NYHET31 mars 2017

Bättre hälsa en konkurrensfördel

Keolis förebyggande hälsoarbete ger resultat. Sjukskrivningarna minskar bland de 6 000 anställda. "Vi har tydliga mål, och vi vill vara en attraktiv arbetsgivare. Personalen är vår viktigaste resurs, säger Cecilia Jerneheim, HR- och kommunikationsdirektör.

Cecilia Jerneheim är HR- och kommunikationsdirektör.
Foto: (c)copyright jann@lipka.se

Sjukfrånvaron i Sverige är hög och många arbetsgivare jobbar hårt för att minska sjukfrånvaron och förebygga ohälsa. Keolis, ett av Sveriges största kollektivtrafikföretag, har under flera år jobbat aktivt för att öka hälsan hos medarbetarna. Arbetet har gett resultat och sjukskrivningarna minskar i företaget.

– Hela företaget arbetar med sjukfrånvaron. Vi har tydliga mål och vi vill vara en attraktiv arbetsgivare. Personalen är vår viktigaste resurs, säger Cecilia Jerneheim, HR och kommunikationsdirektör på Keolis.

Keolis har 6000 anställda i Sverige där majoriteten är bussförare och anställda i företagets servicehallar och verkstäder. Med uppdraget att leverera trafik när resenärerna vill åka är det verksamhet dygnet runt. Cecilia Jerneheim menar att vikten av att jobba förebyggande med hälsa är extra viktigt vid oregelbundna arbetstider.

– Med många anställda som jobbar utanför de traditionella arbetstiderna, åtta till fem, så ser vi att motion, mat och sömn är ännu viktigare. Vår verksamhet handlar både om service och säkerhet och då är hälsan hos medarbetarna avgörande.

Cecilia Jerneheim berättar att arbetet med lägre sjukfrånvaro är en viktig del av företagets kvalitetsarbete och en fördel. Kollektivtrafik upphandlas i konkurrens och för att få uppdragen är det avgörande med hög kvalitet och nöjda resenärer.

– Minskande sjuktal och att medarbetarna trivs på jobbet är av största vikt. Vår verksamhet testas varje dag av våra resenärer och vi måste hålla hög kvalitet.

Fokus i företagets arbete för att få ner sjukfrånvaron är att hjälpa medarbetare som har upprepad korttidssjukfrånvaro tillbaka i arbete. Det gör man genom utbildning, samtal om ledarskap och egen hälsa. Dessutom görs en samlad satsning under 2017 - Ett friskare Keolis.

– ”Ett friskare Keolis” är företagets tema under 2017 för att minska ohälsan. Vi jobbar med ledarskapsfrågor, mat, rörelse, sömn och ergonomi för att minska arbetsskador. Mot slutet av året ska arbetet sammanställas för att synliggöra framgångsrika och goda exempel, säger Cecilia Jerneheim.

Företagshälsovården är en viktig partner för att minska ohälsan på Keolis. Att få långtidssjukskrivna tillbaka i arbete har prioriterats och varit framgångsrikt. Det kan vara lätt att tappa kontakten med arbetsplatsen när man är borta länge.

– Vi gjorde en aktiv plan för att de som varit borta länge skulle komma tillbaka i arbete – helst hos oss, men annars utanför Keolis. Vi arbetar nära med Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen, säger Cecilia Jerneheim.

Cecilia Jerneheim är kritisk mot Försäkringskassans arbete som hon tycker blivit sämre. Hon menar handläggningstiderna har ökat kraftigt och att ärenden inte behandlas lika. Ansvaret i sjukskrivningsprocessen har blivit otydligt vilket skapar onödig väntan.

– Jag upplever sämre tillgänglighet och respons från Försäkringskassan. Vi vill att Försäkringskassan är mer proaktiv vad gäller hjälp för återgång i arbete. Då skulle vi komma längre på kortare tid. Nu är det väldigt mycket väntan.

Dialogen mellan arbetsplatsen och den medarbetare som sjukskrivs måste börja tidigt för kortare sjukskrivningar. Cecilia Jerneheim vill därför avdramatisera de tidiga samtalen.

– Rehabsamtal låter dramatiskt. Man ska kanske kalla det ett hälsosamtal istället, jag tror att det skulle underlätta. Ingen vill vara sjuk och vi vill vara med från start och jobba för snabb återgång i arbete, säger hon.

Viktigt för Keolis framgångsrika arbete har varit att utbilda och stötta chefer och medarbetare för att förstå vilket ansvar alla har för hälsofrågorna. Att arbeta systematiskt med arbetsmiljöfrågor och ledarskap är en självklarhet, men också vad medarbetarna själva behöver göra för att hålla sig friska.

– Min målsättning är att när man går hem från jobbet ska känna sig så frisk och kry att man vill komma tillbaka imorgon. Då är vi en attraktiv arbetsgivare, säger Cecilia Jerneheim.

Arbetsmiljö
Skriven avRedaktionen
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Kontakta Svenskt Näringsliv
Postadress: 114 82 Stockholm
Besöksadress: Storgatan 19
Telefon: 08-553 430 00

Kontakta oss

Ta del av fler nyheter på Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet
Tidningen Näringslivet är för dig som är intresserad av företagande, ekonomi, arbetsmarknad och näringspolitik.
Prenumerera på Nytt från Svenskt Näringsliv
Ansvarig utgivare och chefredaktör Anna Dalqvist