NYHET30 augusti 2016

"Fantastiskt att förslaget är borta"

Neuroförbundet och andra handikapporganisationer har protesterat mot regeringens förslag om sjukskatt under våren. Neuroförbundets ordförande Lise Lidbäck känner stor lättnad över att regeringen dragit tillbaka förslaget.

Lise Lidbäck
Foto: Håkan Sjunnesson fHsj

– Fantastiskt att förslaget är borta. Jag tror inte att pålagor uppifrån fungerar. Det är alltid bättre när berörda parter kommer överens och med det större möjlighet till åtgärder som får effekt. Det var konstruktivt och hedrande att slänga förslaget i papperskorgen när ministern fick ett bättre förslag.

Lise Lidbäcks största kritik mot förslaget var att hon befarade att det skulle slå hårt mot personer som drabbas av ohälsa. Det går varken att förebygga eller förutse alla sjukdomar som till exempel MS eller Parkinson – som ofta drabbar personer mitt i livet.

– Vi är människor och kan inte leva friska hela livet.

Sjukskatten hade varit ett hårt slag mot dem som redan har ett jobb och gjort det ännu svårare för dem som vill in på arbetsmarknaden med en redan konstaterad funktionsnedsättning. För Lise Lidbäck var det viktigt att reagera, inte bara för medlemmarna utan också för företagarna.

– De arbetsgivare som anställer flest människor med funktionsnedsättning eller sjukdomshistorik är just små och medelstora företag. Förslaget slog dubbelt - både mot våra medlemmar och mot de arbetsgivare som visat mod att anställa våra medlemmar. Det hade inte varit en bra väg att gå.

Neuroförbundet har stora förhoppningar inför hösten för människor med diagnoser som vill jobba. Förbundet pratar med regeringen om ett förslag för flexjobb. Det innebär att den person som har nedsatt arbetsförmåga redovisar arbetade timmar, och får flexibel ersättning som fyller ut i förhållande till den varierande arbetsförmåga som finns. Idag beviljas ersättning i fasta procentsatser.

– Alla ska jobba - men efter sin förmåga. Socialförsäkringssystemet skulle vara lite mer som arbetsmarknaden i stort eller som att vara företagare. Den anställde borde redovisa arbetade timmar till Försäkringskassan. Ingen människa är 25, 50, 75 eller 100 procent. Speciellt inte om du har en funktionsnedsättning eller en sjukdom. Det ska vara en minimal risk för små företagare att anställa personer med funktionsnedsättning eller sjukdomar.

– Varenda arbetad timme är värdefull för såväl individen som för samhället, säger Lise Lidbäck.

Socialförsäkringsfrågor
Skriven avRedaktionen