NYHET30 september 2015

Avslutade förhandlingar om omställningsavtalet

Svenskt Näringsliv har avslutat förhandlingarna med PTK om ett nytt omställningsavtal. Parterna kunde inte komma överens."En minoritet inom PTK prioriterar avgångsvederlag före kompetensutveckling", säger Svenskt Näringslivs vice vd Christer Ågren.

Foto: Nicklas Mattsson

Svenskt Näringsliv har avslutat förhandlingarna med PTK om ett nytt omställningsavtal. Parterna kunde inte komma överens. – En minoritet inom PTK prioriterar avgångsvederlag före kompetensutveckling, säger Svenskt Näringslivs vice vd Christer Ågren.

I grunden handlade förhandlingarna om att fackförbunden ville ha mer pengar till kompentensutveckling och Svenskt Näringsliv mer inflytande vid uppsägningar. Bland annat skulle kompetens lyftas upp som kriterium vid uppsägningar.

Men förhandlingarna avbröts efter att en minoritet inom PTK inte ställde upp på en gemensam linje tillsammans med de övriga förbunden. Det var Sveriges Ingenjörer, Jusek och Civilekonomerna som motsatte sig förändringar av turordningsreglerna.

– De här förbunden var inte alls intresserade av att göra en uppgörelse som gick ut på att förändra turordningskriterierna mot en offensiv satsning på kompetensutveckling. De föredrar en ordning där man med tillämpning av LAS turordningsregler förhandlar fram stora avgångsvederlag till de som är uppsagda, säger Christer Ågren.

Svenskt Näringsliv menar att eftersom en stor majoritet av tjänstemännen med stöd av TRR hittar ett nytt arbete inom sex månader så borde inte ett avgångsvederlag vara avgörande. Men Sveriges Ingenjörer, Jusek och Civilekonomerna gör en annan bedömning.

– Jag tycker det är djupt tragiskt. Förbund som representerade 80 procent av PTKs medlemmar ville ge det här en ärlig chans. Det är tråkigt att en liten minoritet som har en gammaldags syn ska hindra utveckling av svensk arbetsmarknad, säger Christer Ågren och tillägger:

– Men även om förhandlingarna är avslutade för denna gång kan det finnas möjlighet att återkomma i något annat sammanhang.

Arbetsmarknad
Skriven avRedaktionen