"Ungdomar kan ge företagen många idéer"

NYHET Publicerad

SAMVERKAN Branschdagen på Realgymnasiet i Gävle blev en succé. Under dagen knöts mängder av kontakter mellan elever och representanter för utbildningar och företag. Bland annat resulterade det i att ett av företagen på plats troligen gör verklighet av en idé från ungdomarna.

Över 100 elever på Realgymnasiets teknik-, estet-media- och it-utbildningar deltog under branschdagen som skolan arrangerade för första gången i början av februari. Företrädare från ett tiotal företag och eftergymnasiala utbildningar var på plats för att gästföreläsa och träffa elever.

– Eleverna var otroligt nöjda med branschdagen i sina utvärderingar, och det var även företagen. Merparten av dem vill vara med igen, säger Martin Roos, programansvarig och biträdande rektor på Realgymnasiet.

Under dagen bjöds det på gästföreläsningar från bland annat spelutvecklingsföretaget King, Högskolan i Gävle, och spelinriktade yrkeshögskolan Playgroundsquad.

Riktiga uppdrag

Eleverna på teknik- och på estet-mediaprogrammen fick även ta sig an ett riktigt innovationsuppdrag. Bakom det stod företaget Future Position X som jobbar med utveckling inom innovativ geohälsa, tjänster som använder digitala data för att främja hälsan. Uppgiften var att på något sätt använda geografiska informationssystem för att få fler att motionera, och eleverna fick två timmar på sig att tänka ut ett koncept.

Vann gjorde en tillämpning som använder augmented reality, förstärkt verklighet. Tekniken går ut på att kombinera människans sinnesintryck med datorgenererade intryck i realtid med hjälp av interaktiva glasögon eller liknande.

Eleverna presenterade en idé där den som till exempel är ute på en löptur, får extra information längs med vägen, eller kan delta i ett spel som går ut på att samla på figurer som dyker upp.

– Future Position X ska träffa eleverna igen och på allvar undersöka möjligheten att realisera tillämpningen som en riktig tjänst. Troligen blir den verklighet.

Återkommande dag

Realgymnasiet planerar att branschdagen ska återkomma minst en gång per år. Eleverna utvecklas enormt av att få träffa företag och skaffa egna nätverk, enligt Martin Roos.

– Det ger en motivationsboost att få göra något som är på riktigt och vara där det händer – här och nu.

För de olika lärosätena är branschdagen ett tillfälle att visa upp sig för potentiella studenter, och företagen ser det som en väg att locka fler till sin bransch och hitta framtida arbetskraft.

– För företagen är det fantastiskt att få chansen att träffa ett hundratal ungdomar på en och samma dag. Det ger dem massor av idéer till kommande innovationer.

Realgymnasiet jobbar med näringslivet även vid sidan av branschdagen. Framför allt genom att vara lyhörda när det händer saker kring de kontakter skolan redan har med företagen, och komma med förslag på nya samarbeten, påpekar Martin Roos.

– Det handlar till exempel om att lärare tar chansen att göra riktiga projekt ihop med företagen när möjligheten ges, och inte stannar vid att koka ihop egna case.

Säkrar relevans

Genom kontakterna med näringslivet säkrar skolan att utbildningarna verkligen är aktuella och relevanta. Det gör att Realgymnasiet är längst fram i stället för att, som skolor ofta gör, ligga lite efter, förklarar han. Samarbetet med Future Position X har till exempel varit mycket betydelsefullt.

– Augmented reality och virtual reality är hett. De som vill vara i framkant jobbar mycket med det och därför är det roligt att få jobba ihop med företagen kring det. Vi vill vara en skola som tar in branschen i utbildningen på allvar och då handlar det om att nätverka, nätverka, nätverka.

Hans främsta råd till skolor som vill öka sin samverkan med näringslivet är att försöka hitta partner som verkligen vill samarbeta. Om företagen ställer upp bara för att vara snälla är det tuffare att få till ett riktigt bra samarbete, konstaterar Martin Roos.

– Företag som ser att de också har något att vinna är beredda att göra en del av jobbet själva. De kommer med egna idéer och delar med sig av sitt nätverk och då blir det mycket mer lättjobbat.

 

Fler liknande nyheter

NYHET Publicerad:

Sandvik och Tekniska Museet vill öka ungas teknikintresse

TEKNIK Sandvik inleder ett treårigt samarbete med Tekniska museet i Stockholm och blir museets allra första Innovationspartner. "Vi ser många möjligheter att möta och inspirera barn och ungdomar och att öka deras intresse för ingenjörskap och teknik", säger Jessica Alm, Sandviks kommunikationsdirektör.
NYHET Publicerad:

"Ungdomar kan ge företagen många idéer"

SAMVERKAN Branschdagen på Realgymnasiet i Gävle blev en succé. Under dagen knöts mängder av kontakter mellan elever och representanter för utbildningar och företag. Bland annat resulterade det i att ett av företagen på plats troligen gör verklighet av en idé från ungdomarna.
NYHET Publicerad:

Carolina Klüft hjälper samverkansprojekt att höja ribban

SAMVERKAN Astronauten Christer Fuglesang var först ut som inspiratör i samverkansprojektet Mot nya höjder. Inför den nya terminen är det Carolina Klüft som engagerats som ambassadör i det projekt som ska hjälpa skola och näringsliv att mötas.
NYHET Publicerad:

Energisk entusiasm bakom målmedvetet samhällsansvar

KOMPETENSFÖRSÖRJNING Elbranschen har ett skriande personalbehov och på skolornas elprogram saknas lärare med rätt kompetens. Vad kan ett mindre företag i branschen göra åt saken? Inte så mycket, skulle vissa hävda. Emil Stam, VD för Emma Elinstallationer AB, är av en helt annan åsikt.
NYHET Publicerad:

Skarpt verktyg för jobbmatchning

PRAKTIK Nackademin och LinkedIn har lanserat en ny plattform som ska göra det enklare för arbetsgivare och studenter att hitta varandra. Plattformen, som heter Redo för Jobb, ger möjligheten för arbetsgivare att enkelt lägga upp praktikplatser på LinkedIn.
NYHET Publicerad:

Vill ge teknik i skolan en spark i baken

SAMVERKAN Mer teknik i skolan. Mer digital kompetens till landets unga. Det utlovade regeringen i höstas. Det inspirerade IT-företaget Consid att utlysa en tävling där första pris var en gratis programmeringsutbildning. Nu drar Böskolan i Göteborg och företaget igång det samarbetet.
NYHET Publicerad:

Raketstart för att öka lusten till naturvetenskap

SAMVERKAN Skola och företag behöver mötas. Elever behöver bli intresserade av matematik och naturvetenskap. I Markaryd tog man hjälp av astronauter för att lösa de till synes komplicerade frågorna och hittade samtidigt en helt ny samverkansform. "Busenkelt, det är ingen raketforskning", menar projektledaren.
NYHET Publicerad:

Kopplar samman elever med verkliga uppdrag

TEKNIKSPRÅNGET Praktikanterna Cornelia och Alexander har byggt en webbplattform där företag kan lägga upp projekt som de vill att gymnasielever ska ta sig an. Syftet är att göra det enklare för skolan och näringslivet att samarbeta och ge skolelever verklighetsbaserade uppgifter att arbeta med.
NYHET Publicerad:

Vill lyfta karriärvägarna inom bilbranschen

KOMPTENS Det råder akut kompetensbrist i bilbranschen i Umeå. Samtidigt gapar många skolbänkar tomma på de fordonstekniska utbildningarna. Lars Oscarsson, vd för Lundström bil & kaross, bjuder därför in till öppet hus för att locka ungdomar till branschen.
NYHET Publicerad:

Uddeholms engagerar sig redan i grundskolan

SAMVERKAN Uddeholms AB vann kategorin Stora företag när Teknikcolleges samverkanspris nyligen delades ut. Anledningen stavas ett målmedvetet arbete med elever redan i grundskolan.
NYHET Publicerad:

Ängelholms industridag räddade utbildningen

KOMPETENS När elevernas intresse för gymnasieskolans industritekniska program vek tog kommunen och industriföretagen tillsammans tag i saken. De lanserade en industridag för eleverna i årskurs 9. Satsningen gav genast resultat. ”Under förmiddagen i höstas hade vi över 50 elever. Det kändes riktigt bra”, säger rektorn Linus Silow.
NYHET Publicerad:

Prisat för framgångsrik samverkan med skolan

SAMVERKAN I år gick Teknikcollege samverkanspris i kategori små- och medelstora företag till Holms Industri AB. ”Det visar att vi som företag kan bidra till hur skolan utformas och ge elever praktikplats, som är relevant för deras utbildning”, säger Anna Karin Ernerudh, produktionschef.
NYHET Publicerad:

I Praktiken har beställts i över 100 000 exemplar

PRAO/PRAKTIK 15-åriga Linnéa gillar inte att skolor lägger ner prao. ”Det är bra att få prova på att arbeta och lära om arbetslivet”, säger hon, som fick ut mycket av sin prao i en förskola. Linnéa är en av de medverkande i Svenskt Näringslivs uppdaterade skolmaterial i Praktiken, som precis lämnat pressarna.
NYHET Publicerad:

Therese testar teknik är tillbaka

TEKNIK Idag släpps ett nytt avsnitt i säsong två av Teknikföretagens prisbelönta satsning Therese testar teknik. Den populära youtubern Therese Lindgren kodar ett eget spel samt pratar programmering och matte i sin youtubekanal. "Mina tittare har längtat efter en ny säsong", säger Therese Lindgren.
NYHET Publicerad:

Mentorsprogram bygger broar till arbetslivet

SAMVERKAN På ProCivitas gymnasieskolor har alla elever möjlighet att söka en egen mentor från näringslivet. Tanken med mentorsprogrammet är att eleverna ska ha ett bollplank i det lokala näringslivet som kan fungera som inspiration och stöd under det sista gymnasieåret.
NYHET Publicerad:

Mentorskap i grundskolan kan locka fler till juridiken

MENTORSKAP Inspirera och peppa. Det är grundtanken och drivkraften när Setterwalls Advokatbyrå går in som mentorer för elever på grundskolan. "Det finns ett mycket stort samhällsengagemang bland våra jurister", säger vd:n.
NYHET Publicerad:

Industrin peppar unga att välja teknik

KOMPETENS I Värmland har de sökande till industriprogrammen ökat med 48 procent jämfört med förra året. Det som ligger bakom är en kraftsamling från industriföretag i regionen som besökt högstadieskolor, och som ordnat studiebesök, lärdagar och kickoffer för gymnasieelever på teknikcollage.
NYHET Publicerad:

Lockar industrin med flexibel spetsutbildning

KOMPETENS I höst drar Högskolan Väst igång kurser för yrkesverksamma inom industrin. Det som lockar företagen är ett flexibelt upplägg, tillgång till professorer och forskare och att de dessutom får vara med och påverka innehållet.
NYHET Publicerad:

Säsong två med succéserien Therese testar teknik

TEKNIK Teknikföretagens satsning med youtubern Therese Lindgren har knappast undgått någon med intresse för kompetensförsörjningsfrågor. Miniserien ”Therese testar teknik” som släpptes tidigt i våras blev en succé med över 1,3 miljoner visningar hittills. Nu laddar man för en andra säsong.
NYHET Publicerad:

Åtta finalister till Teknikcollege samverkanspris

TEKNIKCOLLEGE I och med firandet av Teknikcollege 10 år ska företagens roll inom Teknikcollege lyftas. Därför kommer Teknikcollege stora samverkanspris för företag att delas ut. Hela 53 företag från hela Sverige nominerades och nu har det blivit dags att tillkännage de åtta finalisterna.