna igen och på allvar undersöka möjligheten att realisera tillämpningen som en riktig tjänst. Troligen blir den verklighet.

Återkommande dag

Realgymnasiet planerar att branschdagen ska återkomma minst en gång per år. Eleverna utvecklas enormt av att få träffa företag och skaffa egna nätverk, enligt Martin Roos.

– Det ger en motivationsboost att få göra något som är på riktigt och vara där det händer – här och nu.

För de olika lärosätena är branschdagen ett tillfälle att visa upp sig för potentiella studenter, och företagen ser det som en väg att locka fler till sin bransch och hitta framtida arbetskraft.

– För företagen är det fantastiskt att få chansen att träffa ett hundratal ungdomar på en och samma dag. Det ger dem massor av idéer till kommande innovationer.

Realgymnasiet jobbar med näringslivet även vid sidan av branschdagen. Framför allt genom att vara lyhörda när det händer saker kring de kontakter skolan redan har med företagen, och komma med förslag på nya samarbeten, påpekar Martin Roos.

– Det handlar till exempel om att lärare tar chansen att göra riktiga projekt ihop med företagen när möjligheten ges, och inte stannar vid att koka ihop egna case.

Säkrar relevans

Genom kontakterna med näringslivet säkrar skolan att utbildningarna verkligen är aktuella och relevanta. Det gör att Realgymnasiet är längst fram i stället för att, som skolor ofta gör, ligga lite efter, förklarar han. Samarbetet med Future Position X har till exempel varit mycket betydelsefullt.

– Augmented reality och virtual reality är hett. De som vill vara i framkant jobbar mycket med det och därför är det roligt att få jobba ihop med företagen kring det. Vi vill vara en skola som tar in branschen i utbildningen på allvar och då handlar det om att nätverka, nätverka, nätverka.

Hans främsta råd till skolor som vill öka sin samverkan med näringslivet är att försöka hitta partner som verkligen vill samarbeta. Om företagen ställer upp bara för att vara snälla är det tuffare att få till ett riktigt bra samarbete, konstaterar Martin Roos.

– Företag som ser att de också har något att vinna är beredda att göra en del av jobbet själva. De kommer med egna idéer och delar med sig av sitt nätverk och då blir det mycket mer lättjobbat.

UtbildningEntreprenörskap
Skriven avKarin Myrén
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist